Budowanie zespołu

2019-04-04 17:21:16

Paweł Hermanowicz
" Pewnego wieczora, niedługo przed wyjazdem do Kanady, cały nasz zespół siedział razem, krok po kroku analizując każdy etap trasy. Na początku takie spotkania były zdominowane przeze mnie - to ja omawiałem plany i przestawiałem je pozostałym członkom załogi. Tym razem jednak było inaczej - wszyscy dyskutowali analizując mapy, wykresy, zapotrzebowanie na paliwo, dane dotyczące fal, procedury ratownicze obowiązujące w duńskiej marynarce wojennej czy sygnały wywoławcze. Mówili o rzeczach, o których nie miałem pojęcia i to było fantastyczne. Nie pozostało mi nic innego, jak usiąść i patrzeć. W głosach moich towarzyszy słyszałem oczekiwanie, na to co nastąpi. widziałem , że identyfikują się z wyprawą tak samo jak ja i angażują w nią całym sercem. Właśnie tego pragnąłem od początku. Uśmiechnąłem się sam do siebie i otworzyłem butelkę wina.(…) Tak to był mój zespół. Nagle zdałem sobie sprawę z tego, że jestem szczęśliwy. "

To piękny opis sytuacji, gdy grupa skupiona wokół lidera i jego szalonej wizji, stopniowo zaczyna się coraz bardziej angażować w przygotowanie i realizację tego projektu. Nie tylko uczestniczy w planowaniu i wyznaczaniu celów, ale w pewnym momencie porwana ideą zaczyna przejmować inicjatywę i sama bez dodatkowej motywacji, robi o wiele więcej niż oczekiwałby tego lider. Ich przygotowania są o wiele bardziej szczegółowe, ponieważ wiedza, że sprawa dotyczy ich bezpośrednio, a samą wyprawę każdy z członków traktuje jak osobistą przygodę. To jest ich CEL, ich życie, więc także zaangażowanie w pracę o wiele wyższe.

Jako lider biznesu, lider projektów znajdź takie wyzwania, które porwą twoich współpracowników. Poderwij ich wizją i wzbudź emocje związane z osiągnięciem twego celu. Stwórz team, który będzie się wzajemnie uzupełniał i robił więcej niż od niego oczekujesz.

Aby tak złożone zadanie mogło się powieść potrzebne jest szczegółowe planowanie, przewidywanie wszystkich możliwych przeszkód, tworzenie wariantów zachowań, na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Tego nauczysz się , na dobrych szkoleniach z wyznaczania celów i planowania.

Drugim etapem będzie zdobycie umiejętności komunikacyjnych, abyś był w stanie sprzedać swoją wizję zespołowi i nakłonić ich do ponadprzeciętnego działania.

Masz takie umiejętności?

W pracy zespołowej niezbędne jest nie tylko delegowanie zadań, ale tworzenie całej kultury upoważniania, która zbuduje w grupie przekonanie, że ich praca jest ważna, poszczególny członek drużyny jest za nią odpowiedzialny. Każdy może być liderem na swoim stanowisku. Nie są tu potrzebne formalne uprawnienia, ale role, które członkowie przyjmują na siebie, gdy wiedzą dlaczego to jest istotne dla organizacji, lidera i ich samych. Potrzebują do tego inspiracji, która wzbudzi w nich wewnętrzną motywację.

Bear Grylls pisze dalej: " Mój Tata mawiał, że jeżeli chcesz stworzyć dobry zespół, musisz wybrać do tego ludzi lepszych od siebie. Większość przywódców robi coś wręcz przeciwnego, dzięki czemu czują się lepsi. Ja jednak dobrze wiedziałem, że wybrałem najlepszych"

Nie mogę Ci nie powiedzieć, że wiele z odpowiedzi na te pytania i wskazówek jak poradzić sobie przy zarządzaniu zespołem ludzi, znajdziesz w programach rozwojowych LMI. Prowadzenie firmy, zwłaszcza w naszym warunkach, także może przypominać czasem zimową wyprawę małym pontonem, pośród wburzonych fal Oceanu Atlantyckiego.
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj