Dlaczego rekomendacje nie działają?

2015-08-07 16:55:41

Joanna Stanilewicz
Pytanie w tytule wydaje się przewrotne, szczególnie biorąc pod uwagę świadomość, że prowadzenie biznesu coachingowego bazuje na pozyskiwaniu klientów właśnie głównie dzięki rekomendacjom. Przewrotność tego pytania nie jest jednak bezpodstawna.

Zastanów się przez chwilę, ile z Twoich próśb o rekomendację przyniosło Ci upragnionego klienta? Jak często miewasz poczucie, że Twoje prośby o polecenia znikają w jakiejś czarnej dziurze, z której bynajmniej nie pędzą do Ciebie rzesze nowych klientów pragnących rozwoju i transformacji dzięki Twojemu coachingowi?
Jeśli wszyscy Twoi klienci i znajomi wiedzą, że mają Cię polecać i niewiele z tego wynika dla Ciebie, to może warto spojrzeć na to, w jaki sposób Ty sam prosisz o polecenia.
Rekomendacje mogą przybrać różną formę – pisemne opinie o Tobie na Twojej stronie, na portalach w Internecie, na portalach branżowych lub ustne rekomendacje znajomych czy Twoich dotychczasowych klientów.
Zastanów się, w jaki sposób i kogo ostatnio prosiłeś o rekomendację? Czy wiesz, co jest warunkiem koniecznym by rekomendacja była skuteczna?
Mamy świadomość, że nie ma skuteczniejszej reklamy niż polecenie zadowolonego klienta. To automatycznie buduje zaufanie do Ciebie jako eksperta w Twojej dziedzinie nawet u osoby, która Cię nie zna i nigdy wcześniej o Tobie nie słyszała. To bezpłatna reklama, którą na dodatek wykonuje dla Ciebie ktoś inny – sytuacja idealna!
Wszystko się zgadza.. pod warunkiem.. że ta reklama jest dobrze sformułowana i rzeczywiście zaadresowana do odpowiedniego odbiorcy.
Sęk w tym, żeby Twój zadowolony klient: po pierwsze wiedział, że jego rekomendacja ma dla Ciebie duże znaczenie, po drugie wiedział komu Cię polecić, po trzecie wiedział, co powiedzieć o Tobie i efektach pracy z Tobą, a po czwarte, abyś Ty wiedział co zrobić, gdy już ta informacja dotarła do wymarzonego odbiorcy. Co więc zrobić by polecenia, o które prosisz stały się efektywnym sposobem pozyskania nowego klienta?
Mów odważnie i wprost o tym, jak ważna jest rekomendacja w Twoim zawodzie. Uświadom sobie, o co konkretnie chcesz prosić – co tak naprawdę i kogo dana osoba ma polecać. Pomocne w tym będą poniższe pytania:
Jakie korzyści płyną z pracy właśnie z Tobą?
Komu chcesz być polecany?
Co chcesz, aby potencjalny klient usłyszał o Tobie?
Co zrobisz, gdy będziesz wiedział, że klient X polecił właśnie Ciebie (świetnego coacha specjalizującego się w Y) osobie Z?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci skutecznie i jasno formułować kolejną prośbę o rekomendację, która zaprowadzi Cię wprost do Twojego nowego zadowolonego klienta.
Życzymy powodzenia!

Ilona Bałdyga – coach, konsultant
Joanna Stanilewicz – coach CoachWiseTM
www.coachingprojectclub.wordpress.com
Popularność: 86    Powrót

Komentarze

W moim odczuciu główną barierą jest przełamanie barykady mentalnej, sposobu podchodzenia ludzi do zagadnień rozwoju, sukcesem jest uformowanie innej postawy proaktywnej , postawy która dostrzega zyski z takiego działania, nie chowa się wciąż we własnej strefie komfortu.
2015-08-08 07:09 ~Josef Lukoschek
Dziękuję za komentarz. Zgadzam się, że rozwój nie jest dla wszystkich oczywisty. A wychodzenie ze strefy komfortu nie musi się wiązać z nieprzyjemnymi uczuciami, bardzo często jest właśnie odwrotnie. Pozdrawiam!
2015-08-11 12:09 Joanna Stanilewicz
Więcej komentarzy na forum link


Odpowiedź
Tytul
Imię/Nick

Załóż konto za darmo

Coach Klient
lub zaloguj