Prawdopodobnie wielu menadżerów oraz osób pracujących w HR zetknęło się z wiedzą o typach temperamentu, czy osobowości opartych o typologię Carla Junga. Dość powszechnie wykorzystuje się tę wiedzę na szkoleniach o budowaniu zaangażowanego zespołu i skutecznej komunikacji. Jednak zwykle jest tak, że chęć skorzystania z charakterystyki poszczególnych typów osobowości schodzi na dalszy plan, gdy wpada się w wir codziennej pracy, raportów i zebrań. Rezultat jest taki, że nawet początkowo entuzjastycznie nastawieni do nowej wiedzy pracownicy wracają w utarte koleiny dotychczasowych zachowań.
Style poznawcze FRIS®
Propozycją nowego spojrzenia na różnice między ludźmi i wykorzystywanie ich jako zasobu zespołu, a nie przyczyn trudności we współpracy i efektywności działania jest Model FRIS®. Diagnoza FRIS® opiera się na stylach poznawczych. Nie opisuje osobowości czy temperamentu. FRIS® wyjaśnia:
jakie mamy preferencje w sposobie przetwarzania informacji,
jak podchodzimy do rozwiązywania problemów,
jak podejmujemy decyzje,
jak włączamy innych w swoje działania.
Dodatkowo pokazuje, jak nasz styl wpływa na poszczególnych członków zespołu.
Co oznacza FRIS®?
Nazwa modelu stanowi skrót od pierwszych liter słów: Fakty, Relacje, Idee, Struktury. Definiują one cztery perspektywy poznawcze, służące do opisów Stylów Myślenia i Stylów Działania.
Styl Myślenia wynika z tego, jaki rodzaj informacji: fakty, relacje, idee, struktury, jest najbardziej istotny i przydatny w momencie zetknięcia z nową sytuacją. Nie mając gotowych rozwiązań działamy w typowy dla siebie sposób. Obrazuje on to, czemu nadawany jest największy priorytet.
F – Fakty – osoby myślące poprzez perspektywę faktów to Zawodnicy. Mają łatwość w wyznaczeniu priorytetów i eliminowaniu kwestii pobocznych. Dążą do jak najszybszego podjęcia działań i osiągnięcia wyników. Gdyby chcieć charakteryzować ich jednym słowem, to byłoby nim: efektywność. Zawodnicy cenią sobie proste i praktyczne rozwiązania. W komunikacji są bezpośredni, nie lubią tracić czasu na niuanse. We FRIS® Zawodników symbolizuje kolor zielony.
R – Relacje – to perspektywa poznawcza Partnerów. Ich mocną stroną jest intuicja, która podpowiada im powiązania i zależności między faktami ułatwiając kompleksowe spojrzenie i osobiste zaangażowanie się. Partnerzy bezbłędnie odczytują sygnały niewerbalne, wykazują się dużą zdolnością empatii, co pomaga im odczytywać potrzeby, wywierać wpływ i osiągać cele. Rozwijają skrzydła działając w zespole. We FRIS® Partnerów symbolizuje kolor czerwony.
I – Idee – to domena Wizjonerów. Z łatwością wymyślą koncepcje, stworzą nowe opcje – na poczekaniu w czasie rozmowy. Mają umiejętność ujmowania rzeczy globalnie, wytyczenia nowych kierunków, stworzenia głównej strategii. Wizjonerzy są źródłem pomysłów, ale i wiele rzeczy go inspiruje. Wymyślanie to ich świat, gorzej idzie im z wdrożeniem pomysłów. Mogą sprawiać wrażenie chaotycznych. We FRIS® Partnerów symbolizuje kolor żółty.
S – Struktury – uwielbiają Badacze, którzy najlepiej czują się docierając do sedna problemu poprzez gąszcz skomplikowanych danych. Satysfakcję w pracy daje im przekształcanie chaosu w system, udoskonalania rozwiązań, opracowywanie optymalnych i kompletnych rozwiązań. Pracują metodycznie, wnikliwie rozważają argumenty, dopracowują szczegóły. Są dobrymi słuchaczami, którzy stawiają wiele pytań chcąc precyzyjnie rozpoznać temat. We FRIS® Partnerów symbolizuje kolor niebieski.
Styl Działania wynika z dominującego Stylu Myślenia oraz ze stopnia wykorzystania pozostałych perspektyw.
Warto zaznaczyć, że FRIS® jest jedynym polskim narzędziem klasyfikującym, stworzonym przez polskich badaczy na podstawie odpowiedzi udzielonych przez polskich respondentów. Wiarygodność psychometryczna FRIS®, mierzona wskaźnikiem Alfa Cronbacha wynosi 0.82, co oznacza wysoki poziom.
Badanie FRIS®
Określa i opisuje naturalny sposób myślenia oraz działania. Badanie pozwala odczytać i zrozumieć własny sposób funkcjonowania i w kolejnym kroku rozwijać się w kierunku swoich naturalnych predyspozycji. Pozwala też uchwycić powód unikania pewnych działań lub ich odkładania.
Nie ma lepszych i gorszych Stylów Myślenia, dlatego wykonanie badania sprzyja akceptacji siebie, docenieniu swojej wyjątkowości oraz podjęciu świadomych kroków swojego rozwoju zawodowego lub osobistego.
FRIS® dla menadżera
Badanie FRIS® to świetna okazja do przyjrzenia się sobie i zrozumienia, dlaczego niektóre cele albo etapy działań zadania przebiegają łatwo, a inne idą jak po grudzie. Menadżer mający świadomość, które działania są dla niego wyzwaniem potrafi właściwie zarządzić sytuacją, między innymi współpracując z kimś w wymagającym dla siebie obszarze, czy podczas delegowania zadań.
FRIS® dla zespołu
Raport zespołowy obrazuje wzajemne odniesienia różnorodnych Stylów Myślenia obecnych w zespole. FRIS®-owa analiza zespołu daje menadżerowi odpowiedzi na istotne pytania na temat potencjału zespołu, którym zarządza, korelacji między stylem myślenia i działania pracownika a zadaniami oraz kwestii luk w procesie FRIS® i wynikającą z tego potrzebą uzupełnienia zespołu.
Styl Myślenia szefa
Nie istnieje styl myślenia, który byłby najlepszy dla osób na stanowiskach menedżerskich. Kluczowa jest świadomość własnego stylu, bo dzięki temu menedżer widzi wyraźniej swoje preferencje.
Czy upraszcza i eliminuje jak Zawodnik, czy angażuje się i współdziała jak Partner, eksperymentuje jak Wizjoner lub gromadzi dane i analizuje jak Badacz.
Menadżer mający pogłębioną wiedzę o swoim Stylu Myślenia FRIS® łatwiej podejmuje wyzwania. Wie, które z nich leżą na jego ścieżce kariery. Świadomość swojego stylu, a w idealnej sytuacji „sfrisowanie” całego zespołu sprawia, że deleguje precyzyjne. Jego ludzie wykonują zadania, w których są mocni, czerpią satysfakcję ze swojej pracy i radość ze współdziałania.
Komentarze