Zaplanuj sukces swojego biznesu

2014-09-24 11:27:41

Tomasz Kołdrowski
W tym artykule poruszę temat planowania drogi zawodowej. Wiedz, iż zanim wyruszysz w podróż zwaną Kariera Zawodowa, tak jak przed każdą podróżą warto najpierw zastanowić się nad paroma aspektami:

Dokąd chcesz dotrzeć i dlaczego?
Jaki jej przyświeca cel, misja, zadanie?
Kiedy chcesz ruszyć w tę podróż?
Co warto wiedzieć zanim wystartujesz?
Co warto ze sobą wziąć, jaki ekwipunek?
Jakie umiejętności będą Ci potrzebne, by dotrzeć do celu?
Kto może Ci pomóc, doradzić?
Czy znam kogoś kto tę podróż odbył i mogę go skopiować?
Na jakie zagrożenia musisz uważać i jak ich uniknąć, zaradzić?

Aby lepiej zobrazować Ci ten proces użyję metafory ,, Morskiej podróży łodzią”. Jeśli nie wiesz dokąd chcesz dopłynąć, nie umiesz sterować, używać kompasu, czytać mapy i sygnałów natury, możesz zbłądzić, wypłynąć na mieliznę lub rozbić się o inną łódź lub wpaść na rafy koralowe.
Zupełnie inaczej wygląda całą podróż, gdy masz wyraźnie określony realistyczny i określony w czasie cel, solidną łódź, wiedzę żeglarską i doświadczenie, umiesz korzystać z map oraz interpretować sygnały przyrody. Wówczas jesteś w stanie wybrać najlepsza trasę, moment rozpoczęcia podróży, jej przewidywany czas i zagrożenia na jakie możesz trafić oraz sposoby, jak im zaradzić lub ich uniknąć.

Artykuł ten dedykuję:

Świeżo upieczonym absolwentom, którzy stoją przed wyborem swej ścieżki kariery i wyzwaniami rynku pracy;
Specjalistom, którzy poszukują zmiany, awansu, przebranżowienia i nie wiedzą jak się za to zabrać;
Dobrym pracownikom etatowym, którzy rozpoczynają swą ścieżkę wolnego strzelca czy przedsiębiorcy ale boją się przeszkód, konkurencji i nie wiedzą czy obrali właściwą drogę;

Obranie swego kierunku zawodowego należy zacząć od stworzenia analizy swojego potencjału oraz stworzenia planu działania. Dopiero wtedy można ruszyć w podróż. Opiszę to w poniższych punktach:

Zrób analizę swoich kompetencji, uzdolnień, talentów. Zadaj sobie pytanie: ,, W czym jestem świetny, na czym się najlepiej znam” ; ,,Za co mnie ludzie cenią, chwalą?”,, W czym mam nieprzeciętną wiedzę, umiejętności i w czym mam największe szanse odnieść sukces?” ,, Jaką wartość jestem w stanie dać ludziom i jak mogę na tym zarabiać?”
Zrób analizę posiadanych zasobów materialnych i niematerialnych;
Określ jaka jest Twoja misja, pasja, nadrzędny cel, jaki chcesz realizować w życiu.
Określ swoją wartość dla społeczeństwa poprzez odpowiedzi na pytanie: Komu mogę pomóc, jak mogę pomóc i w czym?;
Jakie korzyści mogę dać moim klientom, światu, Ziemi poprzez realizację mojej misji zawodowej?
Zrób badanie rynku. Dowiedz się czy ludzie chcą tego co Ty masz im do zaoferowania? Jeśli nie do końca to jak możesz zmodyfikować swoją działalność, ofertę by wykorzystać swój potencjał i jednocześnie dać jak najwyższą wartość światu i zaspokoić palące potrzeby jak największej liczby swych potencjalnych klientów?
Określ swoją niszę i konkretną grupę docelową;
Gdy już masz te etapy za sobą czas wdrożyć samodoskonalenie i stawać się z każdym dniem jak najlepszym w swojej branży;
Poznaj konkurencję i bądź lepszy. Dowiedz się czego nie ma Twoja konkurencja, co możesz zrobić lepiej, taniej, szybciej. Jaką wartość dodaną możesz zaproponować ludziom, która sprawi, że wybiorą Twoje produkty i usługi?
Znajdź najbardziej odpowiedni kanał dotarcia i dystrybucji;
Stwórz solidną markę oraz ciekawą i przekonywującą ofertę. Dobrze zbalansuj stosunek jakości do ceny;
Zlokalizuj swoje ,, wąskie gardło”, czyli ten etap, element czy obszar Twego biznesu, gdzie istnieją największe trudności, straty, który wymaga szczególnej troski i znajdź sposób na rozwiązanie tego problemu;
Poszukaj, poznaj swoich mentorów. Korzystaj z ich wiedzy, doświadczenia, dorobku i indywidualnych konsultacji. Czasem to nie muszą być znani tzw ,, ludzie sukcesu”. Często może być to ktoś z Twego najbliższego środowiska, kto zawsze świetnie sobie radził i możesz się od niego wiele nauczyć;
Stale rozwijaj swoje kompetencje poprzez edukację ( studia, kursy, warsztaty, książki, konferencje branżowe, sympozja, mentoring ), wdrażaj, testuj i odrzucaj to co nie działa. Skup się na tym co przynosi najlepsze rezultaty i rób tego więcej;
Zwiększ swój zasięg, ekspansję poprzez personal branding, marketing w mediach i programy lojalnościowe, partnerstwa biznesowe i networking.

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się dla Ciebie pomocny, a wdrożone strategie przyniosą wymierne pozytywne rezultaty. Zostaw pod spodem swój komentarz.

Tomasz Kołdrowski – Coach Kariery

www.sekretyrozwoju.com
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj