Coaching z metaforą.

2013-02-03 18:40:59

Małgorzata Smaga-Szczepańczyk
COACHING Z METAFORĄ.

I tak właśnie natchnęła mnie metafora…
Od kiedy pracuję, jako coach ciągle poszukuję nowych technik, narzędzi – wszystkiego, co może rozwinąć mój warsztat. No właśnie, kiedy myślę „mój warsztat” to przychodzi mi na myśl „piórnik”, oczywiście nie taki zwykły szkolny, raczej zaczarowany, z którego wyciągam magiczne pisaki, by tworzyć niezwykle malownicze pytania, które wzniosą moich klientów ponad mgły codzienności i pozwolą wykreować najlepszy dla nich rezultat.
Metafora pochodzi z języka greckiego (metaphora) i oznacza przeniesienie. Jest to wyrażenie, którego celem jest zamierzona przemiana (przeniesienie) znaczenia używanych słów. Konstrukcja metafory polega na zestawieniu pojęć w taki sposób, by zrozumieć nieznane przez znane. To źródło generowania nowych perspektyw, zaproszenie do poszukiwania nowego.
Metaforę tworzymy używając określenia: „ To jest jak…”.

Jak wykorzystać ją w coachingu?
Jednym z najważniejszych rezultatów coachingu jest rozszerzenie świadomości klienta. Wykorzystanie metafory w procesie coachingowym wydaje się być doskonale skutecznym narzędziem do tego. Jest szczególnie korzystne, gdy klient zaczyna nadmiernie analizować swoją sytuację i utyka w swojej racjonalności. Traci wówczas dostęp do swych emocji i uczuć. Pomocna wówczas metafora zabiera klienta do świata fantazji, tam gdzie wszystko jest możliwe. Jest okazją otwarcia się na nowe pomysły, pomaga eksplorować niezbadane terytoria.
Warto podążać za metaforą klienta, pozwala ona bowiem uzyskać wgląd w jego unikalne postrzeganie swojej sytuacji.


Czysty Język.
W latach 80-tych ubiegłego wieku psycholog David Grove opracował technikę tzw. Clean Language (Czystego Języka). Polega ona na stosowaniu pytań skierowanych bezpośrednio na metaforę klienta. Oczywiście coach nie próbuje zidentyfikować źródła metafory. Unika również jej interpretowania. Zadanie coacha polega na takim zadawaniu otwartych pytań, by używać minimalnej liczby słów, w szczególności rzeczowników. Zastępuje je zaimkami, np. „to”, „tamto”, „ta rzecz”– wszystko po to, aby nie odwracać uwagi klienta od procesu samodzielnego poszukiwania rozwiązania.
Osoby zainteresowane bliżej techniką Czystego Języka odsyłam do strony: www.cleancoaching.com.

Metafora jako klucz do zasobów.
W każdym z nas drzemie zdolność do symbolicznego pojmowania zjawisk i przyporządkowywania symbolicznych określeń dotyczących rzeczywistości.
Metafora jest, jak muzyka, znaczenie które ze sobą niesie trafia bezpośrednio do nieświadomego umysłu. Jest esencją myśli, pojawia się w wypowiadanych słowach. Można by pokusić się o stwierdzenie, że przenika nasze życie. Już od wczesnych lat dziecięcych obcujemy z nią poprzez bajki, baśnie i różnego rodzaju przypowieści.
Zgodnie z teorią Junga metafora nie zna słów i komunikuje się za pomocą obrazów i symboli. Tak jak sen jest bezpośrednim łącznikiem z naszym nieświadomym umysłem. To swoisty klucz do naszej nieświadomości, jeden ze sposobów korzystania z jej zasobów.
Obecnie coraz częściej docenia się znaczenie metafory. Zaczyna być wszechstronnie stosowana w edukacji i szkoleniach, w zarządzaniu, biznesie, służbie zdrowia.
W coachingu warto wykorzystać ją także do budowania zaangażowania klienta, albo jako wsparcie do podtrzymania motywacji. Działanie metafory może być uskrzydlające i oświecające, jest potężnym środkiem ekspresji, która zapada głęboko w pamięć.

Metafora jak dźwignia.
Coach świadomy znaczenia metafory inspiruje i wspiera klienta w jej znalezieniu. Metafora może pomóc utrwalić pozytywny stan, w którym klient czuje, że ma dostęp do wewnętrznych zasobów. Ugruntowana metafora pozwoli mu przywołać w dowolnym momencie to uczucie, umacniając jego pewność siebie i dobre samopoczucie.
Metafora to również skuteczne narzędzie zmiany. Jak już wspomniałam zasadniczą jej właściwością jest to, że przechodzi poprzez filtry świadomości, trafiając bezpośrednio do nieświadomego umysłu. Dzięki temu świadomy umysł nie może sabotować pracy nad zmianą. Metafora stanowi zatem swoistą dźwignię prowadząca do zmiany. Przy tym klient ma możliwość odkrywać bogactwo swego wewnętrznego świata, zyskując wiedzę o sobie samym.

Metafora w Nowym Kodzie NLP.
Praca na metaforze jest jednym z ważnych aspektów Nowego Kodu NLP, stworzonego przez Johna Grindera (współtwórcę NLP) i Carmen Bostic St Clair, w celu znalezienia rozwiązań dla niektórych problemów klasycznego NLP.
Według Nowego Kodu NLP w coachingu użycie metafory daje możliwość, aby coach uniknął treści doświadczenia klienta i dzięki temu nie analizował go świadomie. Takie wyjście poza kontekst klienta pozwala lepiej skupić się na procesie. Natomiast klientowi umożliwia prawdziwie głęboki wgląd, dostęp do rozszerzonej jaźni, wychodząc poza racjonalne rozumowanie.
Udało mi się już parokrotnie w sesji obserwować, jak jest to niesamowicie wyzwalające dla klienta.

Metafora dla coacha.
Na koniec pragnę jeszcze dodać, że metaforę warto stosować w doskonaleniu profesjonalnego podejścia do zawodu. Na przykład dla jednej z kluczowych kompetencji coacha według ICF(International Coach Federation) tzw. obecności (pozycji) coacha. Czyli postawy zdystansowanego obserwatora, nieoceniającego, nie udzielającego rad, całkowicie skupionego oraz słuchającego na głębokim poziomie. Wypracowanie sobie swojej metafory tego stanu to nieoceniony sposób, by móc szybko i skutecznie skoncentrować się na kliencie i pełnej obecności w procesie.
Zachęcam gorąco do wykorzystywania metafory w pracy coachingowej. Warto docenić moc tej struktury lingwistycznej, która w sesji może wyprowadzić rozmowę z klientem na zupełnie nowy poziom.

LITERATURA:
1. Atkinson Marilyn, Chois Rae T., FLOW Przepływ Sedno Coachingu, New Dawn, 2012.
2. Grinder John, Carmen Bostic St Clair, Materiały szkoleniowe – Coaching NLP z Twórcami NLP, Polska Akademia NLP, 2012.
3. Harder Arlene, Jak spełnić marzenia. 9 pytań, które zmienią Twoje życie, GWP, 2011.
4. Knight Sue, NLP w biznesie, Techniki skutecznego przekonywania, Wydanie II, Helion SA, 2009.
5. Vaknin Shlomo, Biblia NLP 210 wzorców, metod i strategii Programowania Neurolingwistycznego, Helion SA, 2010.
6. Wilson Carol, Coaching Biznesowy, Praktyczny podręcznik dla Coachów, menedżerów i specjalistów HR, MT Biznes Sp. z o.o., 2010.


Popularność: 613    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj