Jak umiejętnie przyjmować informacje? Sztuka dawania feedbacku (część III)
Zgodzisz się zapewne, że feedback jest bardzo ważny w wielu obszarach Twojego działania. Przecież to oczywiste. Dzięki niemu możesz poprawić wydajność, rozwinąć swoje umiejętności, zrozumieć wzajemne oczekiwania między Tobą a przełożonym, rozwiązać problemy, czy też uzyskać awans. Dlaczego w takim razie w tak wielu organizacjach kultura udzielania informacji zwrotnych nie działa? Dlaczego tak mało menedżerów znajduje czas na przygotowanie i regularne udzielanie feedbacku? Dlaczego tak wielu pracowników twierdzi, że informacje otrzymane od swoich przełożonych są nierzetelne lub nieprawdziwe? Dlaczego w końcu tak wiele osób obawia się oceny rocznej bardziej niż czegokolwiek innego w życiu zawodowym.
Większość firm stara się rozwiązywać takie problemy poprzez wysyłanie swoich liderów na rozmaite szkolenia. Dzięki nim menedżerowie zdobywają nową wiedzę i częściej, niż do tej pory oraz efektywniej przekazują informacje zwrotne swoim pracownikom. I to jest oczywiście w porządku, ale z mojej perspektywy nie wystarczające. Po takich szkoleniach menedżerowie są bardziej świadomi, używają wyszukanego słownictwa, lepiej zarządzają swoimi emocjami. Z drugiej jednak strony, samo podniesienie kwalifikacji przez menedżera nie przyniesie oczekiwanego rezultatu jeśli odbiorca feedbacku nie jest w stanie przyjąć tego, co zostało do niego wypowiedziane. Przecież to właśnie osoba otrzymująca informacje zwrotne kontroluje, czy wygłoszona opinia jest przez niego lub przez nią przyjęta, czy też puszczona mimo uszu. To właśnie on lub ona decyduje co chce usłyszeć i w końcu to on/ona wybiera czy i co należy zmienić. Dlatego warto się zastanowić w jaki sposób zmienić swoją percepcję z odpowiedniego przekazania samej informacji na to jak dotrzeć skutecznie do odbiorcy, aby chciał dokonać zmiany?
Z moich doświadczeń i obserwacji znajomych, począwszy od handlowców, poprzez dyrektorów sprzedaży i marketingu, aż po prezesów i członków zarządu odkrywam, że prawie każda osoba zmaga się z problemem właściwego odbioru otrzymywanej informacji zwrotnej. Czy to jest ocena roczna, czy regularne sugestie w dobrej wierze otrzymywane od przełożonego, czy też zwykły komentarz, który może, ale nawet nie musi być informacją zwrotną (na przykład: "Twoje wystąpienie było z pewnością interesujące dla słuchaczy") może wywołać emocjonalną i negatywną reakcję, a także pogorszyć stosunki między osobami oraz doprowadzić do osłabienia komunikacji wewnątrz zespołu.
Komentarze