A Ty jesteś liderem czy wciąż menedżerem?

2016-10-11 18:42:41

Darek Koseski
W ostatnim czasie byłem często angażowany w szereg dyskusji na temat przywództwa. Nie był to jedynie efekt tego co dzieje się na obecnej scenie politycznej oraz czarnego poniedziałku. Był to także skutek problemów z jakimi borykają się moi dobrzy znajomi. Dyskutowaliśmy więc na temat tego, co wyróżnia lidera spośród innych osób? Jakie posiada unikalne cechy, których inni nie mają? Czym różni się lider od typowego menedżera?

W swojej długoletniej korporacyjnej karierze miałem szczęście pracować z kilkoma ludźmi, którzy byli zarówno dobrymi liderami i menedżerami, ale również i z takimi, którzy byli zarówno złymi menedżerami i jednocześnie złymi liderami. Oczywiście moja etyka nie pozwoli tu wymienić konkretnych nazwisk, ale moi dobrzy znajomi na pewno domyślą się kogo mam na myśli.

W jaki sposób stać się liderem?
Możesz stać się nim na przykład poprzez namaszczenie przez swoich przełożonych. Jeśli jesteś zaradny, wiesz jak rozwiązywać problemy lub znasz kogoś, kto może Ci w tym pomóc oraz można na Ciebie liczyć, to w krótkim czasie będzie to zauważone przez osoby usytuowane na wyższych szczeblach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Jeśli posiadasz dodatkowo dostęp do informacji, potrafisz je odpowiednio przetworzyć i wykorzystać, to w wcześniej czy później staniesz się liderem.
Czyżby?

Początkowo tak naprawdę nie rozumiałem różnicy między liderem a menedżerem. Zakładałem, że menedżerowie byli naturalnymi liderami i dlatego właśnie byli czyimś przełożonymi. Dopiero po pewnym czasie, gdy mocniej zacząłem się interesować tą tematyką, zrozumiałem, że nie zawsze tak jest.

Kim są więc są liderzy, a kim menedżerowie? Tanya Prive w artykule w Forbes definiuje najważniejsze cechy współczesnego lidera w ten sposób:
1. Promowanie uczciwości i etyki jako podstawowych wartości w przedsiębiorstwie
2. Umiejętności delegowania obowiązków wyzwala w pracownikach większe zaangażowanie i odpowiedzialność za wykonywaną pracę
3. Unikanie barier komunikacji, otwarty dialog, polityka otwartych drzwi
4. Pewność siebie szczególnie w okresach kryzysu, umiejętność gaszenia pożarów, utrzymywanie morale zespołu
5. Bycie przykładem zaangażowania w pracę, dotrzymywanie terminów i obietnic
6. Pozytywne nastawienie, energia, utrzymywanie równowagi między pracą a przyjemnościami
7. Kreatywność, myślenie „outside the box”, podejmowanie szybko decyzji
8. Intuicja podparta doświadczeniem własnym lub mentora
9. Inspirowanie zespołu, przekazywanie wizji rozwoju firmy
10. Indywidualne podejście do pracowników

Brian Tracy wskazuje zaś na takie cechy:
1. Wielcy przywódcy mają wizję, potrafią dostrzec przyszłość. Mają jasny pomysł gdzie chcą dotrzeć i co chcą osiągnąć.
2. Odwaga, skłonność do podejmowania ryzyka w celu osiągania swoich celów przy jednoczesnym braku pewności uzyskania sukcesu. Spośród siedmiu cech, odwaga to najbardziej rozpoznawalna cecha na zewnątrz.
3. Uczciwość – najważniejsza wartość wskazywana przez większość menedżerów i liderów. Stanowi fundament zaufania, które jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu przez każdą firmę.
4. Pokora - wielcy przywódcy są nie tylko silni, zdecydowani i zdeterminowani, ale także skromni. Nie oznacza to ich słabości, ale pokazuje pewność siebie i samoświadomość. Wskazuje gotowość przyznania się do tego, że nie znasz odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości.
5. Planowanie strategiczne – wielcy przywódcy są wybitni w planowaniu strategicznym, mają zdolność spojrzenia w przyszłość, przewidywania trendów na długo przed konkurentami.
6. Koncentracja - liderzy są ściśle skupieni na wynikach firmy, koncentrują się na mocnych stronach samych siebie i innych.
7. Współpraca - umiejętność motywowania ludzi do działania i wzajemnej współpracy. To także zdolność do nakłonienia ludzi do pracy z ich własnej woli.

Tak więc istnieje wiele definicji, cech, etc. Dla mnie najważniejszymi różnicami między liderem a menedżerem są:
• Menedżerowie posiadają podwładnych pracowników, podczas gdy liderzy mają wokół siebie innych, których zachęcają, by sami stawali się przywódcami, byli odpowiedzialni za powierzone im obszary. Może to Cię dziwić, bo przecież istnieje teoria, że liderzy muszą po prostu mieć osoby, swoich zwolenników, podążającymi za sobą.
• Menedżerowie podejmują sami decyzje, podczas gdy liderzy zachęcają innych, aby uczyli się i podejmowali decyzje samodzielnie.
• Menedżerowie czują potrzebę dowodzenia i kontroli, podczas gdy przywódcy wolą inspirować i zachęcać innych.
• Menedżerowie korzystają z pracowników jako zasobów firmy (pewnie słyszałeś wielokrotnie zdanie "Nasi pracownicy są naszym największym zasobem"?), podczas gdy liderzy traktują pracowników jak zwykłych ludzi (w dobrym tego znaczeniu).

Jak więc stać się liderem? Niektórzy twierdzą, że wielcy przywódcy po prostu rodzą się liderami. Nikt jednak nie zaprzeczy, że istnieją pewne umiejętności, które możesz wykształcić w celu poprawy naturalnych zdolności, z którymi się urodziłeś.
Znam wielu liderów, którzy poprzez swoją auto świadomość, ciężką pracę, wiarę, że im się uda, osiągnęli sukcesy także w tym obszarze.

Zwróć uwagę, że dobry lider zna potrzeby zarówno swojego zespołu, jak również potrzeby zarządu i potrafi je dopasować do siebie. Postaraj się stwarzać nową przestrzeń do tego by ludzie, z którymi pracujesz czuli się spełnieni, posiadali świadomość tworzenia czegoś wartościowego. W ten sposób nikt nie będzie zadawał pytań po co to wszystko i czy daleko jeszcze? Komunikacja stanie się otwarta, stworzy się płaszczyzna do poruszania zarówno dobrych, jak i złych informacji, bez obawy o wzajemne ocenianie, krytykowanie, czy podważanie.

Jako lider, bądź dobrym słuchaczem, gdyż w ten sposób możesz zyskać zaufanie innych. Słuchanie i skupienie swojej uwagi na pomysłach kolegów czy współpracowników może wygenerować nowe pomysły. Stosuj więc kiedy trzeba burze mózgów, podsycaj u innych poszukiwanie nowych, lepszych, bardziej innowacyjnych pomysłów.

Bądź otwarty dla zespołu, którego jesteś częścią, udzielaj się aktywnie wśród innych osób, aktywizuj swoich młodszych kolegów do działania. To zwiększa Twoją reputację jako członek zespołu, animator, organizator, czy motywator.

Ważne jest też posiadanie wizji i wewnętrznej misji, bez niej trudno bowiem stać się dobrym liderem. To stanowi bowiem baterię, która będzie podtrzymywać działanie, będzie motorem Twojego działania. Wiara w ludzi i wewnętrzna odwaga pomogą Ci przejść przecz nawet najtrudniejsze chwile.

Istnieje wiele gotowych technik, dzięki którym sam lub przy udziale coacha lub mentora możesz sobie pomóc. Możesz przecież co jakiś czas przeprowadzać regularną samoocenę swoich umiejętności, analizować swoje mocne strony i dzięki temu będziesz naturalnie wykorzystywać je do pracy w zespole. Z drugiej strony możesz mieć większą świadomość posiadania słabych stron i pracować nad nimi. Przecież ideały nie istnieją, nie wszyscy są świetni we wszystkim, ale nie powstrzymuj się od pracy nad samym sobą.

Istnieje jeszcze wiele innych umiejętności, które wyróżniają liderów. Mam nadzieję, że ten tekst zachęci cię do szukania ich w sobie. Jeśli chcesz jednak popracować nad tym obszarem mocniej i szukasz mentora lub coacha, to zapraszam, bowiem the change you wish starts now.

Więcej na http://koseski.com/blog/
Popularność: 10    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom