Coachem może zostać każdy. Co prawda nie każdy powinien, ale w Polsce zawód coacha jest nieuregulowany, a to oznacza, że nie ma określonych wymogów, które musi spełnić kandydat na coacha. To z kolei powoduje, że coachingiem zajmują się osoby, które chcąc wykorzystać popularność tej formy rozwoju, przypisują sobie bycie coachem, nie mając ku temu odpowiednich predyspozycji, wykształcenia czy doświadczenia. Co zatem może zrobić klient, aby wybrać dobrego coacha? Poniżej przedstawiam 5 najważniejszych kryteriów, na które powinieneś zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na taki rodzaj pracy nad swoimi celami.
Wykształcenie coacha
Zwróć uwagę jaką szkołę czy kurs coachingu ukończył coach, którego bierzesz pod uwagę. W Polsce certyfikat coacha można otrzymać już po weekendowym kursie. Gwarantuję Ci, że nikt po takim czasie nie jest w stanie opanować wszystkich umiejętności i kompetencji, które są potrzebne do wykonywania pracy coacha. Najlepiej jeśli taka osoba ma ukończone studia coachingowe (studia podyplomowe) lub szkołę coachów (sprawdź również co to za szkoła, czy jest znana, jak długo prowadzi kursy dla coachów, ile godzin i dni trwają zajęcia), albo wielotygodniowy kurs, prowadzony przez doświadczoną kadrę (coachów praktyków).
Akredytacja
Akredytacja nie jest konieczna do tego, aby prowadzić sesje coachingowe. Ale wybierając coacha z akredytacją masz pewność, że jego umiejętności zostały zweryfikowane i poddane ocenie organizacji zrzeszającej coachów. Dodatkowo akredytowany coach jest zobligowany do wykonywania zawodu według standardów i kodeksu etycznego danej organizacji. W Polsce działa klika organizacji, które certyfikują swoich coachów, m. in.: International Coach Federation (ICF), Izba Coachingu (IC), European Mentoring and Coaching Council (EMCC).
Specjalizacja
Specjalizacji w coachingu jest bardzo dużo. Ogólnie możemy je podzielić na: business coaching i life coaching. Coachowie z pierwszą specjalizacją zajmują się pracą z klientami, którzy chcą zrealizować cele biznesowe (np. zwiększenie wyników sprzedaży, lepsza komunikacja z zespołem, itp.) a ci drudzy – „życiowe”(zrzucenie nadprogramowych kilogramów, poprawa relacji z partnerem, zmiana pracy, i inne). W jednym, jak i drugim przypadku sesje coachingowe wyglądają tak samo, inne mogą być natomiast narzędzia i pytania, których coach używa podczas spotkania. Dlaczego specjalizacja coacha jest dla ciebie ważna? Z kilku powodów. Jeśli masz temat na sesje typowo życiowy to nie szukaj coacha, specjalizującego się w coachowaniu wyższej kadry menedżerskiej. Istnieje ryzyko, że „chemia” między wami nie zadziała, a koszt takiej sesji będzie o wiele większy niż u coacha od life coachingu. Coach podczas sesji nie może doradzać klientowi czy sugerować rozwiązania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby mógł polecić ci ciekawą literaturę czy artykuł dotyczący twojego wyzwania. A jeśli coach właśnie w tym się specjalizuje, to wiesz, że nie będzie to przypadkowe polecenie, tylko prawdopodobnie sprawdzone już przez niego i wypróbowane podczas pracy z innymi klientami.
Chemia
Czasami spotykając się z nową osobą czujemy, że coś nam nie gra. Nie znamy tej osoby, nie wiemy jaka ona jest, ale kilka minut rozmowy, powoduje, że coś jest nie tak. Podobnie jest z coachem i klientem. Dlatego jeśli podczas rozmowy z coachem nie poczułeś „chemii” to oznacza, że ten coach nie jest ci pisany:) Wielu coachów proponuje swoim klientom sesje próbne. Warto skorzystać z takiej sesji, zanim zdecydujesz się na współpracę, bo dzięki temu oszczędzisz czas i pieniądze. Pierwsza sesja do niczego cie nie zobowiązuje. Jeśli coś ci nie gra w kontakcie z coachem to bez skrupułów zmień coacha.
Cena
W coachingu to chyba drażliwy temat, bo ciężko znaleźć informacje na stronach coachów ile taka sesja kosztuje. A ceny zaczynają się od 100 zł do nawet kilku tysięcy złotych za godzinę. Średnio za jedną sesję, w dużym mieście zapłacisz od 150 – 400 zł. Cena zależy oczywiście od doświadczenia coacha, certyfikacji, rodzaju coachingu, który prowadzi. Dlatego przed umówieniem się na sesję próbną, zapytaj coacha ile kosztuje godzina jego pracy. Nie ma sensu umawiać się na spotkanie jeśli chcesz przeznaczyć na sesję np. 200 zł, a coach, którego znalazłeś życzy sobie za taką usługę 3 razy więcej. Wielu coachów, szczególnie na początku swojej drogi zawodowej, przygotowując się do certyfikacji, proponuje swoim klientom darmowe sesje (w ICF, aby otrzymać akredytację, jednym z wymogów jest odbycie 25 godzin coachingu „pro bono”) lub sesje za książkę, kawę, albo w ramach barteru (usługa za usługę).
Coaching jest najbardziej efektywną i skuteczną formą rozwoju. Dzięki niemu, klienci szybciej osiągają swoje cele i dokonują trwałych zmian w życiu. Dlatego, decydując się na współpracę z coachem, nie podejmuj pochopnych decyzji. Wyżej wymienione elementy na pewno pomogą ci wybrać odpowiedniego coacha, ale nie zapominaj o jeszcze jednym kryterium, być może najważniejszym. Zaufaj swojej intuicji.
Komentarze