Efektywna edukacja oraz rozwój talentów w tym talentów szczególnych tzw. High- Potential Talent. to wciąż tematy bardzo mało znane zarówno w szkołach jak i miejscach pracy. Tylko bardzo mocno wyprofilowane i autorsko zarządzane szkoły oraz innowacyjne zakłady pracy inwestują w rozwój kluczowych talentów. Testy talentów jeśli są robione to w rodzaju rozrywki, jak krzyżówka, nie zdając sobie sprawy, że odkrycie talentu zarówno dla talentów wysokiego potencjału jak i innych to klucz do sukcesu i prawidłowo wykonywanej roli: zarówno ucznia jak i pracownika a potem i przedsiębiorcy, lidera, managera.
Testy talentów pojawiają się najczęściej gdzieś na studiach, ale zwykle są to krótkie teściki a nie rzetelene i sprawdzone testy, które do tego dają jeszcze konkretne wskazówki.
Często takie wybitne talenty są przycinane jak trawnik równo do standardów edukacji, która uczy posłuszeństwa a nie innowacyjności, tak potrzebnej dzisiaj na rozwiązywanie problemów ludzi. Super Talenty( High- Potentialn Talent) są to osoby, które swoimi umiejętnościami w jednej z dziedzin, bądź większej ilości odbiegają znacznie możliwościami od przeciętnej. Najczęściej jednak jest to jedna cecha mocno rozwinięta, często kosztem innych słabiej rozwiniętych, dlatego przez uniformiczny system edukacji takie osoby są często nawet mylnie wpychani w rolę uczniów słabiej rozwiniętych a w skrajnych przypadkach przypisuje się ich jako uczniów do specjalnej szkoły. Niestety takie osoby nie mają często tyle umiejętności komunikacyjnych aby zaprezentować ludziom przeciętne swoje zdolności i często po prostu mają bardzo nieudane życie. To tak jakby tłumić wielki wulkan, podobnie jest z wielkimi talentami. Jeśli przeciętny talent się nie rozwinie to ta osoba nie dozna wielkiego cierpienia bo nie ma dużej amplitudy pomiędzy talentami. Jeśli zachamuje się talent osoby wybitnie zdolnej, wówczas będzie ona bardzo mocno doznawać bólu niespełnienia.
Jak pracować z takimi osobami? Jak odkrywać w nich talenty? Przede wszystkim należy poświęcić im wyjątkową uwagę. Zapytać o to w czym są dobre, co widzą, co dostrzegają?
Prowadziłem przez ok pół roku Coaching Edukacji z uczniem 1 liceum podczas, którego okazało się, że uczeń uważany za mało zdolnego i leniwego w szkole okazał się być niezwykle inteligentnym analitykiem. Umiał z łatwością określać skomplikowane zjawiska społeczne, jak również prawidłowości biznesowe. Niesamowity talent. Nasza praca opierała się więc na umiejętności zaadaptowania go do szkolenego rytmu i wymagań, pamiętając aby po godzinach rozwijał swoje pasje. Poskutkowało to zarówno poprawą wyników w nauce, jak również zwiększeniem pewności siebie, którą uczeń miał zahamowaną przez negatywne komentarze nauczycieli i innych uczniów. Tak właśnie powinno się pracować z High- Potential Talent czyli Super Talentami :)
W gąszczu osobowości odkrywanie talentów nie takie proste.Gdy taki odkryjemy tak jak Pan napisał , należy podejść wyjątkowo i nie stereotypowo.Talenty często także ,,drzemią,,bywa że latami, czekają na ,,swój dzień,,Artykuł interesujący i z dobrym przykładem , ilustrujący metodykę podejścia.Pozdrawiam
Komentarze