Celem marketingu jest dostarczenie odbiorcy towaru i usług.Wg.kryteriów :miejsca, czasu, ceny, środków komunikacji.Kryteria to spełnianie właściwego, co oznacza:właściwy odbiorca, właściwy towar i usługa,właściwa cena itd...
Dla przedsiębiorstwa zajmującego się marketingiem, najważniejszym jest:zaspokajanie potrzeb klientów, lepszy aniżeli to robi konkurencja..
Zasadami koncepcji marketingowej są:orientacja na klienta, zyskowność,
Na drodze przestrzegania zasad powstaje wartość konsumencka , kombinacja korzyści . Z tytułu :jakości, ceny, wygody, terminowości dostawy, usług przed i po sprzedaży(serwisowanie).
Marketing z punktu podejścia firmy i odwrotnie konsumenta, jest znalezieniem równowagi pomiędzy osiąganiem zysków z działania a spełnianiem oczekiwań klienta..
Równowaga ma zapewnić wysokie dochody właścicieli firmy i wysokie wypoziomowanie na rynku.
Jakie aspekty stwarzają proces funkcjonowania marketingu??
Są to TRZY ASPEKTY:
-prowadzenie badań rynku, przewidywalność i ocenienie rozmiarów popytu.
-stymulacja popytu:reklama, działanie PR, wspieranie sprzedaży, informacja na opakowaniu.
-zaspokojenie popytu:dystrybucja dóbr i usług, serwisowanie, ulepszanie produktów i usług.
Można przyjąć że marketing mix, to zbiór narzędzi marketingowych ,stosowanych w celu realizacji celów marketingowych na docelowym rynku działania..
Teoria marketingu mix zakłada 4 opcje:produkt, cena, dystrybucja, promocja.
Ewolucja w zakresie marketingu nastąpiła w latach 1740-1840 , kiedy to nastąpiło UKIERUNKOWANIE NA PRODUKCJę, mała konkurencja spowodowała nadwyżkę popytu.
Powstanie nadwyżki popytu zrodziło UKIERUNKOWANIE NA SPRZEDAż.Efektem czasy Wielkiego Kryzysu, nadwyżka podaży.
Nowe badania i praktyka gospodarcza wykazały rolę klienta, powstało UKIERUNKOWANIE NA RYNEK.Menagerowie dostrzegli świadomościowo istotność zaspokajania potrzeb.
Wszystkie powyższe ukierunkowania zrodziły koncepcję:MARKETINGU SPOŁECZNEGO.Nie tylko potrzeby własnych klientów ale dostrzeżenie żądań innych grup społecznych.
Tak przebiegał i przebiega proces rozwojowy marketingu ..Pozdrawiam
Komentarze