Projekt praca - pisanie CV

2014-08-26 12:00:42

Zofia Jakubczyńska
Chcesz zmienić pracę. Siadasz do CV. Nie idzie Ci tak sprawnie, jakbyś tego chciał. Szukasz porady u doktora Google. Wiele gładkich porad, okrągłych zdań, a Ty nadal nie wiesz, co konkretnie masz zrobić. Brzmi znajomo? A więc do dzieła.
Z. Ryżak, w książce „Działaj teraz” przytacza historię zburzenia tamy w Möhne przez angielskie bombowce. Aby trafić w obiekt, bomby musiały być zrzucone dokładnie na wysokości 18 m n.p.m. Jak sobie z tym poradzono? Na dziobach i ogonach samolotów umieszczono dwa silne reflektory, które były ustawione tak, by ich wiązki krzyżowały się na potrzebnej wysokości. Gdy piloci sprawili, że światła krzyżowały się w 1 wiązkę, oznaczało to, że mogą przystąpić do ataku.
Pierwsza wiązka światła to Ty i Twój cel. Druga wiązka światła – to Twój pracodawca i jego cele. Gdy te dwa strumienie zbiegną się w jeden – osiągniesz to, do czego dążysz.

Zanim więc uruchomisz edytor tekstu i napiszesz pierwsze zdanie swojego CV, powinieneś odpowiedzieć sobie na dwa pytania:

1. Jaki cel chcesz osiągnąć poprzez CV?
Większość osób na to pytanie odpowiada: to oczywiste, dostać pracę. To jest jednak błędna odpowiedź. Celem Twojego CV jest dostanie się do kolejnego etapu selekcji. To oczywiste, że rekrutacje są wieloetapowe. Pierwszym etapem jest preselekcja aplikacji. Później już różnie – wywiad telefoniczny, rozmowa kwalifikacyjna, testy lub jeszcze inne metody. Każda firma sama definiuje sobie proces selekcji kandydatów. Na etapie preselekcji o zaproszeniu do kolejnego etapu decyduje CV. Kiedy już jednak jesteś w trakcie procesu, CV nie gra już roli. Istotniejsze jest jak się zaprezentujesz, jakimi umiejętnościami się wykażesz, jaki otrzymasz wynik testu, i last but not least – jakie relacje zbudujesz z przyszłym szefem.

Wzkazówki:

Przygotowując CV pisz je w taki sposób, żeby rekruter nie mógł Cię nie zaprosić. Ma mieć 100% pewności, że jesteś dopasowany do stanowiska. To oczywiście oznacza, że ile ogłoszeń, tyle wariantów Twojego CV.
Nie pisz CV w taki sposób, żeby rekruterowi było najwygodniej (zwłaszcza, gdy chodzi o kryteria, które są Twoją słabszą stroną). Pisz tak, żeby nie mógł odrzucić Twojego dokumentu.
Jeśli jesteś na spotkaniu, dostałeś się tam dzięki CV i osiągnąłeś swój cel. Być może rekruter poprosi o uzupełnienie informacji lub zaprezentowanie ich w bardziej dogodny dla niego sposób. Z przyjemnością to zrób, ale nie myśl, że miałeś złe CV. Miałeś doskonałe CV, ponieważ spełniło swój cel. Doprowadziło Cię do bezpośredniego kontaktu z pracodawcą. Tego szczęścia nie miało 90% Twoich konkurentów.
2. W jaki sposób Twoje CV jest odpowiedzią na potrzeby pracodawcy?

Większość kandydatów szukając pracy przyjmuje bardzo egocentryczną perspektywę. Myśli wyłącznie perspektywą osiągnięcia swojego celu i zaspokojenia swoich interesów. Chcę pracy! Masz mnie zatrudnić, bo chcę pracy! Jak to dlaczego chcę pracować w Twojej firmie? Po prostu chcę pracować! Jak mogli mnie nie zaprosić? Jak mogli mnie nie zatrudnić? Nie poznali się na mnie - ich strata! :-) Chcesz uniknąć tego typu frustracji - wykonaj małe ćwiczenie, odpowiadając sobie na pytania:

Kogo szuka pracodawca?
Dlaczego dla niego jest ważne, by kandydat spełniał wymienione w CV kryteria? Jakie swoje interesy chce w ten sposób zabezpieczyć?
Jeśli nie spełniam tych twardych kryteriów – co z mojej oferty jest dla pracodawcy gwarantem, że pomimo tego, zabezpieczę ważne jego interesy?
Z jakimi wyzwaniami mierzy się organizacja?
W jaki sposób moja kandydatura jest odpowiedzią na potrzeby tego pracodawcy?
Jaki, dzięki dotychczasowym unikalnym doświadczeniom, mogę mieć wkład w rozwój tej organizacji?
Co łączy moje dotychczasowe doświadczenia z tym potencjalnym pracodawcą (szukaj szeroko: branże, model biznesowy, kanały dystrybucji, grupa docelowa, kultura organizacyjna etc.)?
Czym dysponuję, co może być przydatne dla pracodawcy (i znowu szukaj szeroko - to nie tylko umiejętności, to także kontakty branżowe czy relacje z klientami.)?
Gdy już znasz odpowiedzi – Twoje własne, a nie klisze i wyświechtane frazesy z poradników www, jesteś gotowy do stworzenia naprawdę unikalnej oferty. Do dzieła!
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj