Lider czy menedżer?

2024-10-10 09:21:27

Aldona Gaudyn
Natrafiłam na wiele porównań, przytoczę część jednego z nich:

Manager: zarządza stabilnością, pracą, skoncentrowany na celach, minimalizuje ryzyko, ustala zasady
Lider: zarządza zmianą, przewodzi ludziom, skoncentrowany na wizji, podejmuje ryzyko, łamie zasady

Ale czy na pewno są to dwie odmienne funkcje?

W tych porównaniach, rola managera sprowadzona jest do dość odtwórczej pracy i ustrukturyzowanej. Natomiast lider definiowany jest jako ktoś twórczy, którego nie dotyczą struktury organizacji czy jej cele.

I tutaj nasuwa się pytanie do CEO – nie jesteście rozliczani z celów? Jesteście rozliczani tylko z planowania przyszłości czy również tego co dowozicie jako organizacja?

Nad przywództwem, we wczesnych latach 2000, pochyliła się dr Nollaig Heffernan. Dokonała analizy 50 modeli przywództwa i 200 definicji (w Google możemy ich znaleźć 14 milionów!). Przeprowadziła walidację na 1500 osobach.

W wyniku badań, okazało się, że wyróżnia się 6 skal i 3 dodatkowe skale globalne przywództwa. Wyróżnione skale miały związek ze wszystkimi głównymi modelami.

Na skutek badań powstał model ILM72, który wspiera organizacje w diagnozowaniu i rozwoju przywództwa.

Obszary definiujące styl przywódczy to:

1. Zadania i ludzie
2. Elastyczność i zasadniczość
3. Zdecentralizowanie i centralizacja
4. Zarządzanie przez pochwały i wymagania
5. Nastawienie na proces i efekt
6. Bazowanie na zdobytej wiedzy i wrodzonych zasobach

Twórczyni modelu, wskazuje, że nie ma stylu dobrego bądź złego. Styl jest dobry wtedy, kiedy jest dostosowany do sytuacji. Często styl nie musi być preferowany, a pasuje do otoczenia, w którym funkcjonuje przywódca.

Czym zatem jest styl?

To sposób myślenia przywódcy w trakcie wykonywania zadań, zestaw przekonań czy podejść zaadaptowanych przez przywódcę.

Heffernan, definiuje natomiast skuteczność przywództwa i tutaj wyróżniła 3 skale

1. Koncentracja na osiągnięciu rezultatów
2. Koncentracja na poszczególnych pracownikach
3. Koncentracja na pracy zespołowej

Są to kompetencje, które przywódca powinien nieprzerwanie demonstrować. W tym przypadku istnieje wynik wyższy bądź niższy. Czym wyższa punktacja, tym bardziej prawdopodobne że zwolennicy uznają przywódcę za skutecznego.

Wracając do wcześniej przytoczonych różnic między managerem, a liderem w odniesieniu do skuteczności przywództwa

Manager: zarządza stabilnością, pracą, skoncentrowany na celach, minimalizuje ryzyko, ustala zasady
Lider: zarządza zmianą, przewodzi ludziom, skoncentrowany na wizji, podejmuje ryzyko, łamie zasady

Skuteczny lider:

1. Koncertuje się na osiąganiu rezultatów: cele, minimalizacja ryzyka
2. Koncertuje się na poszczególnych pracownikach: zarządzanie pracą
3. Koncentracja na pracy zespołowej: zarządzanie stabilnością, ustalanie zasad

Nie da się oddzielić rola managera od roli przywództwa. Każdy lider zespołu, koordynator, manager, dyrektor, prezes jest liderem.


Ważniejszą kwestią od rozważań nad różnicą między liderem, a managerem jest zadanie sobie pytania „jak skutecznym liderem jesteś?”.
Popularność: 0    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj