Jak wyznaczyć zakres działania jednostek w firmie, aby uniknąć konfliktów?

2016-04-23 14:29:59

Piotr Lusina
Jednym z najpopularniejszych problemów, z którym muszą mierzyć się przedsiębiorcy, jest wyznaczenie odpowiedniego zakresu obowiązków swoim podwładnym. Wbrew pozorom nie jest to zadanie łatwe, ponieważ trzeba przy tym uwzględnić wiele różnych czynników, które na pierwszy rzut oka mogą być niezauważalne – nie tylko dla początkujących kierowników czy szefów.

Warto jednak zainwestować w tę czynność nieco więcej czasu, ponieważ od tego będzie zależał m.in. poziom motywacji podwładnych, efektywność jednostkowa i zespołowa, stopień lojalności oraz ogólna atmosfera panująca w firmie.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że powyższe czynniki mają potężny wpływ na dochody firmy, jakość realizowanych usług i prawdopodobieństwo długofalowego sukcesu przedsięwzięcia.

A zatem – jak robić, żeby było dobrze? Czytaj dalej, aby poznać proste i potężne narzędzie rekrutacji.

Jest to narzędzie do szybkiego badania typu osobowości człowieka. Osobiście stosuję je zarówno podczas rekrutacji w naszej firmie, jak i przy nadzorowaniu procesów rekrutacyjnych moich klientów. Wielu pracodawców wciąż nie docenia wagi czynnika, jakim jest osobowość kandydata do pracy. Moim zdaniem to kardynalny błąd, ponieważ to właśnie temperament ma kluczowe znaczenie dla tego, czy dana osoba będzie się dobrze czuła na konkretnym stanowisku, jakie wyniki będzie osiągała oraz, co niezwykle ważne, jak długo będzie pracować w firmie.

Z uwagi na doświadczenie wyniesione z pracy i zamiłowanie do psychologii często oceniam osobowość bez konieczności stosowania testu (np. na podstawie ubioru, mowy ciała, zachowania, krótkiego wywiadu), jednak nie każdy ma czas i chęć, aby zgłębiać tę dziedzinę – w tym przypadku warto więc oddelegować proces rekrutacji odpowiednim osobom, które zrobią to za ciebie, albo skorzystać z gotowego, darmowego testu, do którego namiar mogę Ci podesłać. Jeżeli już masz wyniki i chcesz je zinterpretować, to skorzystaj z artykułów na moim blogu (www.piotrlusina.pl), które zawierają najważniejsze informacje w pigułce albo po prostu napisz do mnie.

A teraz kilka praktycznych przykładów ode mnie:

Na stanowiska związane z kierowaniem ludźmi i podejmowaniem wyzwań zatrudniam wyłącznie osoby z silną domieszką choleryka.
Na stanowiska administracyjne, czyli związane z wykonywaniem powtarzalnych czynności wg ustalonych procedur zatrudniam osoby z silną domieszką flegmatyka.
Na stanowiska wymagające kreatywności i kontaktu z ludźmi zatrudniam osoby z silną domieszką sangwinika.
Na stanowiska wymagające dużej szczegółowości, analizy i organizacji pracy zatrudniam osoby z silną domieszką melancholika.

CASE STUDY: "Ok, a co się stanie jeżeli zatrudnię typowego sangwinika na stanowisku kierowniczym?"

Sangwinicy to typy nastawione bardziej na relacje niż na realizację zadań. Jeżeli zatrudnisz typowego sangwinika na stanowisku związanym z wyzwaniami i kierowaniem ludźmi, to może on stawiać dobre relacje z otoczeniem wyżej niż np. realizację celów sprzedażowych lub zakończenie ważnego projektu w wyznaczonym czasie. O wiele lepszą kombinacją do kierowania zespołem jest choleryk z domieszką sangwinika.

CASE STUDY: "No dobrze, a czy choleryk faktycznie nie poradzi sobie z administracją w biurze?"

Pewnie sobie poradzi, ale szybko się tym znudzi. Jeżeli nie będzie miał stale nowych wyzwań i odpowiedzialności za kierowanie jakimś obszarem (najlepiej ludźmi), to efekt może być taki, że szybko się wypali, a ty będziesz musiał szukać nowej osoby na to stanowisko.

Do prac powtarzalnych, administracyjnych doskonałe predyspozycje ma flegmatyk i właśnie jego bardziej widzę w tym obszarze.

CASE STUDY: "Mam przełożonego, który świetnie potrafi sobie zorganizować pracę i zadbać o każdy detal, ale gdy przychodzi do podejmowania ważnych decyzji – zaczyna wszystko zbyt dogłębnie analizować i odwleka je w czasie."

Doskonała organizacja pracy i dbałość o szczegóły do cechy charakterystyczne melancholików. Niestety zbytni perfekcjonizm powoduje, że mogą oni mieć tendencje do popadania w paraliż analityczny, ponieważ chcą podjąć „doskonałą” decyzję. W warunkach kierowania ludźmi i presji czasowej ta cecha może być zabójcza dla projektu, dlatego dobrze jest, aby taka osoba miała w zespole kogoś z silną domieszką choleryka, kto będzie brał na siebie zadania wymagające dynamicznego działania, podejmowania szybkich decyzji i radzenia sobie z presją otoczenia.

Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomoże Ci bardziej świadomie kompletować ludzi do swojego zespołu, firmy lub innej organizacji, w której działasz – w efekcie szybciej osiągniesz sukces i uzyskasz przewagę nad innymi.

Wsparcie w procesie efektywnej rekrutacji jest jedną z usług, które oferuję klientom biznesowym, chcącym wzmocnić swoje organizacje o odpowiednie ogniwa.

Jeżeli jesteś jednym z nich – skontaktuj się ze mną.
Popularność: 3    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom