Wypalenie zawodowe pracowników to poważny problem społeczny. Jego negatywne skutki dotykają nie tylko wypalonego pracownika i jego rodzinę, ale także firmę. Oto 6 powodów, dlaczego warto inwestować w działania zapobiegające wypaleniu zawodowemu pracowników.
1. Poprawa atmosfery w pracy i relacji między pracownikami
Jednym z symptomów wypalenia zawodowego jest depersonalizacja, czyli przedmiotowe traktowanie innych. Osoby cierpiące na wypalenie stają się coraz bardziej drażliwe, niechętne do współpracy, a nawet konfliktowe. Zaczyna brakować im nie tylko empatii, ale także cierpliwości i sympatii wobec innych. W pierwszym rzędzie uderza to we współpracowników, gdyż zwykle osoby wypalone starają się przede wszystkim zachowywać profesjonalne standardy wobec klientów i kooperantów. Gdy zaczyna im brakować pozytywnego nastawienia do ludzi, zwykle najpierw kierują swoją niechęć i frustrację do współpracowników, gdyż to początkowo w mniejszy sposób przekłada się na wywiązywanie się z obowiązków służbowych.
Jednak gdy trwa to dłuższy czas, zachowania osoby wypalonej niszczą dobrą atmosferę i chęć współpracy w zespole. Pojawia się coraz więcej konfliktów i wzajemnych żalów. Trudno potem odbudować dobre relacje i ducha zespołu.
Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu przyczynia się do poprawy atmosfery w pracy oraz budowania pozytywnych relacji między pracownikami.
2. Polepszenie relacji i komunikacji z partnerami biznesowymi oraz klientami
Wcześniej czy później osoba wypalona coraz częściej zacznie okazywać negatywne emocje, frustrację i niezadowolenie nie tylko wobec współpracowników, ale także partnerów biznesowych i klientów. Zniecierpliwienie, brak empatii i życzliwość doprowadzi do nieprzyjemnych „zgrzytów” oraz pogorszy standardy współpracy i komunikacji. Najbardziej tragicznym przykładem jest to, gdy wypalony lekarz przez swój brak zaangażowania popełnia błędy medyczne lub traktuje chorego w sposób obcesowy. Bezpośrednio wpływa to stan zdrowia pacjenta.
Jednak wypalenie zawodowe powoduje negatywne skutki niezależnie od branży. Wypalony nauczyciel, fizjoterapeuta, księgowy, policjant, urzędnik, sprzedawca czy prawnik – każdy przecież poprzez swoją pracę wpływa na dobrostan innych.
Najlepsze nawet procedury obsługi klienta czy spisy wartości korporacyjnych nie pomogą, gdy pracownik wskutek wypalenia straci serce do pracy i ludzi.
Aktywne przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu jest więc podstawą, bez której nie uda się utrzymać wysokich standardów obsługi klienta ani kultury korporacyjnej.
Komentarze