Chyba każdy właściciel firmy lub manager zastanawia się jak motywować swój zespół. Okazuje się, że nie istnieje jedna uniwersalna metoda. To jak motywować pracowników zależy od rodzaju zadania które wykonują. Jeżeli jest to zadanie żmudne i nudne do którego nie potrzeba intelektualnego wysiłku skuteczna okazuje się właściwie jedynie metoda „marchewki” – czyli obietnica określonej nagrody za wykonanie zadania. Jest to więc motywacja zewnętrzna.
Zupełnie inaczej jest w sytuacji kiedy pracownicy mają trudne i kreatywne zadanie – jak stworzenie nowego produktu czy kampanii reklamowej. Kiedy potrzebna jest kreatywność, zaangażowanie i nowe, oryginalne rozwiązania pracownicy sięgają do swoich wewnętrznych zasobów. W takim przypadku przełożony powinien stworzyć odpowiednie warunki w środowisku pracy: przyjazną atmosferę, poczucie uczestnictwa w decyzjach, w miarę możliwości wolną rękę i niezależność w działaniu, adekwatne wynagrodzenie oraz rzeczową informację zwrotną. Spełniając powyższe warunki na pracowników zaczyna działać motywacja wewnętrzna – poprawne wykonanie zadania jest ważne dla ich własnej samooceny. Warto więc dzielić się z pracownikami odpowiedzialnością aby mieli poczucie uczestnictwa i wpływu na sytuację w firmie.
Komentarze