Różnorodność w zarządzaniu zespołami

2019-09-26 22:05:42

Dorota Walczak
W polskich realiach „twierdza” to centralny model zarządzania hierarchicznego, który niesie ze sobą bardzo konkretne ryzyka dla funkcjonowania zespołów. To m.in.:

- bardzo duża władza przełożonego i brak kontroli w jej realizowaniu
- dystans pomiędzy szefem a podwładnymi
- posłuszeństwo pracowników względem szefa – wymuszone bądź będące efektem kalkulacji…
- bierność i niechęć, a w skrajnych przypadkach wręcz niezdolność do podejmowania inicjatywy
- brak poczucia odpowiedzialność, a zamiast tego oczekiwanie na instrukcje
- oczekiwanie opieki ze strony szefa i organizacji
- motywacyjny system zarządzania – zarówno motywacja pozytywna, jak i negatywna
Model zarządzania typu „twierdza” jest w pewnym sensie naturalny dla szefów 50+.

Do tego stylu zarządzania całkiem nieźle przystosowali się menedżerowie pokolenia X.

Wg badań Instytutu Gallupa z 2017 r., średnio zaledwie 30% pracowników dużych organizacji (korporacji) jest naprawdę zaangażowanych w to co robi. 50% pracowników wykazuje cechy zaangażowania jak szef patrzy…

Model zarządzania motywacyjnego, w sytuacji zmian pokoleniowych, powoli przestaje się sprawdzać. Powoli, bo są organizacje, których specyfika sprawia, że system zarządzania twierdzą ma się ciągle całkiem nieźle – w końcu na końcu liczą się słupki… Powoli też dlatego, że do zmiany potrzebna jest, jak pisałam w pierwszej części, wysoka dojrzałość społeczna pracowników w obszarze komunikacyjnym i relacyjnym. A to z kolei wymaga od organizacji inwestycji w miękkie szkolenia prowadzące do zmiany postaw u pracowników starszych i kształtowania postaw u pracowników młodych. Doświadczenia dojrzałych organizacji pokazują, że motywacyjny system zarządzania, który jeszcze jako tako funkcjonuje w pokoleniu X, jest już znacznie mniej skuteczny w pokoleniu Y i wchodzącym na rynek pokoleniu Z.

„Twierdza” przestała się sprawdzać zaledwie kilka lat temu. Zmiana nastąpiła kiedy okazało się, że ilość, jakość i cena przestały odgrywać kluczowe znaczenie, bo produkty wysokiej jakości w podobnych cenach stały się powszechnie dostępne.

Konkurencja musiała przenieść się na inny poziom – relacji, lojalności klientów i dostawców, oraz innowacyjności. A to są zmienne, których nigdy nie zaistnieją w „twierdzy”.

Biorąc po uwagę jednej strony zmiany pokoleniowe i potrzeby pokoleń Y i Z, a z drugiej konieczność innowacyjności organizacji – a jak wiemy nie ma innowacyjności bez różnorodności – firmy które chcą konkurować na nowoczesnym rynku muszą zmienić styl zarządzania z motywacyjnego na znacznie bardzie efektywny, a przy okazji mniej kosztowny… Na zarządzanie angażujące.

Zarządzanie angażujące to sytuacja, w której menedżerowie są zaangażowani i mają faktyczne, a nie fikcyjne poczucie sprawczości i współwłasności idei. Ze świata zarządzanej przez monarchę twierdzy, przesuwamy się w kierunku namiotów. W tym modelu budowanie zaangażowania pojawia się w sposób naturalny, oczywiście pod warunkiem zachowania zasady różnorodności przy formowaniu zespołów.

Co składa się na to zaangażowanie? Co buduje zaangażowanie w zespole?
- cel – a dokładnie świadomość celu
- poczucie wpływu
- dobre relacje i zwyczajnie – przyjemność/satysfakcja z pracy w zespole – to coś, co sprawia, że chce się rano wstać i przyjść do pracy
- chęć wykonywania „ciekawej pracy” stymulowana nowymi zadaniami i możliwością pełnienia różnych ról w różnych zespołach
Te elementy przy okazji bardzo silnie wpisują się w potrzeby rozwojowe i oczekiwania zawodowe pokoleń Y i Z.

W tym modelu szef:
- rozmawia, pyta, konsultuje, prosi o radę – angażuje zespół
- objaśnia podjęte decyzje, nawet jeżeli nie wynikają wprost z wcześniejszych konsultacji
- jasno określa swoje oczekiwania

To zasada 3E (engagement, explanations, clarity of expectations) opisana przez Mauborgne i Kim, określającą jaki lider będzie budował efektywnie funkcjonujące zespoły, pomimo silnej konkurencji, a nawet niekorzystnych dla zespołu zmian.

Zarządzanie angażujące jest gdzieś pomiędzy „twierdzą”, a zarządzaniem „namiotowym” (przy czym już bardzo daleko od „twierdzy”, za to tuż przed rzędem namiotów…) – modelem idealnym do osiągnięcia innowacyjności, w którym do realizacji celu formowaliśmy zespół pracowników na równych prawach, pełniących różne role i spełniający kryterium różnorodności.

W zarządzaniu angażującym lider już nie pełni roli władcy absolutnego – pana twierdzy, ale stratega-koordynatora. Tego, który widzi na horyzoncie cel (słupki są bezwzględne…), ale rozstawia namioty i zaprasza do nich zaangażowane zespoły, będą szukały najlepszej drogi dojścia do tego celu. A jak po drodze pojawią się przeszkody, to rozstawi kolejne namioty, angażując czyniąc tym samym menedżerów współwłaścicielami strategii organizacji.
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Btwuuw PubMed Virag R. https://bestadalafil.com/ - Cialis cialis from usa pharmacy Vtndxa https://bestadalafil.com/ - cialis coupons Take any other medicine such as an antibiotic as instructed.
2022-04-09 15:11 ~escanda
Hi guys! :]
I’ve faced complete problem…

You know, I’ve unswerving to form a funny video an eye to my most desirable friend.
We have assorted bourgeois videos but they all are in Instagram or Facebook accounts. I’ve already tried to grow into a screen recorder on my phone, but it’s so space consuming.

I’m not satisfied with various apps on the side of downloading components unswervingly from social networks. Most of them are awful.
I’ve found [url=https://socialmediablog.webgarden.com/section-1/blog/global-social-media-statistics]instagram growth should i follow everyone who follows me?
[/url]
It’s accessible, works rapid ample supply, no additional actions are needed.

But nevertheless…
It takes continuously to download a exalted multitude of videos. Perchance someone acclimated t? it? How do you like it? Or do you know a accomplished option to this app which works faster? I would be thankful for any advice.
By the way - sorry for my English :)

I’ll give you my feedback a undersized bit later.
2022-05-02 20:31 ~Jamesred
Hi guys! :]
I’ve faced one problem…

You identify, I’ve undisputed to generate a jocose video for my best friend.
We be struck by varied common videos but they all are in Instagram or Facebook accounts. I’ve already tried to make a screen recorder on my phone, but it’s so space consuming.

I’m not satisfied with miscellaneous apps after downloading capacity promptly from social networks. Most of them are awful.
I’ve found [url=https://telegra.ph/Hashtag-Wedding-Generator-04-28]hashtag for instagram growth
[/url]
It’s useful, works stable passably, no additional actions are needed.

But still…
It takes continuously to download a immense number of videos. Perchance someone reach-me-down it? How do you like it? Or do you identify a accomplished option to this app which works faster? I would be grateful for any advice.
By the way - sorry for my English :)

I’ll give you my feedback a little bit later.
2022-05-03 09:35 ~Frankpailm
Więcej komentarzy na forum link


Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj