Czym jest Coaching? Fakty i mity.

2020-03-06 13:43:08

Agata Błaszkiewicz
Po kilku latach obserwowania rynku coachingowego postanowiłam napisać serię artykułów poruszających kwestię jednej z moich ulubionych dziedzin rozwoju biznesowego i osobistego, jaką jest właśnie coaching. Informacji o coachingu znajdziesz w internecie całe mnóstwo. Wpisując słowo "coaching" w wyszukiwarce Google otrzymasz 648 000 000 wyników. Ale jak to często bywa z propagowaniem stosunkowo nowej dziedziny nauki, nie wszystkie informacje w sieci są rzetelne, niekiedy nawet wprowadzają w błąd, powodując zamieszanie i dezinformację głównie wśród klientów coachingowych.

Obserwuję tendencję wrzucania do jednego worka wszystkiego, co związane z rozwojem osobistym - naprzemiennie stosuje się terminy: szkolenie, coaching, mowa motywacyjna, mentoring, konsultacje biznesowe, doradztwo, a nawet psychoterapię. A przecież każda z tych dziedzin jest czymś innym. Każda rządzi się innymi prawami. Różnią się nie tylko wymaganym doświadczeniem, ale też formą pracy, celem, metodyką, wiedzą, etyką, etc.

Opiszę te różnice, wiem, że ta wiedza jest potrzebna, bo w między czasie przeczytałam e-mail, jaki napisał do mnie Klient: "Pani Agato, chcielibyśmy, aby przeprowadziła Pani wystąpienie motywacyjne dla kobiet z naszego działu. Może to być krótkie szkolenie z autoprezentacji, coś w rodzaju coachingu, aby miały większą wiedzę, jak dobrze wypaść na spotkaniach biznesowych" :) Mam nadzieję drogi Kliencie, że Ty również przeczytasz tę serię artykułów.

Znam mówców motywacyjnych, występujących w roli prelegentów na różnego rodzaju konferencjach. Jestem w tym środowisku od 10 lat i znam to od kuchni. Doskonale wiem, że Ci prelegenci z różnych względów nie pracują, jako coachowie w formie sesji coachingowych z klientami, bo niekiedy otwarcie o tym mówią. Mimo to, bez skrupułów nazywają siebie ze sceny coachami.

Mowa motywacyjna to nie jest coaching!

Znam trenerów, którzy prowadząc 8 godzinne szkolenie dla 100 osób nazywają to coachingiem, bo modnie brzmi.

Szkolenie to nie jest coaching!

Znam "coachów" (bez certyfikacji, studiów, kursów), którzy podpowiadają swojemu klientowi, co ten ma zrobić, dają wskazówki, doradzają. Dzielą się swoją wiedzą na dany temat poruszany podczas sesji, prowadząc tym samym mini szkolenie. To nie tak.

Coach nie podpowiada. Nie mówi, co masz zrobić.

W tym artykule przybliżam merytoryczną stronę wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest coaching. W następnym artykule opiszę szerzej, czym coaching NIE jest.

Zależy mi na tym, abyś wiedział dokładnie, czego od coachingu oczekiwać i jakie może dawać rezultaty - zwłaszcza, jeśli zdecydujesz się na współpracę ze mną. Im większa u Ciebie świadomość tego procesu, tym lepsze rezultaty sesji coachingowych osiągniesz.

Dlaczego?

Niektórzy moi Klienci traktują coaching, jak pewnego rodzaju magię lub zabawę, a mnie coacha, jak wróżkę. Myślą, że zadam kilka magicznych pytań, zabawimy się w koncert życzeń, wypijemy kawkę, 30 minut pracy, czary mary i gotowe - spektakularne sukcesy osiągnięte za pstryknięciem palcem.

To tak nie działa! Coaching nie działa jak czarodziejska różdżka!

Niestety.

To proces, który wymaga od Ciebie współpracy, myślenia, refleksji i zaangażowania - nie tylko podczas sesji, ale także (głównie) pomiędzy nimi. Nie podaję Ci gotowych rozwiązań, za to pomagam Ci je samodzielnie odkryć, dlatego właśnie coaching ma taką moc.

Badania pokazują, że coaching i szkolenie są dużo skuteczniejszą kombinacją niż samo szkolenie. Szkolenie może zwiększyć skuteczność w osiąganiu celów o 22,4%, ale w połączeniu z coachingiem wydajność wzrasta do 88%.

Coaching uznawany jest za jedną z najbardziej efektywnych metod rozwoju - zarówno osób, jak i organizacji. To proces uczenia się zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw. Coaching koncentruje się na rozwiązaniu problemu, a nie na szukaniu jego przyczyn, promując jednocześnie rozwój nowych strategii myślenia i działania.

Coaching jest drugą najszybciej rozwijającą się profesją na świecie, wiesz dlaczego? Ponieważ jest niezwykle skuteczny. Niewielu ludzi może uczciwie powiedzieć, że są na szczycie swoich możliwości każdego dnia.

Coaching nie polega na tym, by uczyć kogoś, ale by pomóc mu się uczyć. Intencją coachingu jest udzielanie ludziom wsparcia w dokonaniu życiowych przełomów i dalsze wspomaganie ich po zmianach.

Jaka jest definicja coachingu?
Głównym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient (klient coachingu nazywany jest "coachee") osiąga swój zamierzony cel. Natomiast definicji coachingu jest wiele. Dlaczego brak jest jednej, uniwersalnej? Ponieważ każda sesja coachingowa jest inna. Na jej inność składa się m.in. osobowość, temperament, styl pracy coacha; osoba coachee; tematyka zagadnień poruszanych podczas sesji; cel klienta nad którym pracujemy.

Najpopularniejsze definicje coachingu:
Coaching to towarzyszenie klientowi w wyznaczaniu ważnych dla niego celów, odnajdywaniu wewnętrznych zasobów potrzebnych do ich realizacji, ustalaniu kierunku działania oraz inspirowanie do zmian. Polega na odblokowaniu potencjału osoby, w celu maksymalizacji jej dokonań. Na wydobyciu mocnych stron. Pokonywaniu codziennych barier osobistych i ograniczeń. Coaching pomaga także efektywniej funkcjonować w zespole.

Coaching jest partnerstwem z klientem prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje klienta do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału.

Coaching jest jedną z form rozwoju osobistego i zawodowego, jego charakterystyczną cechą jest praca oparta o cykl spotkań coachingowych (sesji), trwających zazwyczaj od 30 do 90 minut, odbywających się z częstotliwością raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie. Podczas spotkań coachee pracuje wraz ze swoim coachem na swoich własnych celach (zawodowych i/lub prywatnych). Coaching wychodzi z założenia, że klient sam wie, co jest dla niego najlepsze oraz, że ma wszelkie potrzebne zasoby do realizacji celu. Można by rzec, że coach jest narzędziem w rękach coachee. Z wykorzystaniem odpowiednich pytań, narzędzi, ćwiczeń pomaga mu osiągnąć wymarzone rezultaty.

Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych względów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań, narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to praca własna, która ma miejsce pomiędzy sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa lub nie działa lub tego, co może działać lepiej.

Coaching jest sztuką, gdy jest perfekcyjnie realizowany, przestaje liczyć się technika. Trener w pełni angażuje się w pracę z podopiecznym, a rodzaj relacji można porównać do tańca dwojga ludzi, w którym najważniejsza jest harmonia i partnerstwo.1

Jeśli czujesz, że czas na coaching zapraszam :)

Autor: Agata Błaszkiewicz

Life & Business Coach

https://business-studio.pl/oferta/coaching
Popularność: 123    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj