Co robić, gdy Twój szef Cię nie lubi?

2016-10-24 21:57:39

Darek Koseski
Niedawno pisałem artykuł jak wielu z nas mówiąc negatywnie o korporacji nie myśli wcale tak o samej firmie, ale o złych relacjach ze swoim przełożonym lub z innymi członkami zespołu. Wszyscy bowiem chcemy być doceniani i lubiani w pracy, zwłaszcza przez swoich szefów. Są to bowiem ludzie, którzy w dużej mierze decydują o Twoim rozwoju i wpływają na wysokość Twojej pensji. Nie trzeba być jednak od razu najlepszym przyjacielem swojego przełożonego. Często wystarczy jedynie zadbać o jego przychylność.

Co jednak zrobić kiedy Twój szef Cię nie lubi? Często mamy z problem z poprawnym zdiagnozowaniem problemu, bowiem zwykle nie są to jednoznaczne sygnały. Przełożeni rozumieją wszak potrzebę utrzymania relacji zawodowych i nie faworyzowania nikogo w firmie dla dobra osiągania pożądanych wyników.

Na co więc warto zwrócić szczególną uwagę:

1. Masz złe przeczucia
Bardzo często takie przeczucia znajdują się tylko w Twojej głowie i mijasz się z prawdą. A co w przypadku jeśli masz rację? Jeśli szef traktuje Cię zupełnie inaczej, gorzej niż wszystkich wokół, nie jesteś prawdopodobnie jego ulubioną osobą w zespole.

2. Twój szef stosuje „micromanagement” w stosunku do Ciebie i tylko Ciebie
Odczuwasz wrażenie ciągłego spoglądania przez ramię, czujesz brak zaufania i ciągłą kontrolę. Przez tydzień poobserwuj swojego przełożonego w kontakcie z innymi pracownikami. Czy ma tendencję, aby dokładnie sprawdzać pracę innych czy skupia się tylko na Tobie? Uważaj, bo często może być to wynik frustracji z osiąganych wyników i nerwowe próby sterowania wszystkimi działaniami podwładnego.

3. Otrzymujesz zadania, których nikt inny nie chce zrobić
Często otrzymujesz zadania, które są prawie nie do wykonania w zakładanym przedziale czasu lub są to zajęcia poniżej Twoich umiejętności czy kompetencji. Twoje obowiązki stale się zmieniają się, brak Ci stabilizacji.

4. Szef nie bierze Twoich poglądów przy podejmowaniu kluczowych decyzji
Możliwe, że Twój szef nie ufa Ci, nie bierze pod uwagę Twojego zdania, Twoich opinii. Nie obchodzi go co myślisz, nie wierzy w Ciebie i nie dostrzega Twojego potencjału. Bagatelizuje Twoje pomysły, często robi to publicznie. Zwykle nie jesteś też zapraszany do udziału w ważnych spotkaniach. Twój przełożony dopytuje się o zdanie innych pracowników, często Twoich podwładnych, pomijając Ciebie.

5. Głównie maile
Komunikacja odbywa się głównie za pośrednictwem poczty elektronicznej, przełożony unika rozmowy wprost.

6. Brak feedbacku
Twój szef nigdy nie przekazuje Ci żadnych informacji zwrotnych, wykazując całkowitą obojętność wobec Twojej wydajności i przyszłego rozwoju jako pracownika albo daje Ci tylko negatywne opinie i to zazwyczaj w miejscach publicznych wobec innych osób.

7. Brak wsparcia na co dzień
Twój przełożony nie pokazuje Ci, że jesteś częścią zespołu, nie daje Ci wsparcia. Przez takie zachowanie nie czujesz, że jesteś "jednym z nich".

8. Brak zainteresowania
Twój szef rzadziej koncentruje się na Tobie w porównaniu do reszty zespołu. Nie wydaje się być niezainteresowany tym, co masz do powiedzenia, albo łatwo traci cierpliwość podczas rozmowy z Tobą.

9. Szef Cię nie dostrzega
Twój przełożony nie mówi Ci "Dzień dobry", nie pyta "Jak Ci leci?". Przechodzi od razu do rzeczy, do sedna sprawy. Nie zadaje pytań o Twoje życie osobiste lub Twoją rodzinę, skupiając się jedynie na rzeczowej rozmowie. Może być to znak, że nie jest on Twoim wielkim fanem.

10. Mowa ciała
Szef nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z Tobą, rzadko uśmiecha się do Ciebie. W rozmowach z Tobą wykazuje pozycję zamkniętą ze skrzyżowanymi rękami i nogami.

Odbierając takie sygnały zastanów się nad przyczynami negatywnych odczuć po stronie menedżera. Podejdź do tematu na chłodno, sprawdź, czy aby nie jesteś przewrażliwiony, nie jesteś w błędzie. Przecież może być to rezultat nadmiaru obowiązków, braku umiejętności delegowania władzy, stresu, czy braku oczekiwanych wyników. Porozmawiaj z kimś, z kim liczysz się i zapytaj czy podziela Twoje odczucia.

Jeśli większość lub wszystkie z powyższych objawów zachodzą, zastanów się czy nie nadszedł już czas, aby zacząć szukać nowej pracy, uaktualnić CV i napisać list motywacyjny. To może być najprostsze droga wyjścia z sytuacji.

Możesz jednak chcieć innej zmiany. Poszukaj wówczas przyczyny dlaczego szef Cię nie lubi i na co masz realny wpływ. Posłuchaj, jakich słów używa Twój przełożony, kiedy z Tobą rozmawia, obserwuj mowę ciała; być może obie te wskazówki naprowadzą cię na rozwiązanie problemu.

Zastanów się, jaki sposób komunikacji preferuje Twój szef. Czy woli pisać maile, czy rozmawiać w cztery oczy? Czy lubi oficjalne spotkania z pracownikiem przebiegające według ustalonych procedur czy może nieformalne pogawędki? Postaraj się dobrze zrozumieć sposób, w jaki Twój przełożony angażuje i dostosuj swój styl do jego stylu.

Zwróć uwagę na częstotliwość komunikacji, na ilość maili, które do niego wysyłasz, na ile konsultujesz z nim każdą sprawę, w końcu jaka jest częstotliwość Waszych kontaktów. Zbyt duża ilość pytań, może doprowadzić do przekonania, że do końca nie wiesz, co robisz i we wszystkim potrzebujesz wsparcia.

Twój szef obciążony jest większą odpowiedzialnością niż Ty. Zajmij się sprawami, które należą do zakresu Twoich obowiązków, a swojego przełożonego zaangażuj tylko w te kwestie, które wymagają jego aprobaty.

Masz zaplanowane spotkanie z szefem? Przyjdź punktualnie, dobrze przygotowany do przedyskutowania tematów, które wymagają omówienia i zakończ spotkanie w ustalonym czasie. Pamiętaj, że Twój przełożony jest bardzo zajętym człowiekiem i należy wykorzystać jego czas najbardziej efektywnie jak jest to możliwe. Nie pozwól, aby uznał on Wasze spotkania za stratę czasu.

Problem może także dotyczyć różnic w stylu bycia i sposobu wykonywania obowiązków. W takim przypadku będzie to od razu widać. Twój szef może się z Tobą nie zgadzać, podczas gdy w rzeczywistości jedynie powtarza to, co powiedziałeś wcześniej innymi słowami. Zastanów się nad zmianą stylu komunikacji na trochę bardziej lub trochę mniej bezpośredni. Przede wszystkim jednak obserwuj innych kolegów z pracy, których szef darzy sympatią.

Zacznij także tworzyć drobne sposobności, które mogłyby Was na siebie otworzyć. Nie za często, ale dopytuj co Twój przełożony sądzi o takiej czy innej sytuacji? Słuchaj i ucz się od przełożonego, sprawdzaj czy dobrze zrozumiałeś. Warto również przedstawić własne spojrzenie. Ułatwi to drugiej stronie pojąć Twój sposób myślenia. Wcześniej czy później uda Wam się zbliżyć się, lepiej rozumieć Wasze odmienne punkty widzenia.

Postaraj się budować nić porozumienia na podstawie zajęć pozapracowych, hobby, zainteresowań, wakacji, ulubionych dyscyplin sportowych, etc. W końcu znajdziecie jakieś punkty wspólne, które pomogą poprawić Wasze relacje.

Z mojego doświadczenia wiem, że najtrudniej jest być w sytuacji, kiedy szef nie lubi Cię, ponieważ masz dobre wyniki w pracy i możesz zagrażać jego pozycji. Dzieje się to szczególnie wtedy, kiedy jesteś bystry, pewny siebie i swoich umiejętności. Kiedy tylko coś powiesz lub zrobisz, co uderzy w jego czuły punkt, spotkasz się momentalnie z jego wrogością lub krytyką. Co wówczas zrobić? Ukrywanie swoich zalet, granie kogoś kim nie jesteś jest pozbawione sensu. Będzie to mało wiarygodne, może też zniszczyć Twoją reputację w firmie. Najlepszym rozwiązaniem takiej sytuacji jest podzielenie się własnym sukcesem z szefem. Wspominaj często przy różnych okazjach, że też miał w nim niebagatelny udział. Nigdy też nie stawiaj swojego szefa w sytuacji, w której źle wypadnie przed swoimi przełożonymi.

Mówienie szefowi tego, co chce od Ciebie usłyszeć może dać Ci łatkę tchórzliwego ignoranta, który nie ma odwagi skutecznie sam zarządzać. Nie tylko szybko stracisz szacunek swojego zespołu, ale również Twój szef przejrzy Cię na wylot i nie będzie szanował Twoich zdolności przywódczych.

Zamiast wciąż zastanawiać się, dlaczego Twój przełożony podejmuje takie, a nie inne decyzje, zacznij angażować się w te kwestie. Jeżeli widzisz, że zamierza podjąć decyzję, którą uważasz za złą, doradź mu lepszą. Jeśli mimo to, podejmie inną, wspieraj go w tej decyzji. Pamiętaj, że nie jest łatwo decydować, kiedy Twoje wybory mają wpływ na wielu ludzi.

Bądź lojalny. Jeżeli masz jakieś zastrzeżenia do pracy swojego szefa, porozmawiaj z nim o tym. Zamiast skupiać się na narzekaniu na niego lub buntowaniu siebie i innych, powiedz mu, jakie zmiany proponujesz. Pod żadnym pozorem nie staraj się niszczyć jego autorytetu. Lepiej pozostać szczerym, szef na pewno to doceni. W skrajnych sytuacjach możesz zapytać go wprost: co możesz zrobić, by uwierzył w Ciebie i w to, że poradzisz sobie?

Złe nastawienie może zniszczyć każdą relację. Niezależnie czy mówimy tu o rodzinie, czy sprawach zawodowych. Dobrze jest zmienić swoje nastawienie z myślenia „on mnie nie lubi” na „nie nabrał do mnie jeszcze zaufania”. Myśl o tym, że Twój szef Cię nie lubi, może podciąć skrzydła. Nieważne, co jest przyczyną tego problemu, po prostu rób swoje, dziękuj za wsparcie i pytaj, co możesz jeszcze zrobić, by pracować lepiej. Są to sprawdzone strategie budowania solidnych relacji z przełożonym choć wymagają sporo zmian w Twoim myśleniu. Wynikają one z moich długoletnich doświadczeń zawodowych, lekcji jakie dostałem w swoim życiu.

Pamiętaj jednak, że masz zawsze wybór. Możesz odejść lub coś lub kogoś zmienić. Działaj, nie czekaj aż coś się samo wydarzy. Odpowiedz sobie na pytanie co możesz zrobić już dziś, aby relacje te poprawić, bowiem the change you wish starts now.

Więcej na http://koseski.com/blog/
Popularność: 1931    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom