Budowanie zaufania z klientem

2015-04-23 10:27:14

Marta Gierlińska
Jednym z moich największych odkryć było zrozumienie, że muszę poznać i dobrze zrozumieć co się dzieje z klientem, jeśli chcę zwiększyć sprzedaż. Kwestia jest taka, że większość właścicieli firm zupełnie o tym zapomina i sprzedaje dopiero, gdy klient jest w dużej potrzebie. W ten sposób traci bardzo konkretny procent transakcji i pieniędzy w swoim biznesie. Do klienta trzeba dotrzeć, zanim zakręci się wokół niego konkurencja. Dlatego pierwszym etapem powinno być dokładne rozpisanie całego procesu, od momentu w którym człowiek może stać się potencjalnym klientem.

Poniżej rozpisany jest proces sprzedaży produktu, w momencie, gdy klient już się u Ciebie pojawi. Znajdziesz cztery etapy budowania relacji, zaufania, które prowadzą w konsekwencji do zwiększenia sprzedaży.

Etap 1

Poznanie i pierwsze wrażenie. Należy przekonać klientów, że czas, jaki Ci poświęcą nie będzie stracony, a wręcz przeciwnie dostaną coś wartościowego:

Pamiętaj, że powitanie może być Twoją pierwszą i ostatnią szansą na nawiązanie
kontaktu z klientem.
Emocje wynikające z pierwszego wrażenia wpływają na przebieg pierwszego spotkania.
Jeśli sprzedajesz przez internet musisz przełożyć kontakt bezpośredni na wirtualny, ale i tutaj obowiązują podobne mechanizmy psychologiczne.

Etap 2

Analiza potrzeb sprawi, że nie będziesz tracił czasu próbując sprzedać nieodpowiedni produkt. Czas odpowiedzieć sobie na pytanie, czego pragną Twoi klienci?:

To co klient dostaje od Ciebie na początku, wpływa na to czy zdobędziesz jego zaufanie. Prawdziwie i szczerze zainteresuj się rozwiązaniem jego problemów.
Poznaj potrzeby klienta.
Słuchaj uważnie i aktywnie, parafrazując to, o czym do Ciebie mówi, żeby się upewnić czy dobrze go zrozumiałeś.

Etap 3

Zaproponuj rozwiązanie problemów, czyli zaprezentuj ofertę.

Dostosuj ofertę do potrzeb swojego klienta i upewnij się, że korzystając z niej będzie zadowolony. Pamiętaj o budowaniu długotrwałej relacji z klientem. Jednorazowy strzał może Ci przynieść pieniądze dużo mniejsze niż w przypadku długiej relacji z tym samym klientem opartej na jego zadowoleniu, zaufaniu do Ciebie i Twojego produktu albo usługi.
Rozmawiaj z klientem językiem korzyści, co oznacza, że zamiast opowiadać o swoim produkcie, powiedz mu jak Twój produkt lub usługa poprawią jakość życia Twojego klienta.
Najpierw słuchaj, potem badaj, a na końcu mów.

Etap 4

Potwierdzenie i zamknięcie procesu sprzedaży jest równie ważne jak poprzednie 3 etapy tego procesu.

Zapytaj klienta o decyzję.
Poradź sobie z obiekcjami.
Uzyskaj zgodę Klienta i dopełnij formalności.
Potwierdź, że klient podjął dobrą decyzję, aby poradzić sobie z jego dysonansem pozakupowym.
A jeśli klient odmówi, to oznacza, że nadszedł czas, aby Wasza relacja przeszła do fazy pogłębiania zaufania do Ciebie i podążania za klientem. Być może w przyszłości będzie szansa na transakcję.
Pamiętaj, że każda transakcja dokonana z klientem jest polem do analizy i ulepszania całego procesu. Zbuduj nawyk, aby stale uczyć się na swoich sukcesach i błędach, a Twoja sprzedaż będzie rosła.

Jeśli jesteś zainteresowany jak powiększyć sprzedaż wejdź na www.powiekszsprzedaz.pl i zapisz się na listę!
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj