Jak zmienić nawyki?

2019-09-26 11:20:57

Marta Staszczyk
Plan zmiany nawyku
Napisz plan działania: ustal co i dlaczego chcesz zmienić, skonkretyzuj cel.

Przykład:

co chce zmienić: sposób odżywiania (konkretyzacja celu: chce zaprzestać kupowania słodyczy.)
dlaczego: chcę być zdrowa, chcę mieć więcej energii na co dzień

Świadomość

Bądź świadomy momentu, w którym masz zamiar zachować się nawykowo.

Przykład: zauważam, że pojawia się we mnie chęć kupienia pączka.

Metody zmiany nawyku

Teraz przechodzimy do najważniejszego etapu czyli metod, które pomogą w podjęciu nienawykowej decyzji:

Metoda uświadomienia(przypomnienia) sobie konsekwencji – tylko tyle i aż tyle. Za każdym razem kiedy masz zamiar zareagować w sposób nawykowy przypomnij sobie co stracisz albo czego nie zyskasz zachowując się w określony sposób. Metoda z pozoru może wydawać się głupia, ale uwierzcie mi, działa. Aha, tylko pamiętajmy, żeby broń Boże, nawet jeśli zdecydujemy się postąpić nawykowo, nie popadać w poczucie winy.

Przykład: Mam zamiar kupić pączka. W tym momencie szybko przypominam sobie konsekwencje jaki będę musiała ponieść (dzięki pierwszemu punktowi naszego planu, mamy je już niejako “pod ręką” ): czyli spadek energii, gorsze zdrowie I nawet jeśli będzie to jeden, jedyny wyjątek od reguły zdrowego odżywiania to nadal konsekwencje pozostaną takie same. Należy o tym pamiętać.

Metoda dostarczenia tej samej nagrody, za pomocą innego zachowania. Każdy nawyk ma na celu zaspokojenie jakiejś potrzeby naszego organizmu. Pomocnym jest uświadomienie sobie tej faktycznej potrzeby.
Przykład: Chce kupić pączka. Faktyczna potrzeba w tym przypadku to zjedzenie czegoś smacznego, czegoś co poprawi mi humor.

Jeśli uda nam się znaleźć sposób na zrealizowanie tej samej potrzeby w sposób, który przybliża nas do celu zapisanego w punkcie pierwszym, jesteśmy w domu. Jednak metoda ta ma swoje wady Niejednokrotnie bardzo ciężko o zachowania które będą w stanie dorównać temu nawykowemu pod względem zasakajalności potrzeby. Przykładowo picie alkoholu, które zaspokaja potrzebę relaksu, rozluźnienia, jest w tym tak dobre (zwłaszcza u osób uzależnionych), że relaksującej kąpieli ciężko z tym konkurować. Co oczywiście nie znaczy, że nie należy próbować. Ale miejmy na uwadze, iż często będziemy musieli iść na kompromis z naszymi potrzebami. Nowe zachowanie nie będzie tak sprawne w ich zaspokajaniu jak stary (zły) nawyk.

Przykład: Zamiast kupować pączka, kupię banana, pomarańczę i mango – zrobię sałatkę owocową, która może nie będzie tak pyszna jak pączek, ale też ją lubię i też będzie mi smakować. Potrzeba zjedzenia “czegoś dobrego” zostanie (w jakimś przynajmniej stopniu) zaspokojona.

Metoda zmniejszenia intensywności potrzeby, który nami kieruje. Jest to metoda najtrudniejsza, ale też najskuteczniejsza. Jeśli zniknie potrzeba to, siłą rzeczy, zniknie i nawyk z nią związany. Niestety nie ma recepty na to jak uwolnić się od potrzeb. Na pewno możliwe jest zmniejszanie ich intensywności, a co z tym idzie wpływu na nasze życie. Pomocna tutaj może okazać się terapia, głęboki wgląd w siebie, przepracowanie destrukcyjnych schematów.
Przykład: Chcę zjeść coś smacznego. Całe moje życie w tym momencie (albo generalnie) jest nieciekawe, nie zdobyłam tego na czym tak bardzo mi zależało(np. pochwały od szefa). Potrzebuję jakiegoś „pocieszenia”. Zminimalizowanie potrzeby mogłaby wyglądać następująco. Ok, moje życie może w tym momencie nie jest najciekawsze. Ale co z tego, takie jest życie, nie muszę się niczym pocieszać. Jest dobrze jak jest, a ta pochwała od szefa tak naprawdę nie ma dla mnie przecież większego znaczenia. Tutaj ważne jest aby zmiana nie nastąpiła jedynie na poziomie poznawczym (chociaż często jest to pierwszy, bardzo ważny krok), ale przed wszystkim – na poziomie emocjonalnym.

Popularność: 13    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryCoach.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom