Jak motywować ludzi do pracy (nie tylko w korporacjach)?

2016-12-05 15:02:51

Darek Koseski
Wiele firm boryka się z problemem niskiego poziomu zaangażowania personelu. Jeszcze kilka lat temu pracodawcy skupiali się jedynie na badaniach satysfakcji pracowników, jako jednym z krytycznych elementów decydujących o efektywności wykonywanej pracy oraz wskazującym na atmosferę w firmie. I właśnie do ciągłego zwiększania tego wskaźnika dostosowywano później praktyki zarządzania ludźmi. Na szczęście obecnie coraz więcej firm skupia się raczej na innym czynniku - motywacji. Zatem czym różni się motywacja od satysfakcji? Co wpływa na większe zaangażowanie personelu?

Pracownik usatysfakcjonowany, w przypadku wystąpienia trudniejszych sytuacji, może równie dobrze siedzieć bezczynnie z nogami na biurku i czekać aż ktoś inny za niego wymyśli rozwiązanie. Mówiąc obrazowo najedzony i usatysfakcjonowany pracownik nie będzie wykazywał nadmiernej ochoty do dalszej wzmożonej pracy, będzie za to myślał o poobiedniej drzemce czy korzystaniu z portali społecznościowych.

Pracownik zaangażowany zaś to taki, który koncentruje się na swojej pracy, jest entuzjastycznie nastawiony do jej wykonywania oraz realizuje, bądź przekracza stawiane przed nim cele. Działa on w interesie przedsiębiorstwa, wykonuje swoje zadania, nierzadko w wielką chęcią. W razie wystąpienia przejściowych problemów szuka nowych rozwiązań, innowacji, przedstawia swoje autorskie pomysły i jest zmotywowany do ciężkiej pracy.

Przyczyny niskiego poziomu zaangażowania pracowników w organizacji mogą być różne, jednak bardzo często za taki stan rzeczy odpowiada sam pracodawca. Często bowiem sięgają oni jedynie do zachęt materialnych w postaci premii, prywatnej służby zdrowia, kart sportowych czy też dofinansowania do posiłków. Wg mnie takie wysiłki, choć zauważane przez pracowników, nie stanowią skutecznych czynników wpływających na trwałe zadowolenie. Wszystko to w pewnym momencie powszechnieje, staje się czymś standardowym, co w danej branży po prostu się należy każdemu.

Wg mnie podstawowym krokiem do zwiększenia zaangażowania pracowników powinno być zidentyfikowanie czynników wpływających na ten stan. Można w tym celu przeprowadzić ankietę i zadać przykładowo takie pytania:
1. Czy wiesz, czego oczekują od Ciebie pracodawcy?
2. Czy masz do dyspozycji odpowiednie narzędzia?
3. Czy w pracy liczy się Twoje zdanie?
4. Czy szefowi lub komuś innemu zależy na Tobie?
5. Czy w przeciągu ostatnich 7 dni zostałeś doceniony?
6. Czy masz poczucie, że Twoja praca jest ważna?
7. Czy ktoś zachęca Cię, byś się rozwijał?
8. Czy mam w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?
9. Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy ktoś z Tobą rozmawiał o Twoich postępach i ścieżce rozwoju?
Zebrane informacje wskażą naturalnie obecny stan rzeczy, nie załatwią jednak wszystkiego za Ciebie.
Z mojej perspektywy, skuteczny lider powinien przede wszystkim pamiętać o zapewnieniu swoim pracownikom 6 rzeczy:
* Inspiruj pracowników
* Wyznaczaj jasne cele
* Bądź życzliwy dla ludzi
* Regularnie udzielaj feedbacku
* Stosuj zachęty, zawsze za dobre działania wynagradzaj
* Pozwól ludziom odpocząć od siebie i od firmy

Więcej, jak co tydzień na http://koseski.com/blog/
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj