W cyklu artykułów prezentuję podejście i metody pracy wykorzystywane w trakcie rejsów coachingowych, które realizujemy w ramach projektu Sea Coaching.
Pomysł na prowadzenie rejsów coachingowyh narodził się kilka lat temu, gdy jeszcze nie zajmowałem się profesjonalnie coachingiem. A myśl o coachingu na jachcie kiełkowała szybko
Część 1. Przygotowanie
Formuła i sposób realizacji rejsu są wciąż doskonalone i za każdym razem się zmieniają, bo zależą od dynamiki danej grupy, sytuacji na jachcie, warunków atmosferycznych i indywidualnych celów uczestników.
Skuteczność coachingu, szczególnie podczas tak krótkiego procesu coachingowego, jakim jest czterodniowy rejs, zależy od maksymalnej koncentracji na celu.
Dlatego namawiam uczestników, żeby poświęcili chwilę przed rejsem i wyznaczyli sobie konkretny CEL, nad którym będą pracować podczas rejsu.
Dlaczego to jest ważne? Cel jest fundamentem każdej sesji coachingowej. Cel określa kierunek skupienia uwagi. Pozwoli koncentrować się na pojawiających się nowych rozwiązaniach i opcjach do wyboru. Wpływa również na to, jak mózg, szczególnie prawa półkula, wyłapuje i interpretuje metafory i analogie, a podczas naszego rejsu będzie ich sporo.
Cel może być określony wg kryteriów SMART lub SMARTER.
SMART to akronim od angielskich słów niżej wymienionych. Określa, że cel powinien być:
- Simple - prosty, czyli określony w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla klienta,
- Measurable - mierzalny, czyli wyrażony w sposób umożliwiający określenie stopnia realizacji celu,
- Achievable - osiągalny, czyli możliwy do osiągnięcia przez klienta, co oznacza, że nie może być zbyt ambitny, ale realistyczny i uwzględniający zasoby, doktórych pokładów klient może się odwołać,
- Relevant - istotny, czyli powinien stanowić określoną wartość, być ważny dla klienta,
- Time oriented - określony w czasie, czyli powinien mieć jasno określoną ramę czasową, w której ma zostać osiągnięty.
Rozwinięcie do modelu SMARTER obejmuje dwa kolejne kryteria:
- Exciting – ekscytujący,
- Recorded – zapisany.
Z mojej perspektywy istotne jest, żeby cel został ZAPISANY. Kartkę z zapisanym celem można schować i powrócić do niej na koniec rejsu.
Ważne jest też określenie STOPNIA REALIZACJI celu na chwilę obecną np. w skali od 1-10. To ważny etap, bo będziemy porównywać stopień jego realizacji na koniec rejsu.
Tak więc co robimy? Klient wypełnia arkusz, który pomoże mu wygenerować kilka celów i wybrać najistotniejsze, nad którymi warto pracować. Może to wykonać samodzielnie korzystając z narzędzia „Siatka celów”, do którego otrzymuje dostęp.
Jest również możliwość skorzystania z wprowadzającej sesji coachingowej, która powinna odbyć się przed rejsem. To pozwoli klientowi dobrze się przygotować, omówić wszelkie wątpliwości, a przy okazji poznać się osobiście z coachem.
W części drugiej przedstawię metafory, jako ważny element rejsów coachingowych.
Autor jest organizatorem rejsów coachingowych a w czasie, gdy nie żegluje oferuje tradycyjne sesje coachingowe "na suchym lądzie".
Najbliższa edycja rejsu w ramach projektu Sea Coaching odbędzie się w dniach 25-28 września 2014 r. na Mazurach. Mamy jeszcze kilka wolnych miejsc.
Opis wydarzenia: http://dobrycoach.pl/wydarzenie/60/wrzesniowy-rejs-coachingowy-na-mazurach
Kliknij tu http://tiny.pl/q6r5v
i wypełnij formularz.
Komentarze