12 zasad budowania nawyków

2021-07-03 15:16:59

Piotr Raźny


Zastanawialiście się dlaczego wiele osób kupując w styczniu karnet na siłownię rezygnuje po kilku tygodniach? Chcą zmienić coś w swoim życiu zbyt radykalnie. Aby ten nowy nawyk się zakotwiczył nie wystarczy tylko umowne 30 dni. Konieczne jest wyrobienie sobie całkiem nowych małych nawyków i pozbycie się starych, które były niszczące.

Dzisiaj poruszam po raz kolejny temat budowania nawyków. Będzie to artykuł bardzo odtwórczy, ale niezwykle ważny dlatego nie silę się na oryginalność. Wiedza w nim zawarta jest oparta na książce „Atomowe nawyki" James Cleara oraz doświadczeniach osobistych chrześcijańskiego Youtubera Mikołaja Kapusty, które postanowiłem dla siebie i innych spisać.

A więc nawyk musi być:


1. Łatwy

Warto zacząć od prostych rzeczy. Dobrze, żeby nawyk był tak prosty, aby łatwiej było go zrobić niż nie zrobić.Jedna z zasad budowania nawyków mówi systematyczność ponad intensywnością/jakością. Kolejna mówi, rób coś regularnie, a jakość przyjdzie z czasem. To wydaje się logiczne wszak po prostu wraz z wykonywaniem jakiejś czynności nabieramy w niej wprawy. Dla przykładu można czytać jedną stronę dziennie albo robić coś 5 minut dziennie. W efekcie osoba, która nigdy nie przeczytała żadnej książki zacznie to robić albo wyrobi sobie nowy prosty nawyk.

2. Konkretny

Nawyk musi być mierzalny i konkretny. Nie wystarczy powiedzieć, że chę schudnąć trzeba nazwać i wyliczyć konkretne aktywności, które będziemy wykonywać. Im coś jest mniej konkretne i mierzalne tym łatwiej będzie nam tego uniknąć.

3. Wybieramy nawyk, który jest kluczem do innych

Są nawyki, które będą kluczem do innych nawyków i będą nas motywować do innych działań. Na przykład słuchanie audibooków podczas jazdy samochodem albo koszenia trawy spowoduje, że będziemy zainspirowani do kolejnych ciekawych aktywności, które usłyszymy z ciekawych publikacji. Dobrym aczkolwiek trudnym do wdrożenia przykładem jest wczesne wstawanie, które otwiera drzwi do wielu pozytywnych efektów. Kto kiedyś próbował ten wie.

4. Śledź swoje postępy

Musimy śledzić swój nawyk w widocznym miejscu. Można skorzystać z prostej kartki, gdzie odkreślamy dni, w których wykonaliśmy dany nawyk. Są też aplikacje, które przypomną nam o naszych czynnościach, które możemy odhaczyć jednym kliknięciem (obecnie testuje aplikacje habitify). Warto śledzić postępy co najmniej 30 dni. Po tym okresie powinniśmy już podświadomie odczuwać brak wykonania danego nawyku.

5. Wyrzeczenie jest łatwiejsze niż postanowienie

Eliminuj niepotrzebne aktywności zanim zaczniesz dodawać nowe nawyki. Budowanie nawyków to nie tylko wypełnianie listy rzeczy do zrobienia, ale także praca nad negatywnymi przyzwyczajeniami („zanim coś zasadzisz musisz się pozbyć chwastów”). Możesz na przykład marnować czas na oglądanie niskiej jakości treści w TV i gdy z tego zrezygnujemy mamy czas na nowe zajęcia. Możesz mieć przeładowany grafik czynnościami, które są bezwartościowe i nie masz czasu na dobre nawyki.

6. Skupienie się na nowej tożsamości

Warto sobie ustalić cenę tożsamościowe i zastanowić się jak będzie wyglądać moja wersja siebie sprawniejsza w danej dziedzinie o kilka procent. To jest potężny element motywacyjny. W podejściu chrześcijańskim korzysta się w tym momencie bardzo dużo z cytatów z Nowego Testamentu mówiącego o nowej tożsamości ludzi wierzących i tym co Bóg czyni w nas.

7. Budowanie jednych nawyków na innych

Jest to metoda polegająca na przyłączeniu jednych nawyków do innych. Na przykład jak chcesz kontrolować swoją wagę i codziennie się ważyć możesz to zrobić zaraz po myciu zębów. Dzięki temu jak to zrobisz kilka razy nie musisz już tego kontrolować i zapisywać. Kolejny nawyk jest już zanim połączony. Warto wypisać sobie wszystkie nawyki, które wykonujemy każdego dnia i podzielić na pozytywne, neutralne i negatywne. Do tych pozytywnych możemy wtedy dołączyć jakiś kolejny, który będzie wykonywany bezwarunkowo np. Wstawanie i ścielenie łóżka.

8. Zacznij od rzeczy fundamentalnych

Należy zacząć od rzeczy kluczowych z dziedzin jedzenia, spania i ruchu. Jeśli mamy z czymś problem np. Niewyspaniem przyczyna z wielką prawdopodobieństwem leży w jednej z tych trzech sfer (zła dieta, brak ruchu, późne chodzenie spać). Ja również do zestawu dodałbym sferę duchową, a więc modlitwę itd

9.Wybierz nawyk do wykonywania codziennie

Łatwiej wdrażać nawyki wykonywane codziennie niż takie, które są do zrobienia na przykład kilka razy w tygodniu. Nasz organizm szybciej nabiera wtedy rytmu i wpada w przyzwyczajenie. Łatwiej biegać codziennie niż dwa razy w tygodniu. Krytyczne jest, aby nie omijać dwóch dni. Jeśli ominiesz jeden nie powinno się nic zdarzyć, ale dwóch dni nie omijaj nigdy.

10.Odpowiednia motywacja

Warto też spojrzeć w szerszej perspektywie na nawyki i zamiast myśleć np.o tym, że chce schudnąć skupiam się na tym, że chce być zdrową osobą i przy tym schudnąć. Jeśli Twoim celem będą ćwiczenia brzucha przez 90 dni to, gdy nie wykonasz ich w jeden dzień Twoja motywacja drastycznie spadnie. Gdy skupisz się na tym, że chcesz być po prostu zdrową osobą i gdy pojedziesz na urlop i nie będziesz miał możliwości kontynuowania jakiegoś nawyku to zaznacz, go nie na czerwono, a na przykład szaro co ułatwi Ci powrót do Twojej rutyny.

11. Badaj swoje motywacje.

Tutaj istotne może być, aby nie robić rzeczy na pokaz, które ostatecznie będą krótkotrwałe jeśli nie wypływają z Ciebie. Chrześcijanie będą tutaj kładli nacisk na uczynki, do których inspiruje nas Bóg, dzięki czemu nie będziemy się zmagać w ich wykonywaniu i łatwiej będzie nam czynić sobie jakieś wyrzeczenia.

12. NIe bierz zbyt wielu nawyków na raz

Podstawowy błąd początkujących osób w rozwoju osobistym. Warto zacząć od małej ilości nawyków. Maksymalnie trzy z czego dwa bardzo łatwe. Kontrolujemy je przez tydzień, a następnie dodajemy kolejne maksymalnie dwa.

Przykładowe mini nawyki:
Modlitwa - co najmniej 10 min
Czytanie jednej strony dziennie.
Pisanie lud edycja 500 słów dziennie - dla chcących zostać pisarzami
Wypisanie codziennie rano trzech celów życiowych.
Wieczorna lista zadań na kolejny dzień.
Codzienne pompki zwiększajac liczbę każdego dnia.
Mierzenie ilości kroków i zwiększanie ich sukcesywne.
Mierzenie każdej minuty swoje czasu (apka Atimeloger)
Odkładanie rzeczy na miejsce.
Przeglądanie fiszek np. do nauki języka.
Kontakt z jednym klientem dziennie.
„Złota godzina” czyli czas dla najważniejszego Twojego projektu każdego dnia
Picie szklanki wody 3 razy dziennie
Telefon do jednej ważnej dla nas osoby raz w tygodniu
Popularność: 40    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj