Poszukując pracy musisz zdać sobie sprawę, iż Twe CV jest w rzeczywistości ofertą marketingową. Zapewne kiedy masz zamiar Ty coś kupić to tez najpierw ustalasz co jest w danym produkcie dla Ciebie szczególnie ważne i w ten sposób tworzysz dla siebie kryteria selekcji. Chcąc kupić np. gitarę, odwiedzasz salony muzyczne, sklepy internetowe, aukcje allegro i szukasz interesujących Cię danych tj: marka, cena, jakość etc…Na tym pierwszym etapie nie wgłębiasz się we wszystkie informacje, tylko skanujesz całość w poszukiwaniu swoich ustalonych kryteriów. Im więcej stron, ofert, sklepów przeglądasz, tym mniej czytasz a więcej filtrujesz. Zazwyczaj jeśli nie znajdujesz w wystarczająco krótkim czasie potrzebnych informacji, opuszczasz daną stronę i lecisz dalej.
Analogicznie jest z Twoim ,, klientem”, czyli rekruterem, czytającym Twoją ofertę reklamową , CV.
Zapamiętaj: ,, Nie wystarczy być tylko w czymś dobrym – trzeba jeszcze umieć to dobrze sprzedać”.
Uwierz mi, naprawdę możesz być świetny w swej profesji, ale jeśli nie będziesz potrafić w umiejętny sposób dotrzeć do pracodawców i zaprezentować się od jak najlepszej strony, sprzedać się to nikłe szanse, że coś z tego wyjdzie. Dobre CV to Twoja wejściówka na rozmowę kwalifikacyjną.
Owszem, może się to wydawać nielogiczne i paradoksalne ale, CV jest istotniejsze niż to, czego faktycznie dokonałeś w życiu zawodowym, gdyż kiepskie CV potrafi sprawić, że całkiem niezła kariera nie najlepiej się prezentuje i odwrotnie.
Poniżej mam dla Ciebie kilka pomocnych wskazówek:
1) Szanuj czas rekrutera.
Wiedz o tym, że przegląda on dziennie pełno CV, a każdemu poświęca średnio ok. 10 sekund. Tak więc upewnij się, że dobrze ten czas wykorzystasz.
a) CV musi być odpowiedzią na konkretne oczekiwania przyszłego pracodawcy, jakie są zawarte w ogłoszeniu.
b) Kompozycja CV jest niezwykle ważna, gdyż ma wpływ na pierwsze wrażenie, które człowiek wyrabia sobie w ok. 7 sekund. Nazwy stanowisk pogrub i pisz z dużej litery, odstępy rób niezbyt małe, co pozwoli wyłapać najważniejsze informacje od razu.
c) Konwencja – mając na uwadze, że Twemu CV będzie przeznaczone średnio 10-20 sekund zrezygnuj z kwiecistego i zawiłego stylu. Lepiej wypunktuj swoje doświadczenie oraz to czym się zajmowałeś. Twoje CV powinno być jasne, przejrzyste i przyjazne dla użytkownika – rekrutera.
2. Traktuj rekrutera jak wyszukiwarkę słów kluczowych.
3. Pisz językiem korzyści pracodawcy.
Twoje CV ma być Twoją historią sukcesu.
a) Pisz językiem osiągnięć, a nie zakresu obowiązków na stanowiskach.
b) Zamień listę zadań na stanowisku pracy na listę Twoich sukcesów.
c) Pokaż postęp w swojej historii zawodowej. Każdy potrafi w mniejszym lub większym stopniu wykonywać jakąś pracę, ale dopiero Twe osiągnięcia świadczą o tym, że wykonywałeś ją skutecznie i widać realne, mierzalne rezultaty.
4. Zdobywaj przewagę treścią, a nie formą.. Nie ma co się spinać by na siłę swoje CV wyróżnić formą na tle innych.. Duża liczba aplikacji spływająca na jedno ogłoszenie może wywoływać taką presję, ale nie musisz przejmować się statystykami. Ze statystyk specjalistów HR wynika, iż 70-80% aplikacji odpada po pierwszym czytaniu, ponieważ nie spełniają podstawowych warunków z oferty pracy. Udziwnienie CV na siłę sprawia, że rekruter zaczyna kwestionować Twoja inteligencje.
Rada: Nie udawaj grafika jeśli nim nie jesteś.
To co najbardziej odróżnia CV od innych to ilość i jakość zawartych w nim informacji. CV to Twoja oferta handlowa i lepiej skup się na informacjach, których będzie w niej szukać pracodawca.
5. Zrezygnuj z informacji, które stawiają Cię w złym świetle.
Życiorys to nie biografia. Przestań pisać o rzeczach zupełnie nie związanych z oferta pracy, tylko dlatego, że kiedyś się zdarzyły.
Nie pisz np. o miejscu pracy, z którego zostałeś zwolniony, o urlopach wychowawczych, chorobowych.
Życiorys to oferta handlowa, a nie podsumowanie tego, czym się zajmowałeś do tej pory.
6. Odpowiadaj na konkretne oczekiwania pracodawcy. Jak czytasz ofertę, świadomie wybieraj te informacje z Twego CV, które SA dla pracodawcy istotne. Koniecznie używaj słów kluczowych.
7. Zachowaj przejrzystą formę CV.
Powinno być czytelne, tak jak każda oferta marketingowa. Stosuj jeden rodzaj pisma, jedną wielkość liter, unikaj pogrubiania, kursywy, szlaczków etc…Nadmiar bodźców utrudnia czytanie. Kiedy opisujesz swoje doświadczenie, lepiej je wypunktuj, zamiast pisać ,, lanym” tekstem.
8. Komplementy pod swoim adresem popieraj zawsze przykładami.
Unikaj klepańców, ogólników tj; ,, kreatywny” ,, punktualny” ,, efektywny” ,, sumienny”,, sympatyczny” etc…Jeśli nie popierasz ich przykładami to tracą swe znaczenie. Zawsze podawaj krótki przykład zadania, kontekstu, sytuacji, w której można było to zaobserwować.
9. Dostarczaj informacji, których poszukuje pracodawca.
Rekruter nie ma zbytnio czasu na wczytywanie się w Twoje CV. Piszesz je po to, by dostać się na rozmowę kwalifikacyjną, a nie od razu dostać pracę. CV ma zachęcić pracodawcę, do tego by umówić się z Tobą na rozmowę.
10. Liczą się konkrety. Nie operuj ogólnikami. Zbyt ogólnikowe opisane doświadczenie zawodowe typu: ,, rok 2010 – praca w telemarketingu”, ,,wakacje 2011- prace sezonowe” nie dostarcza niezbędnych informacji.
11. Długość CV musi być adekwatna do doświadczenia zawodowego.
12. Dołącz zgodę na przetwarzanie danych osobowych. CV bez tej klauzuli nie może być rozpatrywane.
13. Zapisz swoją aplikację w standardowym formacie pliku ( doc, PDF).
Tomasz Kołdrowski – Doradca personalny, Coach Kariery
Komentarze