Rynek usług coachingowych w Polsce rośnie w bardzo szybkim tempie. Coaching zadomowił się na dobre w biznesie (business coaching), przybywa coraz więcej chętnych na prywatne procesy coachingowe. Powoduje to, że stale rośnie liczba szkół i kursów, a tym samym i osób oferujących usługi coachingowe. To, że ktoś mówi o sobie coach – nie jest (i nigdy nie powinno być) wystarczającą rekomendacją. Zdarza się, że podpis “Coach” na wizytówce jest jedynie chwytem marketingowym, niepopartym żadnymi kursami, certyfikatami, czy doświadczeniem. Wystarczy poszperać trochę w Internecie, aby znaleźć osoby świadczące usługi doradztwa, szkoleń, warsztatów czy szeroko rozumianego wsparcia duchowego, które tytułują się coachami. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu bez problemu będziecie potrafili wybrać coacha, który jest rzetelny, profesjonalny i pomoże Wam w rozwoju osobistym.
Krok pierwszy
Pierwszym krokiem powinno być określenie obszaru lub problemu, nad którym będziesz pracować, tak aby dokonać pierwszej selekcji coachów:
– plany czy problemy życiowe, związki (dla singli czy dla par) – szukaj Life Coacha
– ścieżka kariery, decyzje zawodowe – szukaj Career Coacha/Coaching Kariery
– zarzadzanie zespołem, kompetencje managerskie – Coaching Managerski
– zarzadzanie firmą, własny biznes, przywództwo, leadership –szukaj Executive & Leadership Coachingu
– coaching dla całego zespołu czy grupy – szukaj Coachingu Zespołowego/Grupowego
Krok drugi – sprawdź koniecznie
Kiedy już wiesz, jaki typ coachingu Cię interesuje i w jakim segmencie pracuje Twój potencjalny coach, możesz zacząć według poniższych kryteriów:
Kwalifikacje
Sprawdź, czy coach przynależy do międzynarodowej organizacji np. ICF (International Coach Federation), EMCC (European Mentoring and Coaching Council) czy ICI (International Association of Coaching Institutes). Jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, ponieważ przynależność do powyższych organizacji oznacza solidne i rzetelne wykształcenie coachingowe. Dopytaj czy coach ma własnego mentora i superwizję.
Doświadczenie
Prawdziwym jest stwierdzenie, że coachem jest ten, kto „robi coaching” – w tym zawodzie praktycznie nie ma teoretyków, dlatego też bez skrępowania zapytaj się o liczbę przepracowanych godzin i poproś o referencje. W Business Coachingu referencje są pisemne; jeżeli chcesz pracować z Life Coachem, może on nie dysponować pisemnymi referencjami – poproś o telefon do minimum 4 osób, z którymi pracował coachingowo, zadzwoń do nich i porozmawiaj.
Kodeks
Zaufanie to podstawa procesu – przy braku zaufania, nie osiągniesz zamierzonego celu. Zapytaj się coacha według jakiego Kodeksu Etycznego pracuje. Sprawdź później zapisy danego Kodeksu na temat zaufania, tajemnicy zawodowej, sposobu pracy, etc. Będziesz też wiedzieć, gdzie się zgłosić, kogo poinformować, z kim porozmawiać w razie nieetycznego działania coacha. Członkowie ICF pracują według tego Kodeksu
Krok trzeci – warto sprawdzić
Aktywność w środowisku
Bycie aktywnym w środowisku coachingowym oznacza uczęszczanie na konferencje, samorozwój, a także to, że coach jest pasjonatem, a nie jest to tylko jedna z kilku funkcji na wizytówce. Dodatkowym atutem będzie bycie prelegentem na konferencjach czy spotkaniach coachingowych. Świadczy to o dużej wiedzy, jak i o umiejętności jej przekazania. Punkt trudny do zweryfikowania, ale warto poszukać informacji na ten temat (www, blog, FB, LinkedIn, etc.).
Doświadczenie „przedcoachingowe”
Ten element nie jest konieczny, natomiast warto się przyjrzeć, co wcześniej robił coach, aby dokonać optymalnego wyboru. Jeżeli szukasz osoby z którą chcesz pracować nad swoją karierą, ścieżką zawodową – dobrze, aby miała kompetencji wyniesione z działu HR, jeżeli ma to być Business Coaching i praca nad kompetencjami managerskimi – warto, aby wcześniej był managerem i wiedział o jak wygląda praca w biznesie czy korporacji; jeżeli Life Coaching – najlepiej szukać osoby o wykształceniu psychologicznym.
Krok czwarty – spotkanie
Chemia
Jak już znajdziesz dwóch, trzech coachów, którzy spełniają Twoje oczekiwania, spotkaj się z każdym z nich. Sprawdź, czy jest między Wami „chemia”. Zadaj sobie pytania: czy dobrze się czuje w obecności tej osoby? Czy wzbudza we mnie zaufanie? Czy będę w stanie się przed tą osoba otworzyć? Czy odpowiada mi jej temperament? Zastanów się, co podpowiada Tobie intuicja.
Jeżeli potraktujesz powyższe kryteria jako kompas, to na pewno znajdziesz dobrego, rzetelnego i profesjonalnego coacha dla siebie. Poświęć na to chwilę, poszukaj, poczytaj. A to, że ktoś wyskakuje na pierwszej stronie googla możne oznaczać tylko tyle, że ma dobrze opanowane SEO.
Pamiętaj, że coach szanuje prywatną przestrzeń osoby, z którą pracuje, ustala jasne i przejrzyste zasady współpracy. Jego sukcesem jest sukces klienta, a on sam trzyma się w cieniu. Coach nie podaje gotowych rozwiązań, nie obiecuje też tego, co nie jest możliwe do osiągnięcia. Praca z coachem nie jest zwykłą pogawędką, rozmową – to zarówno przygoda jak i ciężka praca, która owocuje osiąganiem Twoich celów.
Komentarze