Twierdzą, że bez tego ani rusz. Najważniejsze kompetencje zawodowe przyszłości.

2019-07-23 11:41:39

Katarzyna Łysiak

Kreatywność, negocjacje, inteligencja emocjonalna? Czego będą poszukiwać pracodawcy i czego będzie oczekiwał rynek? Na te pytania może odpowiedzieć raport, utworzony przez naukowców z IFTF (Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix) przy udziale przedstawicieli firm IBM, Walt Disney Company, Electronic Arts czy Procter & Gamble.

Przyjęli oni 6 czynników o kluczowym znaczeniu dla określenia pożądanych kompetencji zawodowych. Są nimi: starzenie się społeczeństw i wydłużenie czasu życia, rozwój sztucznej inteligencji i mediów społecznościowych, niespotykany dotąd wzrost ilości tworzonych i konsumowanych informacji, ekspansja światowych korporacji oraz globalnie połączony i współzależny świat.

Kompetencje na 2020 wg IFTF:

1. Zdolność do odkrywania i nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić
2. Budowanie relacji i zdolność do komunikowania się w bezpośredni i prosty sposób (inteligencja społeczna)
3. Biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślanie rozwiązań
4. Umiejętność poruszania się w wielokulturowym środowisku
5. Rozumowanie oparte na danych, wyciąganie wniosków z BIG DATA, umiejętność przetwarzania dużej ilości informacji
6. Korzystanie z nowych mediów – tworzenie treści oraz ich krytyczna ocena
7. Umiejętność czytania i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach (interdyscyplinarność)
8. Myślenie projektowe
9. Przyswajanie wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik – zmaksymalizowanie funkcjonowania poznawczego
10. Zdolność do wydajnej i zaangażowanej współpracy wirtualnej

Zgadzacie się? Któreś kompetencje są wam bliższe, a któreś wzbudzają niepokój?

Raport World Economic Forum inna perspektywa na pożądane kompetencje

World Economic Forum w 2017 również określił kluczowe kompetencje na rok 2020. Zauważcie, że część kompetencji pomiędzy oba raportami się powiela.

• Rozwiązywanie skomplikowanych problemów – (top of the top na liście przez wiele lat)
• Krytyczne myślenie
• Kreatywność
• Zarządzanie ludźmi
• Współpraca z innymi
• Inteligencja emocjonalna (nowość w rankingu!)
• Zorientowanie na usługi
• Negocjajce
• Elastyczność poznawcza

Moje subiektywne TOP 3 kompetencje przyszłości

Analizując oba raporty oraz dorzucając własne przemyślenia i preferencje ułożyłam własną listę TOP3 kompetencji przyszłości.:

1. Jeżeli już coś robisz, to rób to z przekonania i z serca i dobrze. Angażuj się w sprawy, które mają sens.
2. Skup się na relacjach i poprawie zdolności komunikacyjnych. Umiejętność dogadywania się buduje mosty, prowokuje do nieustannej pracy nad sobą i sprawia, że łatwiej jest znajdywać sens, o którym mowa w punkcie powyżej. Świadomość tego, że nieustannie się komunikujemy oraz tego, co można osiągnąć (porozumienie, synergia, komfort, współpraca, wsparcie i wiele innych) i czego uniknąć (konflikt, potyczki słowne, stres i wiele innych) z pomocą komunikacji powoduje, że jest to dla mnie KOMPETECJA NUMBER ONE.
3. Szukaj rozwiązań. Jeżeli nie ma rozwiązania lub/i nie masz na coś wpływu to zaakceptuj stan faktyczny. Jeżeli masz wpływ – szukaj, działaj i rozwiązuj.

Wnioski – Pani domu poszukiwana!

Powyższe kompetencje mogą mieć przełożenie na bardzo wiele profesji i zawodów w tym także (co nie wydaje się oczywiste) na np. nianie czy osoby zajmujące się domem. Przecież czym innym jest jak nie wypełnieniem TOP3 Kompetencji ugotowanie zdrowego obiadu „Coś z niczego”?
• pkt. 1 i 2 [sens, relacje, komunikacja] Robisz to, bo zależy Ci na zdrowiu rodziny i ogólnym dobrostanie
• pkt. 3. [szukanie rozwiązań] Mogłabyś płakać przed lodówką, że tu nic nie ma...! ale szukasz rozwiązań: przepisów, wskazówek, pomysłów i wyczarowujesz pyszności z nicości.
Piszę to dlatego, że obserwując odbiór raportów, nie rzadko pojawiały się głosy, że te kompetencje pasują wyłącznie do prac w korpo i zawodów typu programista.

Czy na pewno?

Źródło: http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj