Zmieniasz pasję w biznes? Znajdź mentora!

2014-03-16 19:43:29

Zuzanna Talik
Zmieniasz pasję w biznes? Znajdź mentora!

Jak wiemy człowiek uczy się na błędach. Najczęściej na swoich. Zanim jednak uświadomi sobie w czym tkwi problem i zacznie go korygować, upłynie trochę czasu i często straci kapitał czy przeoczy pojawiające się możliwości. Sytuacji takiej można zapobiec, a recepta na to jest dość prosta. Potrzebny jest mentor. Ktoś, kto szedł już drogą, na którą zamierzasz wejść lub, na której już stawiasz pierwsze kroki. Mentor to osoba, która tak, jak ty zapragnęła w pewnym momencie życia wykorzystać swoje pasje i talenty, by zacząć na nich zarabiać. Postanowiła, tak jak ty, nigdy już więcej nie pracować, a jedynie realizować siebie dostarczając ludziom tego, czego potrzebują i za co z chęcią płacą.

Mentor ma wiedzę, ma doświadczenie, jest praktykiem i wie dokładnie jak ten potencjał przekazać innej osobie. Jeszcze lepiej, gdy mentor jednocześnie jest coachem. Dlaczego? Bo metody, które kiedyś w określonym środowisku, czasie i w określonych warunkach dla niego zadziałały, niekoniecznie zadziałają teraz dla ciebie. Mentor, który jest coachem potrafi pomóc ci znaleźć rozwiązania adekwatne do twoich aspiracji, sytuacji, wartości i okoliczności życiowych. To ktoś, kto nie tylko motywuje, inspiruje i dodaje wiary w przedsięwzięcie. To też ktoś, kto wskaże błędne działania jeszcze zanim zaczniesz je wdrażać. Ktoś, kto wskaże zagrożenia i przeszkody, jakie mogą stanąć na drodze do realizacji twojego planu. To też doskonały partner, który może wskazać ścieżkę bezpieczniejszą od tej, którą sam kroczył. Ścieżkę, która nie tylko pasuje do ciebie, ale jest też oparta na wypracowanej wspólnie strategii zawierającej uwagi i drogowskazy do tego, byś jeszcze szybciej i skuteczniej niż on sam rozpoczął swoje przedsięwzięcie.

Często mentorem staje się jakiś twój autorytet. Ktoś działający w twojej dziedzinie, kogo bardzo podziwiasz i szanujesz. Ktoś kto robi na tobie wrażenie nie tylko osobistymi sukcesami, ale także swoją postawą, szczerością, otwartością i solidnością. Ta osoba może zarówno bezpośrednio podzielić się z tobą swoimi radami lub może przekazać je w swoich książkach, filmach, blogach, artykułach itp. Może stać się dla ciebie wzorem do naśladowania, tak byś sam chciał pójść w jej ślady. Jeśli nie masz swojego mistrza, warto go znaleźć.

Jak szukać? Przyjrzyj się swoim planom i celom – jeśli nie masz celu, to ustal gdzie dokładnie chcesz być ze swoim przedsięwzięciem za kilka lat. Następnie sprawdź, jakie są firmy czy jednoosobowe działalności na rynku, które mają już swoje doświadczenie, rekomendacje, opinie online i zbudowany PR internetowy. Zobacz, które prężnie funkcjonują, są aktywne i widoczne w wielu mediach. Spróbuj zgłosić się do nich jako klient i sprawdzić jak działają. Jeśli ich reakcje i podejście do twojej osoby będą ci odpowiadać, a wręcz wygenerują u ciebie efekt ‘wow’, to znaczy, że trafiłeś w dziesiątkę.

Zdarza się też, że chcesz zrobić coś, czego nikt wcześniej nie zrobił. Wchodzisz np. na rynek z nową formą sztuki, jakiej jeszcze świat nie widział. W takim przypadku znajdź pokrewne dziedziny, ponieważ przykładowo promocja konkretnej sztuki w wielu elementach będzie się pokrywać z promocją sztuki ogólnie. Gdy już znajdziesz odpowiednią firmę czy osobę, nie bój się do niej napisać. Ludzie, którzy coś osiągnęli chętnie dzielą się swoim potencjałem. Niekiedy nawet bezpłatnie.

Drugim sposobem na znalezienie mentora jest udanie się do firm świadczących usługi mentoringowe. Są to firmy, które współpracują z początkującymi przedsiębiorcami i jeśli znajdziesz w nich rekomendowanego mentora, możesz liczyć na to, że bazując na doświadczeniach swoich klientów, będzie potrafił odpowiednio cię pokierować. Jedynym minusem takiego rozwiązania jest to, że często mentorzy ci nie mają praktyki w konkretnym temacie, jakim się zajmujesz. Mogą zatem przekazać ogólną wiedzę i doświadczenie, a jeśli przy okazji są coachami mogą wesprzeć cię do ułożenia strategii biznesowej pasującej do twojego charakteru i grupy docelowej.
Jak już znajdziesz odpowiednią osobę i sprawdzisz jej wiarygodność, warto obserwować w trakcie procesu mentoringu czy relacja z nią opiera się na zaufaniu, szacunku, empatii i dobrowolności. Pytaj siebie po każdym spotkaniu: czy ta relacja mnie wzmacnia czy wspiera mnie na mojej ścieżce? Sprawdzaj czy jest między tobą i mentorem nic porozumienia, wspólna chemia i podobne wartości. Mentor powinien przede wszystkim słuchać cię, zadawać pytania, dawać wskazówki oparte na swoim doświadczeniu. Mentor niczego nie narzuca, a raczej daje ci pole wyboru, pokazuje różne perspektywy i wskazuje w nich słabe i mocne strony. Pomaga ci też określić twój potencjał, czyli zasoby, jakie masz i możesz wykorzystać w budowaniu swojego biznesu opartego na pasji.
Proces mentoringu może trwać nawet kilka miesięcy lub rok. Jest to nie tylko praca nad własnym biznesem, ale także nad rozwojem samego siebie. Trzeba być przygotowanym na przepracowanie swoich oporów, stawienie czoła własnym obawom, rozbrojenie przeszkadzających w biznesie przekonań i ruszenie z miejsca. Do tego potrzebna jest motywacja. Mentor, który potrafi przeprowadzić cię przez taki proces jest zwykle dojrzały emocjonalnie, potrafi komunikować się z ludźmi (być może ma ukończone kursy inteligencji emocjonalnej czy komunikacji opartej na empatii – warto sprawdzić). Sprzyjającym elementem rozwoju w mentoringu będzie poczucie humoru i pozytywna atmosfera waszych spotkań. Porozmawiaj też z innymi podopiecznymi mentora, zanim podejmiesz z nim współpracę. Spytaj ich do czego doszli przy wsparciu mentora, jakie sukcesy odnieśli i na ile czują, że zawdzięczają mu uniknięcie niektórych pułapek czy błędów.

Mentor to człowiek z ogromną pasją. Jak trafisz na swojego, na pewno go rozpoznasz. To ktoś, kto zainspiruje cię już na pierwszej rozmowie. Poczujesz wiatr w żaglach i zaczniesz sprawnie działać w kierunku osiągania rzeczy wielkich.

Zuzanna Talik
Certyfikowany coach ICF
Popularność: 53    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom