We współczesnym świecie pełnym ciągłych zmian wymuszanych przez pojawianie się nowych technologii, efektywni przywódcy muszą umiejętnie łączyć zarówno określone cechy osobowości i zdolności interpersonalne, jak i umiejętność szybkiego i analitycznego przetwarzania informacji oraz nowe sposoby tworzenia efektywnych zespołów zadaniowych.
Dyskutując z moimi klientami oraz czytając wiele artykułów na temat szeroko rozumianego przywództwa, spotykam się z wieloma, często przeciwstawnymi, definicjami tego pojęcia. Wpisując do przeglądarki termin „definicja przywództwa”, otrzymałem dzisiaj prawie 72 tysięcy rezultatów, wpisując po angielsku frazę – „leadership definition” – aż 354 tys. Pomnóż to teraz przez tysiące lub dziesiątki tysięcy złotych lub Euro wydanych rocznie przez potencjalnych liderów na rozmaite kursy rozwoju przywódców… wow, niezły przemysł…
Przywództwo w zarządzaniu sprzedaży, marketingiem, wewnętrznymi procesami w przedsiębiorstwie jest niezwykle ważne dla sprawnie zarządzanego przedsiębiorstwa, jednakowoż sama koncepcja przywództwa wydaje się wręcz nieuchwytna. Trudno je bowiem jakoś jednoznacznie określić w sposób zadowalający dla każdego.
Z mojej perspektywy największe zamieszanie czyni pogląd, że liderzy rodzą się przywódcami i nie można ich ot tak tworzyć. Ogólnie rzecz biorąc utrzymuje się, że liderzy posiadają specjalne cechy, takie jak wizja, energia, dynamizm, inspiracja, odwaga, charyzma i tak dalej. Jednak wg mnie teoria „urodzonych liderów” jest mitem, sugeruje, że nie można nauczyć się bycia liderem. Po prostu albo rodzisz się z umiejętnościami przywódcy albo nie, sorry…
Kiedy patrzę wstecz na moją własną karierę i ludzi, których spotykałem na swojej drodze, dochodzę do 100% przekonania, że bycia liderem można się nauczyć, choć nie istnieje jeden i tylko jeden przepis, aby osiągnąć w tym sukces. To jak z pieczeniem ciasta, przygotowania wytrawnej potrawy – nie istnieje jeden i tylko jeden obowiązujący przepis gwarantujący odpowiedni smak, konsystencję czy optymalny zestaw przypraw.
Więc czym powinien wyróżniać się lider przyszłości? Jakie powinien mieć cechy, co robić, a czego unikać?
Cechy osobowości
Wg mnie punktem wyjścia jest właściwie to, kim jesteś. Proces stania się liderem jest tym samym procesem, który czyni Cię zdrowym człowiekiem, szczęśliwym ojcem czy mężem, czy w końcu zintegrowanym pod względem deklarowanych i praktykowanych wartości. Zrozumienie tego podstawowego punktu wyjścia oznacza, że aby osiągnąć sukces, powinieneś ciężko pracować nad sobą, niezależnie od piastowanego stanowiska i nieustannie rozwijać swoje umiejętności, wiarygodność oraz zdobywać zaufanie innych. To długi proces dochodzenia do tego kim jesteś i rozwoju Twojej inteligencji emocjonalnej.
Właściwe cechy przywództwa pojawią się tylko wtedy, gdy pracujesz nad własnym charakterem. Dlatego przywództwo zawsze będzie rodzajem sztuki, nie nauką – nie jest to miejsce rutynowych działań i przedsięwzięć. Praca nad Twoim charakterem jest procesem ciągłym, a więc poszczególni praktykujący sztukę przywództwa zawsze będą pracować w toku, który nigdy się nie skończy.
Technologia
Prawdopodobnie największym wyzwaniem przyszłego lidera jest sprawdzenie, jak wygląda świat i jak jego wizja przywództwa pasuje do tego świata. Ale uwaga, we współczesnym świecie oprócz samego siebie, należy wziąć także wszelką dostępną technologię, która umożliwić Ci może bardziej efektywne działanie. Dlatego wszystkie przyszłe role w dziedzinie przywództwa będą składać się nie tylko z Ciebie i Twojej marki własnej, ale także towarzyszącej Ci technologii.
Współczesne zmiany technologii to prawdziwe tsunami, dlatego liderzy będą musieli znaleźć sposób, aby nauczyć się surfować na tej fali, bo w innym przypadku zostaną przez nią zmiażdżeni.
Przywódcy muszą nauczyć się przewidywać zmiany w otaczającym ich świecie, w którym szerokość pasma jest nieograniczona, otaczająca sieć połączeń danych jest bardzo duża, coraz większe znaczenie zyskuje sztuczna inteligencja i robotyka, wszechobecny jest druk 3D i otacza nas wszędobylska wirtualna rzeczywistość. Wszystko to, cała ta nowa rzeczywistość stworzy nowe modele biznesowe, dlatego współczesny i przyszły lider nigdy nie powinien jej pomijać.
To trochę jak z mapami i kompasami. Mapy są dobre tylko w znanych realiach, przewidywalnych światach, które zostały już wcześniej poznane, zrozumiane i odwzorowane na określonych modelach. Kompasy są zaś idealne, gdy nie jesteś pewny, dokąd zmierzasz. Innymi słowy, są one pomocne w sytuacjach, kiedy nie jesteś pewny jakie niemożliwości mogą wkrótce stać się możliwe i jak możesz to przewidzieć, a przecież o to Ci właśnie chyba chodzi? Problem polega na tym, że nasze mózgi są często przyzwyczajone do myślenia stereotypowo, myślenia życzeniowego, bycia w strefie komfortu, zbyt często ostatnio nadużywanego wg mnie pojęciu. Dla wielu prawie niemożliwe staje się zrozumienie implikacji pewnych zmian zachodzących w otoczeniu.
Tak więc fundamentalne staje się zrozumienie działania i różnic między wewnętrznymi mapami oraz kompasami. Pamiętaj, że mapy są dobre tylko w znanych światach, które zostały już zmapowane. Kompasy są idealne, gdy nie jesteś pewny, dokąd zmierzasz. Liderzy przyszłości będą musieli rozwijać swoje własne kompasy, aby uzyskać poczucie kierunku i zapomnieć o idei wiarygodnej mapy.
Komentarze