Jaka jest wizja rozwoju Twojej firmy?

2014-05-06 12:42:56

Marta Gierlińska
Zanim podejmiesz się pracy nad budowaniem strategii marketingowej warto przyjrzeć się swojej wizji, misji oraz celom, jak również postawić diagnozę. Bez tego nie możesz przygotować sposobu dojścia z punktu A – tu gdzie jesteś, do punktu B – tam, gdzie chcesz dotrzeć, ponieważ brakuje ci ugruntowanych podstaw. Takie podejście pomaga ustrukturyzować działania i poukładać myśli, zapobiec niepotrzebnemu ryzyku. Jeśli zaczynasz od spraw taktycznych, wtedy może się okazać, że za kilka lat jesteś w miejscu, w którym wcale nie chciałeś być. Zacznij od opisania wizji swojej firmy oraz jej misji, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Później opisz jej ogólne cele, jakie chcesz osiągnąć. Na podstawie tych informacji będziemy tworzyć dla Ciebie strategię. To jest zdecydowanie pierwszy krok do prawidłowego przygotowania sposoby dojścia z punktu A, w którym się aktualnie znajdujesz, do punktu B, do którego zmierzasz. Wizję najlepiej opisać w postaci historii, nastaw się na kreatywne opisywanie rzeczywistości, użyj wszystkich zmysłów oraz zastanów się co by było gdyby. Puść wodze fantazji. Wizja może być rozdmuchana, dzięki temu zaprogramujesz swoją nieświadomość na maksymalne obroty. Ktoś kiedyś zapytał: Ale czy nie powinno to być realistyczne? Odpowiem – Nie na tym etapie! Realizm i nadmierny krytycyzm hamuje. Wtedy włącza się Twój analityczny umysł, a przy tworzeniu wizji może się to skończyć jedynie frustracją. Proponuję Ci, abyś użył tej części swojego umysłu, która jest marzycielem i kreatorem. Realistę i krytyka później zaangażujesz, gdy będziesz ustalać plan i konkretne zadania do wykonania.

Oto przykład wizji dla restauracji.

Jestem właścicielem 3 restauracji: 4 Strony Świata w dużych miastach. Każdy lokal będzie składał się z 2-3 poziomów i mieścił się na parterze i w piwnicy w starej kamienicy. Lokale będą miały po 300 – 400 m2. W moich restauracjach zatrudnię najlepszych szefów kuchni, aby goście mogli doświadczyć doskonałych smaków potraw z różnych stron świata. Menu będzie zmieniane w zależności od pory roku oraz planowanej promocji danego zakątku. Scenografia we wnętrzach będzie dostosowywana każdorazowo do promowanej kuchni. Intensywna promocja w internecie oraz w mieście i przed restauracją będzie informować o tym jaka kuchnia obowiązuje w danym miesiącu. Moi klienci w czasie tygodnia będą mogli zorganizować spotkanie rodzinne lub biznesowe, natomiast w soboty będę organizować tematyczne wesel, co ułatwią mi elementy scenografii, które będę wykorzystywać w lokalu. Zakładam, że będę najbardziej znaną siecią restauracji w swojej kategorii. Potrawy u mnie będą unikalne, obsługa wyjątkowa. Stawiam na najwyższą jakość, która musi kosztować, dlatego będę koncentrował się na gościach biznesowych oraz majętnych parach młodych. Zakładam, że w ciągu roku zorganizuję minimum 40 – 50 dużych imprez w każdej z restauracji.

Gdy już masz wizję, należy spisać misję, która powinna zawierać się w prostym i inspirującym stwierdzeniu. To musi Cię poruszać, to musi powodować, że masz dreszcze na całym ciele. Dobrze opisana misja powinna mówić o konkretnych korzyściach, jakie chcesz dać swoim klientom. Pamiętaj o tym, żeby wyjść poza swój własny ogródek. Nowoczesny marketing 3.0 sugeruje wziąć pod uwagę również sprawy społeczne czy ekologiczne.

W przypadku misji restauracji mogłaby ona brzmieć:

Codziennie umożliwiamy klientom wybranie się w podróż do różnych zakątków świata, dostarczając im doskonałych wrażeń zmysłowych poprzez połączenie wirtuozerii kulinarnej, ze wspaniale dopracowanymi, zmieniającymi się wnętrzami i dopasowaną delikatną muzyką. Sprawiamy, że klienci stają się u nas szczęśliwsi i ten nastrój przenosi się na kolejne dni po wizycie.

Później określ cele Twojej firmy, korzystając ze SMART. Co chcesz konkretnie osiągnąć w swojej firmie w ciągu 1, 2, 3 i 5 lat. Opisz dokładnie kamienie milowe dla Twojej firmy. Tutaj możesz włączyć do pracy realistę i krytyka, ale najpierw zawsze zaczynaj od marzyciela, który pozwoli Ci spojrzeć szerzej i sięgnąć dalej. Realista i krytyk mają ci pomóc przewidzieć potencjalne problemy oraz zabezpieczyć się przed nimi na tyle na ile jest to możliwe, pamiętaj jednak, że wszystkiego nie przewidzisz i w związku z tym postaw na elastyczność oraz stałe poszerzanie umiejętności, wiedzy i kontaktów z ludźmi, którzy będą chcieli Ci pomóc.

Gdy już to wszystko przygotujesz możesz dopiero przejść do tworzenia strategii marketingowej.

Jeśli mówimy o restauracji przykładowe cele na 1 rok mogłyby brzmieć następująco:

Zainwestowałem w lokal, który jest własnością firmy.
Wyremontowałem lokal i przystosowałem go do potrzeb projektu restauracji.
Załatwiłem sprawy urzędowe, które umożliwią rozpoczęcie działalności.
Przygotowaliśmy pierwsze 4 scenografie do lokalu.
Znalazłem szefa kuchni i zatrudniłem go.
Znalazłem kelnerów i zatrudniłem ich.
Zainwestowałem w stroje dla obsługi.
Zbudowałem strategię marketingową i wynająłem specjalistę, który przygotuje materiały reklamowe oraz zorganizuje kampanię promocyjną.
Otworzyłem lokal.
Zbudowałem bazę pierwszych klientów.
Zorganizowałem pierwszą promocję na targach.
Zorganizowałem pierwsze 15 – 20 większych imprez.
Osiągnąłem obrót na poziomie 300 tys.

Powyższe cele powinny być również rozpisane dla horyzontu czasowego 3 i 5 lat, a najlepiej na całe 5 lat z podziałem na miesiące. W ten sposób stworzysz listę małych kroków, które doprowadzą Cię do Twojego dużego celu.

Więcej na temat budowania wizji, misji oraz strategii marketingowej dla małej i średniej firmy przeczytasz w mojej najnowszej książce Up Marketing (dostępna na stronie sorus.pl/upmarketing). Możesz też zajrzeć na stronę www.strategiarozwojufirmy.pl, aby przeczytać więcej artykułów.
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj