Na różnych poziomach hierarchii organizacyjnej, emocjonalna inteligencja odróżnia przeciętnych wykonawców od prawdziwych talentów. Najnowsze prace nad inteligencją emocjonalną poszerzają spektrum podejścia do władzy wykonawczej i zarządzania rozwojem w organizacji. Analiza ponad 300 najwyższej klasy menedżerów z piętnastu globalnych firm w zakresie sześciu emocjonalnych kompetencji pomogła wyodrębnić najmocniejszych graczy.
Jedno z najgłośniejszych w tym zakresie badań obejmowało model kompetencji przywództwa opracowany przez Lyle Spencer’a dla
wartego 2 miliardy dolarów departamentu kontroli przemysłowej Siemensa. W porównaniu do średniej kadry kierowniczej, cztery kompetencje inteligencji emocjonalnej pojawiły się jako wyjątkowe u zidentyfikowanych Talentów .
Przez Talenty rozumiemy tutaj menadżerów, u których wzrost przychodów i rentowności sprzedaży był najwyższy w organizacji. Ani jedna z wyodrębnionych kompetencji, nie była związana z aspektem wiedzy technicznej czy ogólnie z procesami poznawczymi.
Te 4 kategorie to:
1) nastawienie na rezultaty i dążenie do ich osiągnięcia,
2) zdolność do podejmowania inicjatywy,
3) umiejętność współpracy i pracy zespołowej,
4) zdolność do kierowania zespołami.
Wybrana pula menedżerów została poddana serii sesji coachingowych, tak, aby rozwijać te cztery atuty. W rezultacie zysk osiągnął 1,5 miliona dolarów, przekraczając dwukrotnie wartość zysku osiągniętego przez grupę, która nie otrzymała wsparcia coachingowego.
Te 4 kategorie kompetencyjne to osiowy element mojej pracy coachingowej.
Zakres oferty coachingowej
• Coaching Behawioralny; praca ze specyficznymi zachowaniami lub nawykami, wypracowanie nowych, bardziej skutecznych sposobów pracy i interakcji z innymi, modyfikacja lub zmiana zachowania szkodliwego dla rozwoju jednostki i organizacji.
• Coaching Relacyjny; praca związana z tworzeniem, zmianą lub poprawą interakcji w kontekście zawodowym lub/i osobistym.
• Developmental Coaching; rozwój potencjału i kompetencji, wzmacnianie, wspieranie, rozwijanie nowych umiejętności.
• Leadership Coaching; identyfikacja / rozwijanie / modyfikacja stylu zarządzania i cech przywódczych
• Coaching w zakresie autoprezentacji i komunikacji; poszerzanie świadomości w zakresie sposobu postrzegania własnej osoby przez innych,nowe sposoby komunikowania się,praca z użyciem metod audio video.
• Performance Coaching; wymagania miejsca pracy, rola w organizacji, identyfikacja i spójność celów, efektywność i możliwości jej zwiększenia.
• Onboarding Coaching; asymilacja i skuteczność na nowym stanowisku,kluczowe składniki najważniejszych obowiązków, rezultaty w pierwszych miesiącach nowej roli,wspólne cele, wydajność, efektywność.