Słowo atrakcyjność jest bardzo często kojarzone właśnie z wyglądem. Nie bierzemy tym czasem pod uwagę, że jest ono powiązane z bardzo wieloma innymi aspektami. Pojęcie atrakcyjności jest często niedoceniane. Chociaż trudno w to uwierzyć to często właśnie nasz urok osobisty decyduje o sukcesie w większym stopniu niż realna wiedza. Liczy się bowiem sposób zaprezentowania - przynajmniej jeśli chodzi o kwestie skuteczności.
Firmy i znane osoby mają marketing, kreowanie wizerunku. Tak samo każda osoba, mimo iż nie jest tego świadoma, swoimi zachowaniami, ubiorem i ogólnym wizerunkiem przyciąga, bądź odpycha partnerów życiowych i biznesowych.
Wchodząc w słownik języka polskiego możemy znaleźć taką definicję atrakcyjności: Atrakcyjność to: wzbudzanie zainteresowania wyglądem, stylem, ogółem właściwości. Wpisując tą frazę w wyszukiwarkę google również nie znajdziemy wielu informacji. Głównie będą to rady dotyczące atrakcyjności z poratali kobiecych.
W atrakcyjność w szerszym tego słowa znaczeniu wchodzą jednak wszelkie prawa psychologii społecznej odnoszące się do lubienia. Dla każdego bowiem inne cechy są uważane za najbardziej atrakcyjne. Dla jednych najbardziej atrakcyjny będzie wygląd zewnętrzny, dla innych stan posiadania a dla jeszcze innych inteligencja i wyczucie artystyczne. Im szerszy jest zakres tego pojęcia tym więcej można dostrzec czynników, które na nie wpływają.
Dlaczego właśnie ten temat jest istotny i poruszyłem go na portalu coachingowym?
Ponieważ temat ten ma kluczowe znaczenie w każdej z dziedzin - zarówno w relacjach osobistych jak i w biznesie. Myślę, że pewną nieścisłość, którą odczuwamy w związku z tym terminem odnosi się do tego, że w tracyjnym systemie edukacji, jak również całej kulturze polskiej nadmiernie cenione są wartości intelektualne. Nie docenia się takich cech, jak inteligencja emocjonalna, czy seksualna, które są podstawą przyciągania i razem z inteligencją w sensie klasycznym mogą stanowić atut atrakcyjności.
Na Kubie podejście do atrakcyjności jest z goła inne. Jest ona naturalnym elementem życia. Świetnie ukazuje to rewelacyjne nagranie z konferencji TEDx z Vancouver udziałem Chen Lizry pod nazwą "The Power of Seduction". Film jest dostępny na you tube. Uwodzenie, wyrażanie emocji i ekspresji jest na Kubie czymś naturalnym i może być zdaniem prowadzącej wykorzystywane nie tylko w życiu prywatnym ale i biznesie. U nas w Polsce uwodzenie kojarzy się jednoznacznie i nie ma tutaj pola na przestrzeń do ekspresji. Tancerka i przedsiębiorca Chez Lizra pokazuje, że może być to zabawa i nie musi być kojarzona z manipulacją, nastawioną tylko na cel. Niestety w Polsce wciąż wpisując termin atrakcyjność, czy uwodzenie znajdziemy zwykle filmy odnoszące się jednoznacznie do wywierania wpływu i manipulacji, nie zaś naturalnej ekspresji.
Warto zaczerpnąć z Kubańskiego podejścia, jednocześnie poznając klasykę psychologii społecznej Cialdiniego, czy z Polski teksty Bogdana Wojciszke. Można zaprzeczać, jakoby atrakcyjność miała wpływ na nasz sukces w życiu, jednak fakty są takie, że w zależności od obszaru pewna jej część będzie odgrywać kluczową rolę. Poznając ją całościowo a nie tylko wycinkowo będziemy umieli wypunktować te cechy, które będą kluczowe do osiągnięcia satysfakcji w najważniejszych obszarach naszego życia.
Komentarze