PSYCHOLOGIA COACHINGU

2016-08-22 14:33:05

Anna Baran
Coaching jest odpowiedzią na zindywidualizowane potrzeby rozwoju współczesnego człowieka. Jest alternatywą dla jednostek, zespołów, organizacji, w których tradycyjne metody szkoleniowe nie nadążają za tempem zmian i wymagań otaczającej rzeczywistości. Coaching zaś, w tych dynamicznych warunkach, okazuje się być bardzo skuteczny. Za skuteczność tę odpowiada interdyscyplinarność coachingu, a wśród wielu dziedzin, z których coaching czerpie, szczególne miejsce należy się psychologii.
Nie oznacza to, że każdy coach powinien być dyplomowanym psychologiem, oznacza to jednak, że skuteczność coachingu wymaga zrozumienia psychologicznych podstaw, gdyż to właśnie na nich opierają się praktyczne działania (Ho Law, 2010).
Można pokusić się nawet o stwierdzenie, iż coaching, który nie znajduje oparcia w psychologii, jest jak oglądanie filmu pozbawionego kluczowych scen, a które wnoszą do niego sens, wartość i sprawiają, że w całości jest fascynującą opowieścią.
Dosyć powszechnym zarzutem wobec coachingu w Polsce jest stwierdzenie, iż są to „czary, magia i szarlataneria”. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż wszystko co nowe i nieznane budzi lęk, a tym samym tego typu stwierdzenia. Nie inaczej mówiono kiedyś o najstarszej z nauk- medycynie. Zanim bowiem stała się ona niezwykle rozwiniętą dziedziną nauki, opartą na badaniach klinicznych, dowodach empirycznych i rozwoju technologicznym, opierała się tylko na intuicji, niewytłumaczalnych metodach poznania i leczenia chorego.
W podobnej fazie rozwoju jest dzisiaj coaching i podobnie ewoluuje w stronę nauki opartej na dowodach empirycznych. Szczególnie dynamicznie rozwija się w Wielkiej Brytanii w postaci psychologii coachingu. Liczne publikacje na ten temat można znaleźć w takich czasopismach jak International Coaching Psychology Review, Coaching Psychologist oraz International Journal of Evidence-Based Coaching i Mentoring. Coachowie zaś pracujący w nurcie psychologicznym zrzeszeni się w Spcjalistycznej Grupie Psychologii Coachingu Brytyjskiego Towarzystwa Psychologicznego (British Psychological Society Special Group in Coaching Psychology).
Grant i Palmer definiują psychologię coachingu jako poprawianie dobrostanu i funkcjonowania w sferze życia osobistego i zawodowego, wykorzystujące modele coachingu oparte na regułach uczenia się osób dorosłych lub na podejściu psychologicznym (Ho Law, 2010). Podejście psychologiczne w coachingu opiera się na takich zagadnieniach jak m.in.:
1. Psychologia pozytywna,
2. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach,
3. Podejście poznawczo-behawioralne
4. Psychologia emocji i motywacji,
5. Psychologia poznawcza,
6. Psychologia osobowości.
Są to elementarne zagadnienia, które powinien zgłębić coach, chcący profesjonalnie i skutecznie wykonywać swój zawód. Miejmy nadzieję, że w przyszłości wszystkie szkoły coachingu w Polsce, będą miały w programie obowiązkowy kurs psychologii. Na dzień dzisiejszy coachowie nie będący psychologami, mogą uzupełnić swoją wiedzę biorąc udział w nielicznych kursach, a obecnie również w studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie (Psychologia dla coachów) oraz Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie (Psychologia coachingu).

Literatura:
Ho Law, Sara Ireland, Zulfi Hussan, "Psychologia coachingu", PWN, Warszawa 2010
Popularność: 292    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj