Relacje partnerskie – co je wzmacnia, a co psuje?

2021-07-04 21:48:42

Anna Daria Nowicka
Klienci często zgłaszają się do mnie, gdyż mają problemy w relacjach. Nad relacjami warto pracować, gdyż szczęśliwe związki nie rodzą się z powietrza. Nie są też dane raz na zawsze. Wszystko, co w życiu cenne, wymaga troski. Podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami, które pomagają budować wartościowe relacje.

Dobre relacje dają szczęście

Dobre relacje sprawiają, że jesteśmy zdrowsi i szczęśliwi. Niezbicie udowodniło to zarówno wiele badań psychologicznych, jak i rozmowy z ludźmi. Także w badaniach społecznych ankietowani niezmiennie wskazują rodzinę / związek jako jeden z najważniejszych aspektów życia. Więcej piszę o tym w artykule Relacje w dobie koronawirusa – dlaczego są niezbędne?
https://twoja-kariera.com.pl/2021/03/29/relacje-w-dobie-koronawirusa-dlaczego-sa-niezbedne-artykul/

Niestety równocześnie bardzo wiele osób ma problemy z relacjach. Nie umie ich odpowiednio budować ani o nie dbać. Związki bywają także źródłem konfliktów i cierpienia. Zdarza się, że aby wzmocnić związek, trzeba najpierw popracować nad sobą…

Nie ma jednego, magicznego przepisu na dobre relacje, gdyż mamy różne wizje dobrego związku. Jednak zwłaszcza w rozmowach z osobami, które są w szczęśliwych związkach od kilkudziesięciu lat, powtarza się kilka elementów. Dobre relacje opierają się na przyjaźni, głębokim przywiązaniu, wzajemnej trosce, szacunku, dbaniu o partnera codziennie, a nie tylko od święta. Bukiet róż, kosztowny prezent czy kolacja w drogiej restauracji nie zastąpią wspierania się w drobnych sprawach. Codziennego dawania „głasków” i okazywania partnerowi, że jest dla nas ważny.

Związki z długim stażem podkreślają, że niezbędna jest cierpliwość wobec niedoskonałości partnera i własnych. Słuchanie siebie nawzajem. Poczucie, że zawsze mogą liczyć na siebie.

Komunikat JA pomaga w relacjach

Podczas trudnych rozmów z partnerem unikaj stosowania generalizacji typu „ty nigdy, ty zawsze”. Zastosuj Komunikat JA. Bądź równocześnie empatyczny i asertywny. Jeśli negatywne emocje zaczną brać górę, przerwij rozmowę i zaproponuj dokończenie jej, gdy emocje opadną. Pamiętaj, że nie da się cofnąć słów wykrzyczanych w złości…

Metodą, którą polecam podczas prowadzenia trudnych rozmów z partnerem, jest tzw. „Komunikat Ja” Pomaga on szczerze i asertywnie mówić, co nas boli – a jednocześnie zachować dobrą relację i uniknąć eskalacji konfliktu.

Komunikat JA polega na tym, że otwarcie mówimy, jakie uczucia lub reakcje wywołało w nas zachowanie drugiej osoby, ale bez robienia zarzutów i zakładania z góry złych intencji u partnera. Różnice na poziomie psychologicznym między „komunikatem Ja”, a „komunikatem Ty” są ogromne. Partnerowi dużo łatwiej przyjąć to, co mówimy poprzez komunikat Ja, gdyż nie odbiera go jako ataku lub krytyki, lecz jako wyraz naszej szczerości i chęci autentycznego dialogu.

Komunikat Ty: Ignorujesz mnie/ nie słuchasz mnie.

Komunikat Ja: Kiedy rozmawiając ze mną odpisujesz na Sms’y, ja czuję się, jakbyś mnie ignorował/ nie słuchał.

Więcej o komunikacie Ja znajdziesz w moim artykule Asertywność przy świątecznym stole.
https://twoja-kariera.com.pl/2020/12/15/artykul-asertywnosc-przy-swiatecznym-stole/

Złote zasady komunikacji i budowania relacji

Powstały całe tomy pełne wartościowych rad, jak się komunikować. Wg mnie najważniejsza jest intencja, z jaką wchodzimy w rozmowę i w ogóle w relację. Odpowiedz sobie szczerze na pytania: Czy jestem gotowa/y wysłuchać uważnie tego, co mówi partner? Czy może jest to tylko „teatr jednego aktora” ze mną w roli głównej?… Czy potrafię skorzystać z inteligencji emocjonalnej (zwłaszcza empatii) i spojrzeć na sytuację również z perspektywy partnera? Czy jednak sztywno trzymam się tylko własnych potrzeb i postrzegania?

Czy daję rozmówcy przestrzeń, aby mógł wypowiedzieć się? Czy okazuję autentyczne zainteresowanie drugą osobą i sygnały proaktywnego słuchania? Czy tylko mówię albo układam w myślach, co zaraz powiem?

Złota zasada relacji mówi: „Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany”. To cenna wskazówka, oparta na normie wzajemności, szacunku i równości.

Jest jednak jeszcze zasada platynowa: „Traktuj innych tak, jak oni pragną być traktowani”. Każdy z nas ma inny profil psychologiczny, potrzeby, oczekiwania, lęki i przekonania. Nie zawsze to, co dla mnie jest najlepsze, jest też tym, czego pragnie druga osoba. Przykładowo: jeśli ktoś jest bardzo aktywny i ma duże zapotrzebowanie na adrenalinę, to zapewne ucieszy się z prezentu w postaci skoku na bungee. Ale jeśli jego spokojny, nie lubiący ryzyka partner otrzyma taki podarunek, może to odebrać jako kpinę!

Rozmawiaj szczerze. Mów otwarcie (lecz z wyczuciem) o tym, co czujesz i dopytuj się, jak widzi to partner. W komunikacji nastaw się na dialog, nie monolog. Naucz się wychodzić poza własne przekonania i perspektywę. Rozwijaj uważność i inteligencję emocjonalną (EQ).

Pragniesz zbudować partnerski związek oparty na otwartości i wyrażaniu siebie? Masz już dość poświęcania się i poczucia krzywdy? Zastanawiasz się, czy można stawiać granice zachowując jednocześnie dobre relacje? Naucz się asertywnej komunikacji.

Wiele osób błędnie uważa, że asertywność powoduje problemy w relacjach. Jest wręcz odwrotnie! Dzięki asertywności komunikujemy się w sposób szczery i otwarty Bez dominacji, manipulacji czy szantażu emocjonalnego. Mówiąc wprost, co czujemy i czego pragniemy, nie wchodzimy w rolę „cierpiętnika”. Nie rośnie w nas frustracja czy żal, a związek nabiera głębi i autentyczności.

Więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w filmiku ASERTYWNOŚĆ w budowaniu relacji – jak pomaga?
https://www.youtube.com/watch?v=xD4db6sA-zU&t=128s

Jeśli chcesz zadbać o naprawdę głębokie relacje oparte także na zrozumieniu i akceptowaniu różnic pomiędzy wami, zastanawiaj się na tym, czego pragnie Twój partner, a nie tylko czego Ty chcesz. Przemyśl, na ile wasze pragnienia i preferencje (np. dot. spędzania czasu, stylu życia) są podobne, a gdzie musicie pójść na kompromis.

Komunikacja jest jedną z kluczowych umiejętności zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Wiele konfliktów w związkach, relacjach koleżeńskich i ze współpracownikami bierze się właśnie z niedostatecznych umiejętności w obszarze komunikacji i empatycznego słuchania.

Kiedy czujesz, że związku coś się psuje, nie spychaj tego pod dywan, bo problem będzie narastać. Zaproponuj partnerowi szczerą rozmowę i bądź gotowy/a wysłuchać także jego perspektywy – bez przerywania i eskalacji emocji. Przygotuj się do rozmowy i zastanów, co i w jaki sposób chcesz powiedzieć.

Chcesz dowiedzieć się, dlaczego tak trudno skutecznie się komunikować? Jak przełamywać bariery w komunikacji? Dlaczego warto stosować parafrazę i odzwierciedlenie? Na czym polega empatyczne słuchanie i „teatr jednego aktora”? Jakim zniekształceniom ulegają przekazywane informacje? O czym warto pamiętać podczas rozmowy?

Więcej porad podaję w moim filmiku 8 barier w komunikacji – jak je przełamać?
https://www.youtube.com/watch?v=o0um13YMcmM

Warto włożyć świadomy wysiłek w dbanie o relacje, bo czynią życie piękniejszym.

Anna Daria Nowicka – socjolog, coach, trener

#komunikacja, #relacje, #coachingRelacji
Popularność: 470    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj