Współcześnie każdy menedżer musi na co dzień posługiwać się umiejętnościami coacha. Umiejętności te można zawrzeć w pięciu kategoriach:
1) Budowanie relacji. Łatwiej jest uczyć się od osób, którym się ufa. Należy skutecznie ustalać granice i budować zaufanie, stawiając pracownikom jasne cele uczenia się i rozwoju. Trzeba przy tym wykazywać się cierpliwością i dotrzymywać wszelkich obietnic które się złożyło.
2) Zapewnienie oceny. Gdzie teraz jesteś i dokąd chcesz iść? Pomaganie innym zyskać samoświadomość i zrozumienie jest kluczowym zadaniem dla coacha. Dostarczyć w odpowiednim czasie opinię i pomóc wyjaśnić zachowania, które pracownik chciałby zmienić. Analiza często skupia się na przyczynach i bieżących skutkach uchybień zamiast na wpływie jakie będą one miały na przyszłe wyniki.
3) Stawianie mentalnych wyzwań. Myślenie o myśleniu jest ważną częścią procesu coachingu. Coach zadaje pytania otwarte, wymaga znajdywania alternatywnych rozwiązań problemów i zachęca do rozsądnego podejmowania ryzyka.
4) Wspieranie i zachęcanie. Jako partner w rozwoju, coach uważnie słucha, jest otwarty na perspektywę innych i pozwala pracownikom na upust emocji, bez oceniania. Zachęca pracowników do osiągnięcia postępu w osiąganiu swoich celów i celebruje z nimi sukcesy.
5) Umożliwienie poznania po owocach. Co będzie rezultatem? Skuteczność coachingu poznaje się po osiąganych celach. Najpierw coach pomaga je ustalić. Potem pomaga w określeniu konkretnych zachowań i działań prowadzących do ich osiągnięcia. Jednak to pracownik musi wziąć odpowiedzialność za ostateczne rezultaty.
Coraz więcej organizacji czerpie z wzorców coachingu. Wszyscy menedżerowie potrzebują wiedzy po co i jak korzystać z coachingu, ale większość firm nie może sobie pozwolić na szkolenie ich na dużą skalę. Zewnętrzny coach może pomóc w stworzeniu kultury coachingu. Kluczem do sukcesu jest stworzenie grupy menedżerów -coachów, którzy mogą być promotorami mentalności coachingu
Komentarze