Mentoring - co? kto? po co?

2016-12-28 16:42:35

Jolanta Piątkowska
Z małym poślizgiem czasowym nawiążę dziś do spotkania, w którym wzięłam udział w zeszłą sobotę, w Starej Gazowni w Poznaniu. Mowa o Start up Go, wydarzeniu pod hasłem:” Stwórz startup, który zmieni Twoje miasto”. Start Up Go jest to impreza, podczas której zespoły pracują nad stworzeniem i przygotowaniem do wdrożenia własnego biznesu. Niebywałym atutem i wsparciem dla nich są mentorzy. Mentoring to słowo klucz mojego dzisiejszego wpisu. O sile mentoringu miałam okazję przekonać się na własnej skórze, stąd tak silna potrzeba, aby podzielić się ideą mentoringu również z Wami. Mentoring zyskuje na coraz większej popularności, choć wciąż jest to temat głównie zagospodarowany na poziomie inkubatorów przedsiębiorczości, coraz częściej sięgają po niego również firmy.

Do rzeczy! Na spotkanie Start Up Go podobnie jak pozostali uczestnicy przyszłyśmy z Joanną z kilkoma pomysłami w głowie i na papierze. Była to dla nas pierwsza okazja, aby opowiedzieć o nich szerzej i uzyskać feedback od tych, którzy mają wiedzę specjalistyczną w biznesie. W naszym przypadku rozmowa z Pawłem Tkaczykiem okazała się przełomowa. Urzekła mnie szczerość, autentyczne zaangażowanie, ciekawość, kreatywność, ale też stanowcze (i poparte argumentacją): „nie, to słaby pomysł”. To było krótkie spotkanie, w trakcie którego nasz pomysł nabrał realnych kształtów i mam nadzieję, że wkrótce będziemy miały okazję się z nim z Wami podzielić, gdyż odbiorcą tego projektu jest właściwie każdy. Nie psując zbytnio niespodzianki zdradzę, że będzie to projekt, który da szansę doświadczyć mocy relacji mentoringowej każdemu w łatwy i przystępny sposób, w dziedzinie, w jakiej będzie tego potrzebować. Mam nadzieję, że choć trochę Was zaintrygowałam. Tymczasem wróćmy do mentoringu.

Czym jest mentoring i jakie ma walory? Wspominałam o mentoringu pisząc o coachingu, gdyż bywa, że te pojęcia są mylone, choć przyświecają im inne założenia. Inaczej niż coach, mentor będzie sięgał bezpośrednio do swojej wiedzy i doświadczenia, wspierając mentorowanego, gdy ten np. pominie w swoich opcjach działania ważną możliwość lub ryzyko. To co z kolei łączy coaching i mentoring to fakt, że zarówno w coachingu jak i w mentoringu kluczowa jest motywacja. Potrzeba uczestnictwa w mentoringu wynika ze zmiany. Strony wyrażają taką chęć, ponieważ pragną rozwijać swój potencjał, dlatego też niemożliwa jest praca z osobą, która nie jest zmotywowana.

Tak jak wspominałam popularne jest wsparcie mentoringowe przy projektach typu start up. Przybiera to charakter długofalowego wspierania właścicieli, założycieli firmy w kolejnych etapach jej rozwoju – praca nad strategią, pozycją konkurencyjną, modelem rozwoju. To nie jest jednak jedyna odmiana mentoringu. Popularny jest też mentoring w ramach firmy, gdy osoba o większym doświadczeniu dzieli się nim z osobą, która tego doświadczenia ma mniej. Ta opcja wynika z założenia, że działając w ramach firmy, realizując jej cele biznesowe nabywa się nie tylko specjalistyczną wiedzę w swojej specjalności, ale również wiedzę na temat konkretnego otoczenia rynkowego i konkretnych uwarunkowań danej organizacji. Im dłużej pracujemy w firmie dowiadujemy się o sprawach, które są dla niej charakterystyczne. Wraz z właściwościami kultury organizacyjnej uczymy się poruszać po organizacji w sposób bardziej skuteczny, rozwiązywać różne problemy, korzystać z istniejących możliwości oraz generować rozmaite rozwiązania. Szlifujemy swoje postawy tak, by sprzyjały realizacji celów biznesowych i rozwojowi firmy. Mentoring zapewnia przepływ tej wiedzy między mentorem a mentoree. Dodatkowo to wsparcie dla procesów rekrutacyjnych, poprzez możliwość przygotowania następców na ważne stanowiska. Korzyści odnoszą także sami mentorzy: mają poczucie uznania ze strony firmy, rozwijają własne zdolności dydaktyczne, interpersonalne i liderskie, wpływają na proces kształtowania przyszłych liderów organizacji.

Czy mentorem może zostać każdy? Tu na pewno, poza warstwą merytoryczną warto zadbać o takie kompetencje jak umiejętność badania i budowania obustronnego poziomu otwartości, czy też umiejętność efektywnej komunikacji interpersonalnej i skutecznych metod wywierania wpływu. Mentor to bez wątpienia nietuzinkowa postać, która swoją postawą i osiągnięciami pobudza mentoree do podejmowania wysiłku w poszukiwaniu swojej drogi, ale też inspiruje, aby obrana droga była jak najbardziej zgodna z indywidualną misją i wartościami – w czym bardzo pomocne są umiejętności coachingowe.

Jeśli temat mentoringu Cię skusił i upatrujesz w tym drogi również dla siebie, zajrzyj do Youth Business Poland.
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj