Rezyliencja

2017-10-30 18:18:20

Ewa Wędrychowska
Ostatnio w języku biznesu pojawiło się nowe pojęcie – VUCA. To akronim, który pochodzi od słów: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność). Słowa te określają największe wyzwania środowiska w którym funkcjonują dzisiaj duże i mniejsze organizacje na świecie. Aby przetrwać – muszą się dostosować do tych warunków a to, w praktyce dla nas, oznacza nieustanne zmiany: zmieniające się modele biznesowe, restrukturyzacje, fuzje, relokacje etc.

Brzmi to dla niektórych bardzo pesymistycznie i napawa strachem? No właśnie, dla niektórych z nas to zła wiadomość ale nie dla wszystkich. Niektórzy pewnie się tym nie przejmą zbytnio, a inni nawet poczują przyjemny dreszcz i podniecenie. Dlaczego?
O tym jak przechodzimy przez trudne i zmienne sytuacje, decyduje poziom naszej rezyliencji.
Czym jest rezyliencja? To pojęcie, które wywodzi się z psychologii i określa zespół cech, które wpływają na to, jak człowiek radzi sobie w trudnych życiowych sytuacjach. Przenosząc to na obszar zawodowy, rezyliencja oznacza umiejętność, potocznie mówiąc, „wychodzenia na prostą” po trudnych doświadczeniach zawodowych. Składają się na to m.in. nasz sposób radzenia sobie ze stresem, elastyczność w przyjmowaniu kolejnych zmian, nastawienie do nowych, zaskakujących sytuacji, umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnością i brakiem stabilności.
Oczywiście są tacy, którzy po prostu rodzą się z wysokim poziomem rezyliencji ale dobra wiadomość jest taka, że rezyliencja jest umiejętnością jak każda inna i można się jej nauczyć!
Rozwijanie w sobie mocnej rezyliencji można przyrównać do budowania wokół siebie swojej „warstwy ochronnej”, im będzie mocniejsza i twardsza, tym lepiej nas osłoni przed wstrząsem, upadkiem czy innymi przeszkodami, które możemy napotkać na naszej drodze.
Oto 5 najważniejszych kroków, które musisz zrobić aby podnieść poziom twojej rezyliencji :
• Krok 1
Buduj poczucie własnej wartości – wiedza o tym co dla nas ważne i czym się w życiu kierujemy, uświadomienie sobie tego, jakie są nasze doświadczenia, umiejętności talenty i wartości sprawia, że zaczynamy bardziej doceniać i rozumieć siebie samych. Stajemy się bardziej pewni siebie a co za tym idzie silniejsi i odporniejsi.
W pracy nad postrzeganiem siebie i wzmacnianiem poczucia swojej wartości mogą Cię wesprzeć następujące ćwiczenia:
Dokończ zdanie uzupełniając je 50 skojarzeniami – Mam w życiu i doceniam…
Rozwiń zdanie uzupełniając je 50 pozytywnymi skojarzeniami na swój temat – Jestem…
A potem zastanów się, czego się o sobie dowiedziałeś i jak to wpłynęło na Twoje samopoczucie?
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć mapę swoich kompetencji i w jaki sposób wzmacniać poczucie własnej wartości, to zapraszam do lektury mojego blog na www.ewedrychowska-coaching.pl, gdzie znajdzie artykuły poświęcone tym właśnie zagadnieniom.

Pamiętaj, źródła pewności siebie należy szukać w nas samych a nie w innych!

• Krok 2
Zmień swój sposób myślenia – to w jaki sposób myślisz wpływa na twoje emocje a one z kolei wpływają na twoje zachowania i działania. Warto zadbać o to, żeby twoje myślenie było zdrowe. Przyjrzyj się szczególnie tym myślom, które towarzyszą twoim niepożądanym zachowaniom. Jeśli odkryjesz, że nie są one oparte na faktach a jedynie biorą się z twoich przekonań – to postaraj się przeformułować myśl w taki sposób, żeby była racjonalna. Zobaczysz, że w ślad za taką myślą pojawi się neutralna emocja a potem już racjonalne zachowanie.
Jeśli Ci się to uda, zapanujesz nad myślami, które prowadzą do nikąd i wywołują zgubne i męczące dla Ciebie i otoczenia reakcje: np. krzyk, utratę kontroli, spadek energii, wycofanie się.
Zapanuj też nad męczącą gonitwą myśli– w tym celu ćwicz uważność, która polega na nauce kierowania uwagi tam, gdzie chcemy, i tylko na jednej rzeczy naraz! Jeżeli chcesz to osiągnąć, to zacznij od koncentrowania się na swoim oddechu. Oddech nie dzieje się ani w przyszłości, ani w przeszłości. Dzieje się teraz. Mózg skupia się na oddechu, przestaje myśleć o wszystkim innym i wyłącza reakcję stresową.
• Krok 3
Postaw sobie cel, myśl o nim często i staraj się go sobie wyobrażać – pojawienie się celu zwykle diametralnie zmienia nasze samopoczucie, motywację i sposób działania. Nasz umysł natychmiast się ożywia, przestajemy koncentrować się na przeszkodach a zaczynamy myśleć o rozwiązaniach. Szybciej i pewniej podejmujemy decyzje i zyskujemy poczucie kontroli nad własnym życiem.
Cel nie zawsze musi być ambitny i znaczący, czasami nawet małe, krótkoterminowe cele wystarczą, żeby odciągnąć nasz umysł od bieżących problemów (więcej na ten temat znajdziesz na moim blogu).
• Krok 4
Pomagaj innym i proś o pomoc! – może Cię to zdziwi ale według ostatnich badań, to właśnie pomaganie innym i troska o nich a także proszenie innych o pomoc, powodują obniżenie stresu i zwiększają naszą własną odporność. Jeśli nie wierzysz, to spróbuj! Zaangażuj się np. w jakiś wolontariat albo dziel się swoja wiedzą z innymi.
I pamiętaj, Ty też możesz prosić o pomoc. To działa w obie strony!
• Krok 5
Dbaj o swoje zdrowie – nie zaniedbuj tej sfery, znajdź czas na sport, który sprawia Ci przyjemność. Sport nie tylko wpływa korzystnie na nasz stan zdrowia, daje także możliwość rozładowania napięcia i gniewu w sposób ukierunkowany, a co za tym idzie obniża poziom stresu.
Powyższe ćwiczenia możesz wykonać sam albo skorzystać z pomocy specjalistów. Budowanie swojej warstwy ochronnej wymaga czasu i systematyczności ale na pewno warto w nią zainwestować . Niestety, często tę sferę zaniedbujemy na korzyść kolejnego szkolenia „biznesowego”. Tymczasem, w dobie VUCA twarde kompetencje nie wystarczają, na dłuższą metę to właśnie sposób radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i „wychodzenia na prostą” będzie decydował o tym, czy odniesiemy sukces czy też nie. I mogę powiedzieć, opierając się na własnym wieloletnim doświadczeniu rekrutacyjnym, że pracodawcy już o tym wiedzą i takich kompetencji u kandydatów dzisiaj poszukują.

Ewa Wędrychowska
Coach Kariery, Doradca Zawodowy, Konsultant HR
www.ewedrychowska-coaching.pl

Popularność: 17    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick
Wpisz kod z obrazka
Captcha

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom