Skuteczne pytania w coachingu

2016-12-18 20:13:29

Estera Olejniczak
Kiedy zaczęłam poznawać coaching wrażenie zrobiła na mnie ta część mojego kursu, która omawiała temat zadawania właściwych pytań. Miałam już wtedy za sobą kilka spotkań z coachem i po każdym spotkaniu wychodziłam z poczuciem odkrywania własnych zasobów oraz potencjału, dzięki, któremu mogę dążyć do moich celów i żyć z pasją. To w dużej mierze właśnie ta „magia” skłoniła mnie, aby pójść drogą coachingu, by móc pomagać innym. W trakcie kursu okazało się, że ta magia to po prostu zasady i metody coachingu, których celem tak jak samego coachingu, jest rozwijanie potencjału klienta tak jak on go sam zdefiniuje oraz odkrywanie zasobów poprzez zadawanie odpowiednich pytań, stawianie wyzwań i udzielając wsparcia.
Skuteczny coaching to nie dawanie rad klientowi czy podawanie mu gotowych rozwiązań. Każdy z nas jest w stanie znaleźć najlepsze dla siebie rozwiązanie ponieważ każdy z nas ma wszystkie potrzebne ku temu zasoby. Jednak dość często w trakcie naszego życia pewne zasady społeczne, edukacja, której celem było wpasowanie każdego ucznia w „odpowiednie ramy” czy wymaganie związane z naszymi rolami społecznymi sprawiły, że nasz potencjał i zasoby musiały zostać dopasowane do świata zewnętrznego i w ten sposób zostały zaniedbane. Nasz potencjał i zasoby, z których nie zdajemy sobie sprawy są zablokowane i nie mogą nam pomagać. Dlatego zadaniem coacha jest zadawanie odpowiednich przenikliwych pytań aby poprowadzić naszego klienta w te obszary zasobów, które są zablokowane, zapomniane lub zupełnie nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia, które pozwolą mu budować własny potencjał i dokonywać zmiany. Skuteczne pytania to te, które odnoszą się do omawianego problemu i pozwalają wywołać określony efekt np. podjęcie najlepszej decyzji, wsparcie w pokonywaniu ograniczeń. Poniżej omówię jeden z aspektów skutecznych pytań.
Jedną z zasad coachingowych jest unikanie pytania „dlaczego?”. Chociaż wydaje się, że pytania zaczynające się od dlaczego są pytaniami otwartymi to jednak są one pułapką ponieważ zachęcają do analizowania i intelektualizowania. Na pytania zaczynające się dlaczego odpowiedzią może być słowotok mający na celu usprawiedliwienie się albo osoba może wzruszyć ramionami i odpowiedzieć „nie wiem” – żadna z tych odpowiedzi nie pomaga nam odkryć potencjału klienta.
Pytanie dlaczego można dość często usłyszeć z ust rodziców czy nauczycieli. Za nim poznałam coaching sama stosowałam to pytanie w rozmowach z uczniami. Dość dobrze pamiętam jak zadałam takie pytanie uczniowi, który notorycznie gubił zeszyt: „Dlaczego znów zgubiłeś zeszyt?” Odpowiedź jaka padła to „Nie wiem” – jako nauczyciel byłam zbita z tropu, pomyślałam wtedy, że nie mam jak sprawić aby uczeń znalazł odpowiedź i problem nadal jest nierozwiązany powodując trudność dla tego ucznia i dla mnie jako nauczyciela. Jakie pytanie możemy zadać w zamian, aby wesprzeć druga osobę w szukaniu rozwiązań?
Zadawaj pytania otwarte najczęściej zaczynające się od słów „Jak…?”, „Co….?” Takie pytania powinny być krótkie i prowadzić osobą do zdobywania wiedzy o sobie. Nakłaniają one naszego rozmówcę do zastanowienia się dzięki czemu podnoszą jego samoświadomość i kierują nas w stronę szukania rozwiązań i skłaniają do odkryć. Przykładami takich pytań to: „Co sprawia ze jest to problemem teraz?”, „Jakie istnieją możliwość działania?”, „Co może Ci pomóc w tej sytuacji?”, „Jaki cel chcesz osiągnąć?”, „Co musi się stać, aby możliwe było rozwiązanie danego problemu?”. Wracając do wspomnianej przeze mnie historii z uczniem, mając już świadomość jak mogę korzystać ze skutecznych pytań przy następnej sytuacji kiedy uczeń zgubił zeszyt zapytałam „Jak to się stało, że zgubiłeś zeszyt?” Uczeń na początku był zaskoczony tym pytaniem, jednak po chwili powiedział, że odłożył go na ławce w szkole i kiedy chciał go spakować po kilku lekcjach już go nie było. Zadając kolejne pytania odkryłam, że mój uczeń jest kinestetykiem i potrzeba ruchu jest dla niego tak ważna, że kiedy kończy się lekcja chce on jak najszybciej wstać i pójść na przerwę i dlatego zapomina o spakowaniu swoich rzeczy. Kiedy zadałam pytanie co może ci pomóc w tej sytuacji? Uczeń odpowiedział, że gdy mógł pójść i zanieść zeszyt do szatni pod koniec lekcji to pomogło by mu to nie zapominać zeszytu, tylko mieć już gotowy do zabrania do domu. Po udzieleniu odpowiedzi sam uczeń był zaskoczony, że odkrył to co pomoże mu pamiętać o zeszycie. Ta rozmowa była dla niego poszukiwaniem odpowiedzi i szukaniem rozwiązań nowymi ścieżkami zgodnymi z jego wewnętrznymi zasobami.
Właściwe zadawanie pytań jest przydatne nie tylko w trakcie sesji coachingowych, ale także w codziennym życiu. Zachęcam cie do spróbowania zamiany pytania „dlaczego” na pytania, które rzeczywiście pomagają budować rozmowę odkrywając zasoby drugiej osoby i rzeczywiście pomagają rozwiązać problemy czy trudności.
Popularność: 1274    Powrót

Komentarze

For example, the development of early oliguria postcardiac surgery raises concern for AKI, even before serum creatinine rises; the development of high fever and dehydration in the rainy season in a child in a rural community in Sub Saharan Africa raises the possibility of AKI 13 online generic viagra
2023-10-21 11:25 ~ppARstGX
Blogs and sexy photos for your pleasure
http://asian-sex-sydney-sexy.toy-store.adablog69.com/?bailey-justice

darktube porn scarlett pain tattoo porn best ameture porn visioneast porn secret medical porn

2023-10-22 19:34 ~nellyq18
Приглашаем Ваше предприятие к взаимовыгодному сотрудничеству в направлении производства и поставки РҐРќ65РњР’РЈ-ВИ и изделий из него.


- Поставка катализаторов, и оксидов
- Поставка изделий производственно-технического назначения (диски).
- Любые типоразмеры, изготовление по чертежам и спецификациям заказчика.





сплав
сплав
11ba1b4
2023-10-24 08:46 ~KathrynTub
Więcej komentarzy na forum link


Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj