Większość naszych problemów życiowych wynika z nieskutecznej komunikacji. Mam na myśli biznes, relacje przyjacielskie, miłosne jak i rodzinne.
Skoro nie mamy mówić do kogoś tak jak chcemy, żeby on do nas mówił - to jak mówić?
Zacznijmy od zadania sobie odrobiny trudu i poznania potrzeb rozmówcy.
Odpowiedz na pytania:
1. Czy mój rozmówca komunikuje się szybko czy wolno?
2. Czy skupia się na problemie czy na rozwiązaniu?
3. Czy często uśmiecha się i śmieje głośno podczas rozmowy?
4. Czy jego komunikacja jest skupina na emocjach czy na faktach?
5. Woli rozmowę we dwoje czy lepiej czuje się w większym towarzystwie?
To tylko kilka pytań. Odpowiedzi na nie zbliżają Cię do skutecznej komunikacji. A skuteczna komunikacja to taka, kiedy Ty mówisz w języku swojego rozmówcy.
I cała tajemnica!
Wystarczy mówić językiem rozmówcy. Wcześniej oczywiście trzeba go poznać. Bardzo przydatny jest podział, który stworzył 400 lat przed naszą erą Hipokrates. Wyodrębnił on 4 podstawowe style zachowań: choleryków, sangwiników, flegmatyków i melancholików. Na tym podziale pracował W. Marston pisząc wydaną w 1928 roku książkę "Emocje normalnych ludzi". Jeszcze za życia autora na Harvardzie napisano Test Stylów Zachowań DISC. Jest on szeroko stosowany do dzisiaj.
Oczywiście nikt z nas nie wykorzystuje tylko z jednego stylu zachowania. Każdy z nas korzysta z każdego, jednak robi to z większym lub mniejszym wysiłkiem.
Poznanie swojego stylu zachowania oraz zrozumienie pozostałych otwiera nam drzwi do mówienia w języku naszego rozmówcy. Doskonałym wstępem do rozwoju w tym obszarze jest książka "Otoczeni przez idiotów" Eriksona.
Kolejnym krokiem może być zrobienie sobie testu DISC i omówienie go z certyfikowanym konsultantem.
W swojej pracy każdego dnia obserwuję jak zmieniają się relacje w biznesie i rodzinie, kiedy ludzie zaczynają rozumieć różnice w stylach zachowań.
Komentarze