Pracownik jutra czyli kto?

2017-02-25 17:02:59

Jolanta Piątkowska
Przeczytałam kilka dni temu wywiad z miliarderem, inwestorem Mark’iem Cuban’em. To kolejny głos w dyskusji o przyszłości w kontekście rynku pracy i pożądanych kompetencji u „pracownika jutra”.
Nieuchronnie następuje automatyzacja naszego życia. Samosterujące samochody na ulicach, zautomatyzowane call center, drony dostarczające zamówione jedzenie do naszych domów. A to dopiero początek rewolucji. Mówi się o tym, że w ciągu najbliższych lat wiele zawodów po prostu przestanie istnieć, gdyż zastąpią nas roboty.
W kontekście postępującej automatyzacji Cuban podkreśla wartość absolwentów nauk humanistycznych.
„Osobiście uważam, że w ciągu 10 lat będzie większe zapotrzebowanie na absolwentów nauk humanistycznych. Większe niż na programistów czy nawet inżynierów, ponieważ kiedy otrzymasz [od systemu komputerowego - red.] analizę danych, swoich opcji, będziesz potrzebował innej perspektywy, z której możesz na nie spojrzeć. Dlatego przyda ci się ktoś, kto jest bardziej otwartym umysłem.”
Jakie wobec tego kluczowe kompetencje będą cenne na rynku pracy i którzy pracownicy będą poszukiwani i zatrudniani w przyszłości?
Podstawową umiejętnością będzie nawiązywanie osobistych relacji, umiejętność pracy w różnorodnym zespole a co za tym idzie przyswojenie kompetencji międzykulturowych, jak również szybkość uczenia się i co ciekawe mamy tu na myśli zdobywanie wiedzy w praktyce. Mówi się wręcz, że pracownik jutra to nie pracownik wiedzy a pracownik uczący się. Kolejne równie ważna umiejętność to zarządzania informacjami, ze względu na ich mnogość. Cenną umiejętnością stanie się samodyscyplina, odpowiedzialność za podjęte działania i dobra organizacja pracy. Szacunek i umiejętność budowania zaufania pozostają ważne bez względu na czas i miejsce.
Na szczęście każdą z powyższych kompetencji można rozwijać. Jedną z metod, która wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom jest Action Learning, którego fundamentalną zasadą jest nauka poprzez działanie, która pozwala rozwijać kompetencje komunikacyjne czy liderskie. Ta metoda w ostatnim czasie zyskuje na coraz większej popularności i mam nadzieję ten trend będzie się tylko umacniać gdyż z mojej perspektywy jest to odpowiedź na wyzwania przed jakimi stawia nas współczesny świat.
A jak Wam podoba się wizja przyszłości, która już urzeczywistnia się na naszych oczach? Jakie sposoby widzicie na sprostanie wymaganiom „jutra”?

Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj