Zarządzanie ludźmi samo w sobie jest trudne, ale zarządzanie zespołami różnych grup wiekowych może być jeszcze trudniejsze. Dzisiejszy sukces liderów zależy od świadomości podobieństw i różnic między członkami ich zespołów. Coraz częściej bowiem w firmach można się spotkać z trzema pokoleniami naraz. Czym kierują się współcześni 20-(paro) latkowie? W jaki sposób należy nimi efektywnie kierować i motywować do wytężonej pracy?
Na początku mojego artykułu chciałbym zaznaczyć, że należy unikać głębokich kategoryzacji różnych pokoleń. Każda generacja jest bardzo różnorodna i tak samo nie każdy posiada wszystkie jej typowe zalety, jak na przykład kreatywność czy innowacyjność. Sam osobiście znam wiele osób urodzonych w latach 70-tych, moich rówieśników, którzy posiadają znaczące cechy innych pokoleń. Ideą stojącą za tworzeniem tego rodzaju podziałów jest pokazanie wpływu, jakie na społeczeństwo czy daną generację wywarły określone wydarzenia polityczne, kulturowe, społeczne czy ekonomiczne.
Tydzień temu napisałem artykuł o efektywnych metodach motywowania pracowników. Dzisiaj zajmę się grupą współczesnych 20-(paro) latków. Za wikipedią dodam, że nazywa się ich pokoleniem Y (ang. Generation Y), Milenialsami (ang. Millennials). Jest to generacja ludzi urodzonych w Polsce po 1984 roku do nawet 1997 roku. Jest to bardzo liczna grupa pracowników, których zdefiniowała wojna w Iraku, gry komputerowe oraz recesja gospodarcza. Są mobilni, wykorzystują media internetowe już od swoich wczesnych lat, preferują e-booki zamiast tradycyjnie drukowanej książki. Żyją z ciągłym dostępem do sieci, są obecni on-line, komunikują się ze swoimi znajomymi przez Internet i smartfony. Szybko uczą się obsługi nowych urządzeń, chętnie wykorzystują nowinki technologiczne wprowadzane na rynek, potrafią posługiwać się wieloma z nich jednocześnie. Wychowani w sieci potrafią w szybki sposób znajdować potrzebne informacje oraz szybko je przetwarzać, głownie dla własnych potrzeb.
Oprócz niewątpliwych zalet, mają także wady. Są zazwyczaj niecierpliwi i roszczeniowi, a także zdarza się, że nie szanują tradycyjnych wzorców jakie dostarczyły im wcześniejsze pokolenia.
W motywowaniu ludzi czy obsadzaniu stanowisk zindywidualizowane podejście do różnych pokoleń jest niezmiernie ważne. Z mojego doświadczenia, pracodawcy bardzo często stosują podobną jak w przeszłości komunikację do pracowników. Warto jednak podkreślić, że zmienił się diametralnie komunikat wysyłany w drugą stronę, głownie z uwagi na inne oczekiwania zatrudnionych wobec samej pracy.
Według mnie, to właśnie zmiana oczekiwań jest najbardziej zauważalną różnicą pokoleniową. Była ona widoczna w przeszłości, jest obecna aktualnie i z pewnością będzie się dalej powiększać w przyszłości. Oczekiwania pracowników stają się bowiem coraz większe, a niestety nie zawsze towarzyszą im wyższe kompetencje czy odpowiednia dojrzałość.
Różnice te powinny nieuchronnie zmienić Twoje podejście, jako lidera, do pracowników. Kluczem do zrozumienia każdego pokolenia jest bowiem Twoja elastyczność. Musisz stać się elastyczny w dopasowywaniu narzędzi i rozwiązań. Nie oznacza to jednak dla Ciebie konieczności dawania ludziom wszystkiego, czego oczekują. Wymaga to jednak ciągłego poszukiwania i wdrażania dopasowanych rozwiązań w celu zwiększania zaangażowania i zmotywowania pracowników, co docelowo przełoży się na lepsze wyniki Twojej firmy.
Komentarze