Drodzy Czytający, dziś omówię temat który należy do odwiecznych w poruszaniu dyskusyjnym , chodzi bowiem o czas , jak nim gospodarujemy, metody i wskazówki poprawiające wydajniejsze działanie, wszystko to że 24 godziny które są do dyspozycji wykorzystamy bardzo produktywnie.
Początek tematu zawiera się w angielskim sformułowaniu o wdzięcznej nazwie KISS a wyrażającego w tłumaczeniu wolnym:utrzymuj wszystko w prostocie.W efektywności czasem rolę odgrywa dobór celu:długoterminowy czy krótki , podzielenie na etapy , harmonogram działań.
Najbardziej znane metody poprawiania w tym zakresie sprowadzają się do tzw.5 kroków .
1 Tabelka Eisenhowera, wytyczenie rzeczy ważnych i mniej ważnych, pilnych i mniej pilnych.
2 Wymiar ważności.Najogólniej chodzi o dostrzeżenie , tutaj z pozycji np.szefa firmy , czy dana decyzja ma strategiczne znaczenie.Przy decyzjach mniej ważnych wykonastwo podlega osobom delegowanym.Tracimy czas jeśli wszystko chcemy sami dopilnować, samemu wciąż dopinamy na ostatni guzik, wszędzie chcemy mieć kontrolę i wszystkim od A-Z zarządzać.W przypadku firmy decydujące by szef skupiał się nad kwestiami strategicznymi, poszukiwaniem kierunków ekspansji jak myślał o wymianie żarówek czy utrzymaniu terenu przed holem głównym.Szef to osoba odpowiedzialna za tworzenie i koordynację struktury organizacyjnej , prace mniej ważne podlegają delegowaniu albo zlecaniu instytucjom zewnętrznym.Tu świadomość co jest dla mej firmy strategicznym, przynosi mi zysk i rozwój biznesu, wiadomym że z tego firma żyje.Przy wybieraniu ważności identyfikacja mocnej i słabej strony, kilka celów ciągniętych za ogon zwyczanie nie wypala i nie sprawdza się, nie osiągamy stanu samowystarczalności, przewagi komparatywnej.
3 Wymiar pilności, określa się jak szybko musi być wykonane zadanie .Osoby decydujące w firmie kontrolują przebieg dokonywania zadań ważnych ,wysyłają sprawozdania finansowe, odpowiadają na pytania ofertowe.
4 Określenie czasu potrzebnego na wykonanie czynności.Tu w zasadzie chodzi w tradycyjnym rozumieniu o wykonastwo wg.przewidujących norm , ustaw, zarządzeń, dopilnowywane są czasy procedur, wiadomo że beton wylany wiąże i jest określone czasowo kiedy można stawiać następną konstrukcję.
5 Ujęcie zadań w planie dziennym i tygodniowym, założenie rezerwy czasowej na wypadek nieprzewidzianych czynności.
Czym można uzyskać zwiększenie czasu?poprzez nabycie wiedzy o tym jak gospodarować czasem , w co warto zainwestować od siebie by potem zwracało się i powodowało realny wzost efektywny, czas wypracowywał dla nas większe korzyści i zyski jak ten kiedy takiej świadomości o tym nie mieliśmy, także nie czuliśmy potrzeby inwestowania w ten przedział tematyczny.
Przytoczę pewne przykłady:
Piszemy tradycyjnie na papierze i ręcznie.Dzięki zainwestowaniu w program nauki pisania na komputerze , programie Office World, możemy bardzo szybko i sprawnie przekazywać pliki informacyjne, korzystać z wielu funkcji jakie te programy dają i przez to autentycznie zaoszczędzać na czasie.Robert Kiyosaki napisał tak:,,bogaty stajesz się w czasie wolnym,,Chodzi konkretnie o czas po pracy, gdzie poświęcamy go na rozwój jak nauka języków obcych, rozwijanie pasji, zainteresowań.Z biegiem czasu możemy tak dalece dopracować nasze hobby, że stanie się ono działaniem profensjonalnym.To co lubimy przekształcimy w działanie komercyjne, zwolnimy się od pracy etatowej, będziemy się samorealizować, czas będzie dla nas tworzył wszystko co pozytywne,:dobre zarabianie, dużą satysfakcję z własnego działania.Nasze zainwestowanie w siebie jak gospodarować wolnym czasem przyniesie plus z ogromną nawiązką.
Wiele osób pisze:mam problemy z wykorzystaniem czasu.Przypominam , podstawowe to brak systematyczności w tym co robimy, ciągłości działania, nie dokonujemy także wizualizacji .
Wizualizacja pomaga uczyć się szybciej i efektywniej i przez to zaoszczędzać czas.Metodą ,,,words free,,możemy np.uczyć się kojarzenia słów o danym temacie.Piszemy słowo kluczowe :dom..obok niego słowa które się z nim łączą, przynależą.W ten sposób budujemy koronę słowa podstawowego i nie chodzi o to czy to ma być język obcy czy zasób słownictwa z danej dziedziny, chodzi o uczenie szybciej, zapamiętywanie w czasie i większą zdolność pojmowania, percepcję kojarzenia, co z czym wspólne.Dzieci uczą się tego obrazkowo, robiąc układanki ,puzzle.Inna metoda to ,,flip cards,,Na jednej stronie kartki piszemy słowo główne a na odwrocie słowa kojarzące , wiążące ten symbol .Dlaczego to tak ważne i ma z efektywnym czasem ??Wynika z potrzeby czasu, dziś wiele zwrotów to terminy anglojęzyczne, nie ma odpowiednika polskiego , tak samo np.zMLM , to prawie pojęcia ekonomiczne.Systematologia słownictwa w każdej dziedzinie pozwala bardzo zaoszczędzać czas ponieważ każdy wie o co chodzi i może swobodnie poruszać się w danym temacie.Istotne przy konferencjach, spotkaniach, odczytach .Czas włożony w dobre opracowania pojęć i terminów z danej dziedziny pozwala efektywnie realizować działania, nie potrzeba sięgać do opisów i szukać tłumaczeń.
W następnym artykule będzie o innych aspektach towarzyszących możliwościom zwiększania czasu, z tego który mamy a będzie on wyprowadzany a na lepsze dla nas .Pozdrawiam.
Komentarze