Moje intro do coachingu

2016-11-04 15:30:13

Jolanta Piątkowska
Temat coachingu jest rozległy i wielopłaszczyznowy, ale spróbuję go ująć w zwięzłej i zrozumiałej formie trzymając się faktów i obalając mity. Można też śmiało powiedzieć, że jest to również temat modny i zyskujący coraz większe zainteresowanie więc tym bardziej mam nadzieję zachęcę was do lektury.

Myślę, że na początek warto powiedzieć czym coaching nie jest, a tym samym postawić jasne granice tego pojęcia. Otóż coaching nie jest doradztwem, szkoleniem, konsultingiem, psychoterapią i mową motywacyjną. Szczególnie to ostatnie porównanie jest mocno krzywdzące dla coachingu, gdyż często mylone są pojęcia coacha i mówcy motywacyjnego co daje błędne wyobrażenie na temat technik i narzędzi coachingowych. Nie oczekuj, że coach będzie zagrzewać cię do „walki” i wytężonego wysiłku nośnymi hasłami: „dasz radę”, „uda ci się”, „jesteś zwycięzcą”. Jeśli tego potrzebujesz poszukaj mówcy motywacyjnego. Nie oczekuj również tego, że coach wykona pracę za ciebie, podsunie uniwersalne, gotowe rozwiązania. Jeśli potrzebujesz, aby ktoś dał ci wsparcie lub doradził bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu poszukaj mentora, doradcy lub konsultanta. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę merytoryczną w jakieś dziedzinie, nabyć nowe umiejętności – poszukaj odpowiedniego szkolenia. Tym co różni coaching od psychoterapii z kolei jest to, że coaching zakłada, że to co robiłeś i czego doświadczyłeś w przeszłości to kapitał, przychodzisz na coaching „kompletny” i masz wszystkie kompetencje do zmieniania i udoskonalania swojego życia, a także osiągania wyznaczonych przez siebie celów podczas gdy w psychoterapii sięga się do przeszłości aby znaleźć źródło problemu i bez tej dogłębnej analizy nie można postawić diagnozy i ruszyć z pracą.

Po zawężeniu zbioru czym wobec tego coaching jest i na czym polega ? Najbliższa definicja mi jest ta, która widzi w coachu towarzysza, który wraz z klientem wyrusza w podróż jakim jest cel klienta. Nie bez kontekstu będę posługiwać się metaforą, gdyż ta jest silnie obecna w procesie coachingowym. To klient, nie coach wyznacza cel, wyznacza drogę jaką chce do tego celu dotrzeć, ma wszystkie niezbędne ku temu zasoby i predyspozycje. Coach niczym latarka oświetla drogę klientowi, przykuwa jego uwagę gdy widzi sposobność dla klienta aby poszerzył swoją świadomość czyli zobaczył coś więcej niż wcześniej. To klient, nie coach odpowiada za to czy ten dotrze do ostatecznego celu (po jego stronie leży odpowiedzialność za realizację celu), a odpowiedzialnością coacha jest pilnowanie procesu i dbanie o to aby klient w tej drodze nie zabłądził i miał potrzebne mu wsparcie narzędziowe. Coach ufa, że klient ma wszelkie potrzebne zasoby do realizacji swojego celu i dokonuje najlepszego dla siebie wyboru z dostępnych dla siebie w danej chwili opcji. Coach ma empatię, uważność na drugiego człowieka, świadomość emocji jakie zachodzą w drugim człowieku i potrafi niczym lustro odzwierciedlić klientowi to, co dostrzega. Coach operuje pytaniami, które pobudzają do refleksji, wprawiają w zadumę klienta i pozwalają dostrzec to, co jeszcze przed chwilą było dla niego poza strefą rozważań. Coach aby poszerzyć świadomość klienta stosuje rozmaite techniki, dobierając je do osoby klienta, nigdy jednak nie narzuca swojego punktu widzenia i podejścia do tematu.

Co wobec tego może dać ci coaching? Tu warto powołać się na badania, które przeprowadził PricewaterhouseCoopers w 64 krajach z udziałem ponad 2000 badanych. Wynika z nich, że klienci coachingu odczuwają poprawę w wielu kluczowych obszarach i tak: 80% badanych stwierdziło wzrost pewności siebie; 73% uznało, że lepiej funkcjonują w relacjach z innymi; u 72% poprawił się poziom kompetencji komunikacyjnych, zaś u 71% – kompetencji interpersonalnych; w opinii 70% badanych wzrosła ich wydajność w pracy, a zdaniem 67% badanych – równowaga życia zawodowego i osobistego. Poprawa była na tyle znacząca, że – jak wykazała analiza – inwestycja w coaching zwróciła się w 68% przypadków, ale to nie koniec: w 19% firm zwrot ten okazał się 50-krotny lub większy.

Coach zawód przyszłości? Raport „Coachowie – Polska i Europa” przeprowadzony przez Polskę Izbę Firm Szkoleniowych pokazuje, iż na rynku polskim jest ponad 3000 zarejestrowanych coachów. Jest to niewielka w porównaniu choćby z rynkiem brytyjskim liczba, ale trend ten dynamicznie rośnie. Mnożą się również wąskie specjalizacje w tym zawodzie: coaching relacji, coaching kariery, coaching zmiany, coaching rodzicielski, coaching diety. Warto na to zwracać uwagę poszukując coacha dla siebie czy samemu szukając swojej drogi.

Ja jako coach? Dla mnie najcenniejsze w tym zawodzie jest być świadkiem transformujących momentów w życiu klientów, widzieć ten blask w oku, który pojawia się gdy klient odkrywa sam przed sobą coś wcześniej niewypowiedzianego, nienazwanego, coś co nosił gdzieś głęboko schowane pod płaszczykiem ograniczających przekonań, braku wiary w siebie, nieświadomości tego co dla niego w życiu najważniejsze. A to wszystko dzieje się w oparciu o potencjał jaki w ludziach tkwi (w myśl Ericsonowskich zasad) i dodatkowo raz doświadczywszy tego uczą się jak wykorzystać to doświadczenie w kolejnych życiowych przedsięwzięciach gdyż coaching to również uczenie się klienta.

Na koniec przytoczę wspomniane zasady Ericskonowskie, które stanowią fundament coachingu:

Zasada 1

Ludzie są w porządku tacy, jakimi są. Wszyscy ludzie są OK.

Zasada 2

Ludzie posiadają w pełni potencjał, którego potrzebują, by osiągnąć to, czego pragną.

Zasada 3

Za każdym zachowaniem stoi pozytywna intencja.

Zasada 4

Ludzie podejmują najlepszą decyzję, jaka jest im (ich zadaniem) w danym momencie dostępna.

Zasada 5

Zmiana jest nieuchronna.

Jak masz ochotę poznać głębiej czym jest coaching, doświadczyć go na sobie – odezwij się!
https://growthadvisors.pl/coaching/
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj