Poznaj 6 działań, które obniżają prawdopodobieństwo wypalenia zawodowego. Możesz je wdrożyć w każdej firmie, instytucji czy organizacji pozarządowej. Coraz więcej pracodawców jest świadomych, że wypalenie zawodowe pracowników wpływa negatywnie na całą firmę i jej zyski. Nie każda firma dysponuje dużymi budżetami na programy wspierające zdrowie psychiczne, takie jak szkolenia czy indywidualne pakiety coachingu lub psychoterapii. Dlatego warto skupić się na prostych i niedrogich sposobach, które przyniosą pozytywne efekty.
Wypalenie zawodowe jest częstym tematem, z jakim zgłaszają się do mnie klienci na coaching lub szkolenia. Zawsze podkreślam, że profilaktyka wymaga niższych nakładów niż leczenie. Dotyczy to nie tylko służby zdrowia, ale także dobrych praktyk w Zarządzaniu Kapitałem Ludzkim. Wyjście z wypalenia zawodowego jest trudne i zajmuje dużo czasu. Zwłaszcza, jeśli dodatkowo towarzyszy mu depresja czy choroby o podłożu psychosomatycznym.
Dlatego kluczowe jest świadome budowanie takiej kultury organizacyjnej, która ogranicza ryzyko wystąpienia wypalenia zawodowego, mobbingu, dyskryminacji i innych praktyk, które szkodzą nie tylko pracownikowi, ale obniżają efektywność całej firmy.
Wiele takich projektów nie wymaga dużych nakładów finansowych. Kluczowe jest wyeliminowanie tych czynników, które w największych stopniu przyczyniają się do powstania negatywnych zjawisk.
1. Nie zatrudniaj menedżerów, którzy stosują wypalający styl zarządzania
Firmy podczas rekrutacji powinny zwracać większą uwagę na to, aby nie zatrudniać menedżerów, którzy będą przeciążać pracowników pracą, wywierać zbyt dużą presję czy wręcz stosować mobbing!
Pamiętaj, że szef, który sam jest pracoholikiem, zwykle wymusza na swoich podwładnych częste siedzenie po godzinach. Zawala ich pracą. Dzwoni lub pisze maile wieczorami, w weekendy i podczas urlopu pracowników!
Niektórzy szefowie doprowadzają pracowników do wypalenia przez niesprawiedliwy podział zadań i przeciążanie niektórych podwładnych, chaotyczny styl zarządzania, ciągłe zmiany koncepcji i priorytetów, dawanie zbyt mało czasu na wykonanie zadań czy nierespektowanie czasu wolnego po pracy.
Podczas procesu rekrutacji oraz okresu próbnego warto przyjrzeć się, jakie metody, podejście, przekonania i styl zarządzania charakteryzują poszczególnych kandydatów na stanowiska kierownicze.
Jak mówi „mądrość ludowa”: pracownicy przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa…
2. System wczesnego reagowania
Zdarza się, że do różnego typu negatywnych praktyk np. konieczności ciągłego siedzenia po godzinach, dochodzi jedynie w niektórych działach i informacje te nie przedostają się wyżej. Choć frustracja pracowników wtedy rośnie, to często nie mają oni możliwości zgłoszenia w bezpieczny dla siebie sposób tych problemów przełożonym swojego szefa lub dyrektorowi Działu Personalnego.
Stwórz możliwość anonimowego zgłaszania problemów. Może to być skrzynka mailowa, z której wiadomości trafią do konkretnych osób np. ze Związków Zawodowych, Działu HR lub osoby wybranej przez pracowników jako „mąż zaufania”. Następnie te osoby będą miały za zadanie sprawdzić, czy informacje są prawdziwe. Pozwoli to wychwycić dysfunkcje na wczesnym etapie, kiedy jeszcze będą relatywnie łatwe do naprawy.
Jednym z kluczowych czynników zapobiegających wypaleniu zawodowemu jest dobra komunikacja w firmie. Pracownicy powinni czuć, że ich głos jest słyszany, a ich opinie są brane pod uwagę. Otwarta komunikacja i przepływ informacji to podstawa skutecznego zarządzania ludźmi. Bez zadbania o ten kluczowy element, inne działania w obszarze HR nie przyniosą odpowiednich rezultatów.
3. Wykorzystaj system ocen okresowych i badania satysfakcji
Jako socjolog mam świadomość, że wdrożenie profesjonalnych badań satysfakcji pracowników oraz cyklicznych ocen pracowniczych to drogie, skomplikowane i czasochłonne projekty. W dużych firmach wymagają zakupu odpowiednich narzędzi IT, w których pracownicy mogą wypełnić ankiety online, zaś system automatycznie zlicza wyniki, analizuje dane i generuje raporty.
Jeśli Twoją firmę stać na wdrożenie takich systemów, badając satysfakcję pracowników, to warto dodać również pytania dotyczące tego, jak wiele godzin pracownicy średnio pracują, jak wygląda kwestia korzystania z urlopów, czy często występują u nich symptomy wypalenia zawodowego, czy szefowie często wymagają dostępności pracowników po pracy. Oczywiście, aby takie badanie było miarodajne, to musi być anonimowe!
Natomiast przy ocenie przełożonych przez podwładnych również warto sprawdzać, czy ich sposób zarządzania, delegowania i egzekwowania zadań oraz podejście do pracowników nie doprowadzają ich do wypalenia zawodowego.
W przypadku małych i średnich firm można wprowadzić takie badania na mniejszą skalę z pomocą zewnętrznego konsultanta lub bazując na własnych zasobach. Nawet, jeśli takie samodzielnie przygotowane ankiety nie będą profesjonalne pod względem metodologicznym czy umiejętności wyciągania wniosków, to i tak można dowiedzieć się z nich wielu cennych rzeczy.
Resztę artykułu przeczytasz na mojej stronie
https://twoja-kariera.com.pl/2024/11/24/przeciwdzialanie-wypaleniu-zawodowemu-nie-musi-duzo-kosztowac/
A jeśli chcesz skorzystać z mojej pomocy, zapraszam na indywidualne sesje coachingu i doradztwa zawodowego lub na szkolenia.
Komentarze